וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים בשב"ס טוענות כי בכיר בארגון הטריד מינית וניהל יחסים עם פקודותיו

25.8.2020 / 17:30

מעדויות ותצהירים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי גונדר אשר שריקי ניהל רומנים עם עובדות והטריד לכאורה צעירות שעבדו עמו. קצינים ששירתו עם ראש אגף האסיר מצביעים על דפוס התנהלות פסול ואומרים כי בכירים בארגון ידעו על הנעשה ולא פעלו. שב"ס: אם תוגש תלונה - נטפל

בווידאו: גונדר אשר שריקי בכנס "מחוץ לחומות" של שירות בתי הסוהר/מערכת וואלה! NEWS

בכיר שב"ס אשר שריקי הטריד מינית לכאורה צעירות שעבדו תחת פיקודו וכן ניהל קשר מיני עם פקודותיו - כך עולה מעדויות ותצהירים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. בכירים בארגון מצביעים על יחס בעייתי מצד שריקי, ראש אגף האסיר בשירות בתי הסוהר ומי שבעבר אף היה מועמד מוביל לתפקיד נציב שב"ס ופרש מהמרוץ בשל מידע שהגיע לגביו אל השר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן, אז נטען כי חלק מן הטענות כלפיו הפכו לסוד גלוי בשב"ס. עם זאת, בארגון מדגישים כי לא הוגשה תלונה על הטרדה מינית נגדו.

ענבל (שם בדוי), קצינה לשעבר בשב"ס, מספרת כאן לראשונה כי הוטרדה מינית בידי שריקי בזמן ששירתה תחת פיקודו. לדבריה, הוא חיזר אחריה, ולאחר שדחתה אותו - החל להתעמר בה.

גונדר אשר שריקי, ראש אגף האסיר בשב"ס. דוברות שב"ס, אתר רשמי
עדויות על קשרים מיניים אסורים והטרדות מיניות. גונדר אשר שריקי/אתר רשמי, דוברות שב"ס

"חזרתי מחופשת לידה והגעתי אליו למשרד, הוא אמר למזכירה שלו שהכניסה אותי אליו לחדר - 'וואו, תראי איך היא רזתה, איך היא נראית טוב'", היא אומרת. "כשהיא יצאה התיישבתי על כיסא מולו, הוא נעמד מולי ואמר לי: 'עכשיו את יכולה להישאר איתנו בלילות', תוך כדי שהוא שם את היד שלו על הרגל שלי. הדפתי אותו, עניתי לו שזה לא יקרה, קמתי ויצאתי". לטענתה, "מאז, הוא החל להתעמר בי בצורה קשה על מנת שאתפטר משב"ס".

"ידיי כבולות"

ענבל הגישה תצהיר לבית המשפט במסגרת תביעה אזרחית שמתנהלת נגד שב"ס ושריקי, ופירטה בו את ההתעמרות שחוותה מצדו לכאורה. היא ביקשה לעבור לתפקיד אחר, אולם כשניסתה לברר עם מפקדה כיצד התהליך מתקדם, האחרון השיב, לטענתה, כי "הידיים שלי כבולות, יש הנחיה מפורשת של מפקד המחוז שלא תעברי". לדבריה, "אפילו הגעתי לריאיון אצל ראש אמ"ש (אגף משאבי אנוש) בשירות בתי הסוהר, פרומית כהן, שאמרה שתנסה לשאול את שריקי למה הוא לא מסכים להעברה שלי".

לפי התצהיר שהגישה לבית המשפט, שריקי פעל למנוע את קידומה. "ידעתי שביום העצמאות 2018 אני אמורה לקבל דרגה, שתעניק לי קפיצת שכר משמעותית. התקשרתי לקצינת משאבי אנוש במחוז דרום, שאמרה לי שהיא בודקת את העניין. אחרי כמה ימים היא קראה לי למשרדה ואמרה לי שגונדר שריקי החליט לעכב אותי בדרגה", נכתב. כששאלה למה עיכבו את הדרגה שלה, נאמר לה על ידי המפקד שלה ש"צריך לבחון את תפקודך".

ענבל טוענת שמדובר ברדיפה. "היה ברור שמדובר בשקר ובהמשך ההתעמרות כלפיי, משום שרק חודשיים קודם לכן, בפברואר 2018, עברתי הערכה תקופתית שהייתה גבוהה מאוד". בתצהיר סיפרה כי מסע ההתעמרות המשיך בכל הזדמנות: "הרגשתי חנוקה ופשוט גמורה נפשית, יצאתי החוצה מהמשרדים ומיד נפלתי לאדמה. איבדתי הכרה ופינו אותי לבית החולים סורוקה באמבולנס. עברתי אירוע לב".

נציבות שירות בתי הסוהר, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"יש כאן קשר שתיקה ארוך של בכירים בארגון". נציבות שירות בתי הסוהר/ראובן קסטרו

חוות דעת פסיכיאטרית שקיבלה מהפסיכיאטר ד"ר קופילוב מיכאל קבעה כי ענבל סובלת מפוסט-טראומה לאחר אירוע הלב שעברה, לטענתה בשל ההתעמרות בה. "לאחר סטרס (לחץ) שחוותה בעבודתה, נכנסה ללחץ ובעקבותיו הופיעו דפיקות לב, חנק. בעקבות כך, הופנתה לחדר המיון, שם התברר בבדיקה כי מדובר היה באירוע לבבי", נכתב בחוות הדעת שאישרה את דבריה.

ענבל מוכרת בביטוח הלאומי עם 20% נכות בגין פוסט טראומה. "מדובר באישה שלפני האירוע הלבבי שעברה הייתה מלאת חלומות ושאיפות", נכתב בחוות הדעת. "לעומת בדיקות קודמות, ניתן להתרשם כי הופיעו סימנים חד-משמעיים המצביעים על הופעת סימני PTSD, כגון: זיכרונות מכאיבים וחודרניים של האירוע הלבבי שעברה, ופחד מהמוות כתוצאה מכך, חלומות מכאיבים על האירוע ומצוקה נפשית".

ענבל חשפה את שאירע לה בפני משפחתה הקרובה רק בזמן האחרון. גם היום היא מסרבת להתלונן במשטרה: "אני רואה מה קורה לנשים אחרות שמתלוננות במשטרה. אני בעיקר מנסה כעת לשקם את חיי".

"תפסנו אותו על חם"

ח', שמשרתת במשך שנים רבות בשירות בתי הסוהר תחת פיקודו של שריקי, מסרה בתצהיר שהוגש לבית המשפט במסגרת התביעה האזרחית כי היא ראתה התנהלות בעייתית מצדו במו עיניה. "שריקי לא בחל באמצעים כדי לחזר אחרי פקודות שלו", טענה.

"באחת הפעמים תפסנו אותו על 'חם' במשרדו, מנשק ומתחבק עם בת שירות לאומי שהייתה תחת פיקודו", סיפרה. "כששריקי הבין שראו אותו, הוא נבהל והדף את בת השירות לאחור".

מקורב לבת השירות סיפר כי מאז שחרורה משב"ס עברו כמה שנים והיום היא אישה נשואה עם ילדים, שמבקשת לא להתייחס לדברים.

סוהרים העושים שימוש באייפד. דניאל בוק
"שריקי לא בחל באמצעים בחיזורים אחרי פקודותיו"/דניאל בוק

לדברי בכיר בשב"ס, שמכיר את ח' ועבד איתה לאורך השנים, דבריה מדויקים. "מדובר באישה אמינה שהגישה תצהיר שכולו אמת. היא עברה מסכת התעללות מאשר שריקי. בקרוב היא תעלה על דוכן העדים בבית משפט ותספר בשבועה כיצד ראתה אותו מטריד מינית בנות שירות לאומי וכיצד התעמר בה לאורך השנים".

"הרוב שותקות וסובלות"

ענבל לא לבד. עדות נוספת שהגיע לידי וואלה! NEWS מעלה חשד כי שריקי נקם באישה אחרת בארגון לאחר שזו לא נענתה לחיזוריו. אותה אישה, אשת סגל בשב"ס, סיפרה למקורביה כי שריקי העביר אותה למתקן כליאה אחר המרוחק מביתה לאחר שסירבה לחיזוריו, והחליט "להתעלל" בה.

"היא מאוד כעסה שהוא פגע לה בעבודה והעביר אותה למתקן אחר. היא יצרה קשר עם שריקי ואיימה עליו שאם לא יחזיר אותה למתקן הכליאה שבו היא עבדה היא תגיש עליו תלונה במשטרה", סיפרו בסביבתה לוואלה! NEWS. "שריקי כנראה לא רצה להסתבך ונענה לבקשתה. הוא חושב שהוא כל יכול ומי שלא נענית לחיזוריו נענשת, ואז מתחיל להתעמר בה במגוון דרכים. הרוב שותקות וסובלות מזה".

פרטי המקרה הגיעו לידיעת המחלקה הארצית לחקירות סוהרים, שזימנה את אשת הסגל במטרה שזו תגיש תלונה. בכיר במשטרה המעורה בפרטי החקירה אמר כי היא סירבה בכל תוקף להגיש תלונה נגד שריקי מחשש שיתנקם בה - אך אישרה בפני חוקרי להב 433 את המקרה.

בית מעצר אבו כביר. משה שי, פלאש 90
"נשים שדחו את שריקי שילמו מחיר מקצועי כבד". בית המעצר באבו כביר/פלאש 90, משה שי

גורמים בכירים בארגון מוסיפים כי לצד אותן נשים שחוו לכאורה הטרדה מינית, שריקי אף ניהל רומן עם אישה תחת פיקודו. לפי עדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS, מערכת היחסים בין ס', קצינת כליאה במחוז הדרומי, לשריקי, התקיימה בין השנים 2016-2013, אז כיהן האחרון כמפקד מחוז דרום. יחסים אלו הפרו לכאורה את החוק, שאוסר על קיום קשר רומנטי בין הגורמים שנמצאים ביחסי מרות.

בכיר בשב"ס סיפר כי באותם ימים כי "כולם ידעו שהוא מנהל איתה רומן ושהיא פקודה שלו וזוכה ליחס של מלכה במחוז, אבל איש לא דיווח למשטרה על הרומן האסור". הוא הוסיף כי "יש כאן קשר שתיקה ארוך של בכירים בארגון, שידעו ושמעו אך לא עשו דבר".

גורמים בארגון מספרים כי שריקי לא הצהיר על יחסיו עם ס' באופן מידי כמתחייב על פי החוק. הקצינה, נטען, המשיכה לשרת תחת פיקודו במחוז הדרומי בעת שניהלה איתו קשר רומנטי. לאחר תקופה שבה שמרו שריקי וס' על הרומן בחשאי, כיום הם חיים בזוגיות. ס' כבר לא כפופה אליו, וממשיכה לשרת בשב"ס בתפקיד אחר.

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
נשים חששו להתלונן. כלא סהרונים/אתר רשמי, דוברות שב"ס

בכירים בשב"ס סיפרו כי שריקי ניהל כמה מערכות יחסים עם נשים בארגון, במשך שנים, כשבחלק מהמקרים אותן נשים הכפופות לו זכו לקידום בארגון במקביל לקשר עמו. "שריקי ידוע כגבר עם 'חולשה' לנשים, וזה לא משנה לו אם הן פקודות שלו או לא". לטענתם, נשים שדחו את שריקי שילמו מחיר מקצועי כבד.

"לא אחת שריקי היה אומר לפקודיו, 'אלוהים סולח, אני לא'", סיפר אחד הבכירים. "הוא עושה בארגון ככל העולה על רוחו. חמור מכך, כל בכירי שב"ס הנוכחיים וגם אלו שהיו שם בשנים האחרונות יודעים וידעו היטב על מעלליו, אבל מפחדים ממנו בארגון ואיש אינו מעז לפתוח עליו".

כמו כן בחודש מאי האחרון פורסם כי שריקי מצהיר למדינה על מגורים בעוטף עזה, אף שלפי עדויות הוא מנהל את מרכז חייו עם זוגתו ביישוב שוהם - מה שעשוי להוות לכאורה עבירת מרמה. מתחקיר וואלה! NEWS עלה כי שריקי גר בדירה שכורה בדורות, ואינו נחשב לחבר קיבוץ. הוא נוהג להגיע לדורות כמה פעמים בחודש בלבד.

שב"ס: אם תוגש תלונה - נבדוק את הפרטים

משב"ס נמסר בתגובה בשמו של שריקי: "הארגון מוקיע כל התנהלות שאינה ראויה ואנו מטפלים ונטפל בכל מקרה של הטרדה מינית באשר היא בכל כובד המשקל. לגורמי המקצוע בשב"ס לא הוגשו תלונות על התנהגות מינית שאיננה נאותה או הטרדה מינית על ידי הקצין. לעניין הטענה שניהל קשר אסור עם פקודתו לשעבר, נציין שבתקופת הנציבה הקודמת, הקצין הצהיר שלא מדובר בקשר שנרקם בזמן שהיה מפקדה".

עוד הוסיפו בשב"ס כי "ככל שתוגש פנייה מסודרת הכוללת פירוט המקרים, עם שמות ותאריכים מלאים נוכל לאמת ולבדוק את הדברים. גונדר שריקי הינו מפקד בכיר וותיק בארגון, ונרשמת לזכותו עשייה רבה ומקצועית. נגד רצף פרסומים אודותיו להם נדרש מסד עובדתי כחלק מהליך תקין למענה, שמורה לו כל הזכות להגן על שמו הטוב".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully