וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעולה חריגה: כוחות עיראקיים עצרו פעילי מיליציה פרו-איראנית

26.6.2020 / 12:44

בפשיטה על גדודי חיזבאללה, שתקפו בסיסים אמריקניים, נעצרו כ-20 איש. לפי כמה גורמים, כולם שוחררו, ולפי אחרים הם עוד עצורים, בהם מפקד איראני. רה"מ החדש, שנבחר בגיבוי ארה"ב ואיראן יחד, הבטיח לרסן את המיליציות, אך גם מבצע זה מעיד על הקושי

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כוחות עיראקיים פשטו הלילה (שישי) על מטה השייך למיליציית גדודי חיזבאללה הפרו-איראנית בדרום בגדאד, ועצרו כמה פעילים - כך אמרו גורמי ממשל ומקורות בשורות המיליציות. זו הפעולה הנחושה ביותר של כוחות עיראקיים נגד מיליציה פרו-איראנית משמעותית בשנים האחרונות. גדודי חיזבאללה מואשמים על ידי ארצות הברית בשיגור הרקטות על בסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים ועל מתקנים אחרים.

גורמי הממשל והמקורות במיליציות סיפקו גרסאות סותרות למה שהתרחש לאחר הפשיטה. המקורות במיליציות וגורם ממשלתי אחד אמרו כי העצורים הועברו מיד לאחר מכן לאל-חשד א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות. מנגד, גורם ממשלתי שני הכחיש את העברתם ואמר כי הם מוחזקים במעצר של שירותי ביטחון אחרים. גם מספר העצורים נמצא במחלוקת - גורם במיליציות אמר כי 19 נעצרו, ואילו גורם ממשלתי אמר כי 23.

כוחות של צבא עיראק בנמל תעופה בעיר כרבלא שהותקף ע"י ארה"ב, 13 במרץ 2020. רויטרס
כוחות עיראקיים סורקים אתר שהותקף על ידי ארה"ב בכרבלא, מרץ/רויטרס

הפשיטה הייתה הסימן הראשון לכך שראש הממשלה החדש, מוסטפא אל-כאזימי, מתכנן לקיים את הבטחותיו לפעול נגד המיליציות שאחראיות לתקיפת מתקנים אמריקניים. היא יצאה לדרך אחרי שורת שיגורי רקטות שנחתו בסמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדאד או ליתר בסיסים אמריקניים אחרים בשבועות האחרונים.

עם זאת, התקרית ממחישה בנוסף לכך את הקושי לרסן אותן. גורם בכיר בשורות המיליציות אמר כי אחרי משא ומתן, אלו שנעצרו הועברו לכוחות המיליציות. המיליציות ממוסדות תחת ממשלת עיראק, וחלקן נאמנות לאיראן ואחרות לא. עם זאת, אלו הנאמנות לאיראן הן הכוח הדומיננטי בארגון הגג שהוקדם כדי להיאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

גורם ממשלתי אחד אמר לרויטרס כי שלושה מפקדי גדודי חיזבאללה נעצרו במהלך הפשיטה, שבוצעה על ידי היחידה ללוחמה בטרור. לדבריו, אחד העצורים היה איראני. ואולם, גורם שני משורות המיליציות אמר כי שום מפקד בגדודי חיזבאללה לא נעצר.

דובר הקואליציה האמריקנית בעיראק וגורמים במיליציות הכחישו שחלק מהעצורים הועברו לידי צבא ארצות הברית, לאחר שגורם בממשלה אמר כי שלושה מהם הועברו.

עוד בוואלה!

דיפלומטיה במקום סולימאני: הטקטיקה החדשה של איראן בעיראק

לכתבה המלאה

המתיחות בין וושינגטון לטהראן גברה, במיוחד על אדמת עיראק, במשך השנה האחרונה. היא כמעט התפוצצה בעימות אזורי בינואר, לאחר שארצות הברית חיסל את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ואת בכיר המיליציות העיראקיות אבו מהדי אל-מוהנדס בתקיפת מל"ט בנמל התעופה בבגדאד. גם איראן וגם ארצות הברית תמכו בכאזימי לפני בחירתו לתפקיד במאי, אך בטהראן מקווים שהוא יוביל להוצאת הכוחות האמריקניים מעיראק בהמשך לקריאה שעברה בפרלמנט העיראקי אחרי חיסול סולימאני ואל-מוהנדס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully