וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטיה במקום סולימאני: הטקטיקה החדשה של איראן בעיראק

31.5.2020 / 10:19

חיסולו של מפקד כוח קודס, לצד הסנקציות האמריקניות והקורונה, חייבו את טהראן לחשב מסלול מחדש. ראש הממשלה החדש אל-כאזימי נחשד כמי שמקורב מדי לאמריקנים, אך לאיראנים לא נותרה ברירה. "אנחנו רוצים שהאמריקנים יעזבו את האזור. אם יהיה כאוס, הם יראו בזה תירוץ"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שני דיפלומטים מובילים בחשאי את מאמציה של איראן לשמר את השפעתה על הפוליטיקה בעיראק, בשונה מסגנונו התקיף יותר של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפה אמריקנית בתחילת השנה. וושינגטון וטהראן היו קרובות למלחמה בינואר, אחרי חיסול סולימאני בבגדאד ומתקפת טילים איראנית על כוחות אמריקניים בעיראק בתגובה.

על פי שלושה גורמים איראניים בכירים שהיו מעורבים בתהליך, טקטיקת הפשרנות שננקטת כעת בעיראק, שעליה נאבקות איראן וארצות הברית במשך כמעט שני עשורים, נועדה לפרוץ את המבוי הסתום בבגדאד ולהאיץ את עזיבתם של כ-5,000 החיילים האמריקנים המוצבים במדינה.

"לעתים, עליך לעשות צעד אחורה, להשקיף ולתכנן על בסיס המציאות בשטח", אמר אחד הבכירים האיראנים, שדיבר בעילום שם. "אנחנו רוצים שהאמריקנים יעזבו את האזור. אם יהיה כאוס בעיראק, האמריקנים ישתמשו בזה כתירוץ להאריך את שהותם".

דובר מטעם מחלקת המדינה אמר כי וושינגטון "לא מתערבת" בפוליטיקה העיראקית.

ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי לובש את מדי המיליציות השיעיות בפגישה עם מנהיגיהן בבגדאד, 16 במאי 2020. רויטרס
חלק ממקורבי איראן רואים בו משת"פ. אל-כאזימי עם מנהיג המיליציות, החודש/רויטרס

סולימאני ניווט את בעלי בריתה של איראן בפוליטיקה העיראקית, ניהל מלחמות שליחים במזרח התיכון וניסה לכפות את רצונו על המתרחש בבגדאד.

מאז חיסולו, בכירים איראנים ניהלו שיחות עם נשיא עיראק ברהם סלאח אחרי שנים ארוכות, בניסיון לבנות אמון ולדחוף את בעלי בריתה השיעים במדינה לפשרה שתאפשר הקמת ממשלה יציבה. עם זאת, כמה גורמים עיראקיים ציינו שלאותם גורמים יש קשרים למשמרות המהפכה, שנות ותק בפוליטיקה העיראקית והשפעה משמעותית על סיעות פוליטיות ועל מיליציות רבות.

משרד החוץ של איראן והשגרירות שלה בבגדאד לא הגיבו על הקשרים בין נציגיה לבין ממשלת עיראק ובין בכירי המיליציות. לשכתו של הנשיא לא הגיבה כשנשאלה על מידת המעורבות האיראנית בעיראק.

התוצאה המוחשית ביותר מגישתה החדשה של איראן הייתה מינוי ראש ממשלה חדש, מוסטפא אל-כאזימי. כמה מהמיליציות המקושרות לאיראן חשדניות לגבי אל-כאזימי, ראש המודיעין לשעבר, בשל קשריו הידידותיים עם ארצות הברית. לשכתו של אל-כאזימי לא הגיבה לדיווח.

עוד בוואלה!

אחרי חצי שנה של שיתוק: ראש ממשלה חדש בעיראק

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נושא את תפילת יום שישי בבירה טהראן ברקע תמונותיהם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדיס ב-17 בינואר 2020. רויטרס
חמינאי בתפילת יום השישי אחרי חיסול סולימאני, ינואר/רויטרס

עיראק סבלה ממשבר פוליטי עמוק אחרי שראש הממשלה הקודם עאדל עבד אל-מהדי, שנהנה מתמיכת איראן, התפטר בנובמבר בעקבות מחאות ענק נגד המצוקה הכלכלית והשחיתות בקרב האליטה השלטונית.

על פי גורם בכיר בעיראק, הנשיא התנגד למועמדים המועדפים על בעלי הברית של איראן משום שראה בהם גורמים מעוררי מחלוקת מדי בקרב הסונים והכורדים. סלאח הוא כורדי.

בחודש מרץ הגיע לעיראק לביקור רשמי מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, וסעד עם הנשיא בארמונו.

"לאחר ביקורו של שמחאני, הדברים הפכו חלקים יותר", אמר גורם אחר. "איראן הראתה שהיא מוכנה להפגין כבוד מסוים לריבונות העיראקית, ולתת לעיראק לבחור את ממשלתה". שמחאני והמועצה לביטחון לאומי לא הגיבו לדברים.

אל-כאזימי התברג בצמרת המועמדים לתפקיד, אף שחלק מהמיליציות הפרו-איראניות המשיכו להתנגד לו. אחת מהן רמזה בגלוי כי הוא היה מעורב בחיסול סולימאני בשל תפקידו כראש שירותי המודיעין של עיראק, שהוקמו על ידי האמריקנים אחרי הפלישה לעיראק שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין. בשירותי הביון אמרו כי אלו האשמות "חסרות בסיס".

"לאכול פגר בכפייה"

בביתו בבגדאד של מנהיג שיעי, שעות לפני הצבעת האמון בפרלמנט על ממשלת אל-כאזימי, בכיר משרד החוץ האיראני חסן דיאפיר והשגריר בעיראק שכנעו את ראשי המפלגות והמיליציות לתמוך בו.

"המסר מהמשלחת האיראנית היה ברור - כאזימי הוא הבחירה היחידה שנותרה כדי לשמור על יציבות מסוימת בעיראק ועל הכבוד", אמר גורם במיליציה הקרובה לארגון בדר, אחת המיליציות המשפיעות ביותר בעיראק, שתודרך על הפגישה. שני הנציגים האיראנים לא הגיבו לפניות אליהם.

חבר במפלגת הדוועאה, ששלטה בממשלת עיראק עד 2018, אמר כי חלק מהקבוצות הנאמנות לאיראן בעיראק חושדות בראש הממשלה החדש בשל קרבתו לכאורה לארצות הברית, האויב המרה שלה. כך שגם אם הנציגים האיראנים הצליחו להשיג את הקולות שהיו זקוקים להם, חלק מהמיליציות נותרו חשדניות ומתוסכלות.

גדודי חיזבאללה, שהאשימו את אל-כאזימי במעורבות בחיסול סולימאני, אמרו כי היה "לחץ רב" מצד טהראן לאשר את המינוי שלו. ג'וואד א-טולאבוואי, חבר המיליציה הפרו-איראנית עסאיב אהל אל-חאק, השווה את ההסכמה לקבל את ראש הממשלה החדש ל"אכילת פגר בכפיה".

מפגין במאהל מחאה בבגדאד, עיראק, נגד ראש הממשלה המיועד, 7 במאי 2020. רויטרס
המפגינים עדיין לא מרוצים. כרזה נגד אל-כאזימי בבגדאד, החודש/רויטרס

כמה גורמים עיראקיים אמרו כי הגמישות שהראתה איראן קשורה ללחץ האמריקני באמצעות הסנקציות, התפשטותה ההרסנית של מגיפת הקורונה במדינה ומותו של סולימאני.

כשאל-כאזימי נכנס לתפקידו, ארצות הברית נתנה לעיראק הארכה בת ארבעה חודשים של פטור המאפשר לבגדאד לייבא אנרגיה מטהראן - בלון חמצן כלכלי עבוא איראן. בוושינגטון אמרו כי הפשרה נועדה לתמוך בממשלה החדשה בבגדאד.

דיפלומט מערבי אמר כי נראה שטהראן רוצה להפחית את המתיחות הצבאית עם ארצות הברית "לעת עתה", אולם פעילותה ברחבי האזור, בלבנון, בסוריה ובתימן, אינה מצביעה על הרגעת המתיחות הכללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully