וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: דובי הקוטב ייכחדו עד שנת 2100 בשל שינויי האקלים

מחקר חדש מראה כי בקצב פליטת גזי החממה הנוכחי, דובי הקוטב לא ישרדו עד המאה הבאה. שכבת הקרח עליה הם נסמכים כדי לצוד מזון הולכת ונמסה, והראשונים שיאבדו היכולת לשרוד יהיו הגורים. החוקרים טוענים כי צמצום משבר האקלים עלול לשנות את התמונה: "יש זמן להציל אותם"

צילום: מתוך האינסטגרם של פול ניקלן, רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: דב קוטב רזה וגווע ברעב בחלקים הארקטיים של קנדה, 2017)

מחקר חדש חוזה כי דובי הקוטב ייכחדו עד סוף המאה הנוכחית - אלא אם כן יינקטו מאמצים על מנת להילחם במשבר האקלים. על פי המחקר, שפורסם בכתב העת Nature Climate Change, כמה מאוכלוסיות דובי הקוטב כבר הגיעו לגבול יכולת ההישרדות שלהם, זאת בשל הנמסות שכבת הקרח הצפה בים הארקטי בעקבות פליטות מרובות של גזי חממה. אם משבר האקלים ימשיך בעצימותו הנוכחית, דובי הקוטב צפויים להתקיים רק עד שנת 2100, וגם זאת באוכלוסיות מאוד מרוחקות בצפון.

התופעה של מי ים קפואים שצפים באוקיינוס - ה"בנקיז" - נוצרת ונמסה בהתאמה לעונות השנה. כמות הקרח שלא נמס במשך השנה, יורדת בקצב של 13% בעשור מאז תחילת רשומות הלוויינים בסוף שנות ה-70. הקרח שאינו נמס במשך כמה שנים ברצף, מספק סביבת חיים חיונית לחיות פרא כמו דובי קוטב, כלבי ים וסוסי ים. הדובים אוכלי הבשר, נסמכים על הבנקיז שבאוקיינוס על מנת לצוד כלבי ים. אולם, כשהקרח נשבר או נמס, נאלצות החיות לנדוד למרחקים ארוכים, או לחוף, שם הם מתקשות למצוא מזון ולאכיל את גוריהם.

שני גורים של דב קוטב. ShutterStock
הגורים יאבדו ראשונים את יכולת הישרדותם. גורי דובי קוטב/ShutterStock

דובי הקוטב הוגדרו כבעלי חיים בסכנת הכחדה על ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע, כשאחת הסיבות העיקריות לכך היא משבר האקלים. חוקרים מראים כי הירידה בכמות מי הים הקפואים באוקיינוס, עלולה להוריד את מספרם של דובי הקוטב באופן מהותי.

על ידי שימוש במדד שמחשב את הוצאת האנרגיה של דובי הקוטב, המחקרים הצליחו לחשב את גבולות הסיבולת של בעלי החיים. החוקרים חזו מתי יגיעו דובי הקוטב לגבולות הללו בחלקים שונים של הקטבים, וקבעו כי קיים סיכוי שתהליך זה כבר החל לקרות בחלק מאזורי המחייה שלהם.

אחד החוקרים, ד"ר פיטר מולנר מאוניברסיטת טורונטו באונטריו קנדה, אמר כי דוב הקוטב הפך ל"נער הפוסטרים של שינויי האקלים". לדבריו, "דובי הקוטב תמיד יושבים בפסגת העולם. אם הבנקיז ייעלם - לא יהיה להם לאן ללכת".

עוד בוואלה!

ההתחממות הגלובלית תחצה רף חדש: האזהרה של סוכנות מזג האוויר באו"ם

לכתבה המלאה
דוב קוטב מתקרר בגל חום בגן החיות בווינה, אוסטריה, 27 ביולי 2018. AP
ציר זמן להכחדה. דוב קוטב מתקרר בגל חום/AP

חוקר ראשי בארגון "polar bear international", ד"ר סטיבן אמסטראפ שהשתתף גם הוא במחקר, סיפר כי "הוכחנו שלראשונה, תאבד יכולת הישרדותם של הגורים. הנקבות עדיין יולידו צאצאים, אך לא יהיה להן מספיק שומן גוף כדי להפיק חלב בתקופה חסרת הקרח. כולנו יודעים שלא ניתן לשרוד ללא אוכל לתקופת זמן ארוכה, זו המציאות הביולוגית של כל המינים".

"לראות כמה האיום ממשי אצל קהילות שונות של דובי קוטב, זו תזכורת נוספת שעלינו לפעול עכשיו על מנת למנוע בעיות עתידיות נוראיות שמצפות לכולנו", קבע ד"ר אמסטראפ. "הדרך שבה אנחנו מתקדמים אינה טובה, אך אם החברה תחליט לפעול בנדון - יש לנו זמן להציל את דובי הקוטב. ואם נעשה זאת, נביא תועלת לשאר החיים על כדור הארץ כולל החיים שלנו".

(עדכון ראשון: 04:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully