וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת האחיות הסתיימה: אלפי תקנים יתווספו למערכת הבריאות

20.7.2020 / 23:08

יו"ר הסתדרות האחים והאחיות סיכמה עם שר האוצר כץ כי העבודה בבתי החולים, קופות החולים ושירותי בריאות הציבור תתחדש כרגיל החל ממחר בבוקר. זאת, לאחר שהושג סיכום עם אדלשטיין על הוספת 2,000 עובדות למערכת הבריאות, לצד הסדרת סוגיות נוספות הנוגעות לשכרן ולתנאיהן

בווידאו: הפגנות האחיות בבית החולים תל השומר ובהדסה/מערכת וואלה! NEWS

(בווידאו: הפגנת האחים והאחיות בבית החולים הדסה, היום)

הסתדרות האחים והאחיות הודיעה הערב (שני) על סיום השביתה שנפתחה הבוקר, לאחר שהושג הסכם עם משרד האוצר על הוספת אלפי תקנים למערכת הבריאות ועל הסדרת סוגיות הנוגעות לשכר ולתנאים. יו"ר ההסתדרות אילנה כהן נפגשה עם השר ישראל כץ וסיכמה איתו כי האחיות ישובו לעבודתן הסדירה החל ממחר בבוקר, לאחר שהצדדים הגיעו להסכם על מתווה להתמודדות מיידית עם המחסור בעובדים.

במסגרת ההסכם, ייקלטו 2,000 תקני אחיות מעבר לתקנים הקיימים, מהן 1,600 למערך האשפוז ו-400 למערך הקהילה ובריאות הציבור, לטובת ההתמודדות עם העומסים שבהם מצויה המערכת. כמו כן, סוכם כי יוקם באופן מיידי צוות משותף שיגיש את המלצותיו לתוספת תקינה קבועה למערך האשפוז בתוך 30 יום, לקראת דיוני התקציב. "שר האוצר הנחה כי יש לתעדף נושא זה בראש סדר העדיפויות בדיוני תקציב מערכת הבריאות ויפעל על מנת להוסיף תקני אחיות באופן קבוע", נמסר.

עוד סוכם כי במסגרת ההסכם יוסדרו סוגיות נוספות, ובכללן תוספת שכר לאחיות בפריפריה, מתן תמריץ כלכלי לחיזוק מערך בריאות הציבור בדרום, הארכת הסכמי המשמרות המיוחדות בתקופת הקורונה, והסדרת התשלום לאחיות בתקופת הבידוד.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
המתווה נועד לתגבור משמעותי של כוח האדם. אחיות בקופת חולים מכבי/ראובן קסטרו

כץ הביע את הערכתו לאחיות, ואמר כי "מדינת ישראל חייבת לציבור האחיות, שניצבות בחזית המאבק על בריאות הציבור, חוב גדול. מסירותן בכל ימות השנה ובעידן הקורונה בפרט ראויים למלוא הכבוד וההערכה. אני מברך על שובן לעבודה ומתחייב לסייע להן ככל שידרש כדי לאפשר להן למלא את תפקידן בדרך הנאותה ביותר".

נציגי האחים והאחיות זומנו הערב לפגישה במשרד האוצר בירושלים כדי לקבל את מתווה ההסכם, ואמרו כי הם "מקווים שמדובר בפתרון הולם למחסור עבור האחים והאחיות ואזרחי ישראל". עם השגת ההסכם, כהן מסרה כי היא "מבקשת להודות באופן אישי לשרי האוצר, הבריאות ומנכ"לי משרדם, ולכלל ציבור האחים והאחיות במדינת ישראל שפעלו למען בריאותם של אזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

נכשלו המגעים למניעת שביתת האחיות: "לא ניתן למערכת הבריאות להידרדר"

לכתבה המלאה
שר האוצר ישראל כץ בדיון ועדת הכספים של הכנסת, 20 ביולי 2020.. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אנו במצב חירום בריאותי". כץ בוועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מוקדם יותר, הודיעו כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין על תוספת התקנים למערכת הבריאות. בנוסף לתקני האחיות, הוחלט על תוספת של 400 רופאים, שאינם עובדים כיום, בשתי פעימות, כשהראשונה באופן מיידי של 250 רופאים. השרים סיכמו גם על תוספת של 700 עובדי מנהל, משק ומקצועות הבריאות, שיוקצו למחלקות הקורונה.

במשרדי הממשלה הסבירו כי מדובר בתגבור כוח אדם השקול לתוספת של שמונה שנים. מלבד תוספת כוח האדם, סוכם במתווה על תוספת של מיליארדי שקלים לטיפול בקורונה. התוספת תאפשר היערכות של משרד הבריאות לקצב בדיקות הקורונה כפי שדרש שר הבריאות אדלשטיין של עד 60 אלף ביום.

במסגרת הסכום, יוקצו גם משאבים לרכש חיסוני שפעת והשקעה בתשתיות טכנולוגיות, כולל דיגיטציה לשירותי רפואה עבור קופות החולים שישכללו את הרפואה מרחוק ויקטינו את הסיכון לחולים.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך ביקורו במחלקת קורונה בבית החולים שיבא 23 ביוני 2020. משרד הבריאות, אתר רשמי
אדלשטיין במהלך סיור במחלקת קורונה בביה"ח שיבא עם מנכ"ל משרדו/אתר רשמי, משרד הבריאות

לאחר פרסום הודעה משותפת למשרדו ולמשרד האוצר בדבר ההסכם, אמר אדלשטיין כי "מערכת הבריאות הורעבה במשך שנות דור. קבענו שהבריאות מעל הכל. אני שמח שהצלחנו להגיע במהירות לתוצאה הראויה והטובה ביותר האפשרית. מערכת ששיוועה לתקציבים ולתקנים, זוכה לחמצן שכה זקוקה לו. מערכת שהוזנחה, זוכה לתשומת הלב שמגיעה לה".

השר כץ אמר על הסיכום עם אדלשטיין כי "אנחנו במצב חירום בריאותי ולכן פעלתי בצורה מהירה כדי להביא לפתרון מהיר על מנת לאפשר למשרד הבריאות להתמודד עם האתגרים הרבים שאיתם הוא מתמודד בתקופה זו. אין רופא פנוי ולא תהיה אחות זמינה שלא יוכלו לעבוד בתקופה זו בגלל תקציב שלא יעבוד". לדבריו, "אני מלא הערכה לצוותים הרפואיים הרופאות והרופאים האחות והאחים וכל אנשי מערכת הבריאות על המסירות הרבה ועל עבודת הקודש שאותה הם עושים".

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אחות בבית החולים תל השומר/ראובן קסטרו

שביתת האחים והאחיות החלה לאחר שפגישתן של מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר-אייל ואנשי משרדה, עם יו"ר הסתדרות האחיות כהן וראשי החטיבות, הסתיימה אתמול ללא תוצאות. ההסתדרות ביקשה לתגבר בכוח אדם את המערכת, שסבלה ממחסור קשה שנחשף בעקבות התפרצות הקורונה. כאלף אחיות נשלחו לבידוד עקב חשיפה לחולים, ועוד 1,500 אחים ואחיות נלקחו מהחולים במחלקות הרגילות לצורך הקמתן של עשרות מחלקות קורונה.

השביתה החלה ב-07:00 והתקיימה בכל בתי החולים, בשירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת בשירותי בריאות התלמיד ובטיפות החלב. בבתי החולים האחים והאחיות עבדו במתכונת שבת, ובכל בית חולים הוקמה ועדת חריגים בראשות יו"ר ועד האחים והאחיות. בקופות החולים עבדו האחים והאחיות במתכונת דומה, וניתנו שירותים בודדים דוגמת טיפולי בית, מתן אינסולין וטיפולי בפוריות. בתחום בריאות הציבור, עבדו האחיות במתכונת מצומצמת בלבד.

"כולי תקווה כי בחלונות הגבוהים יפתרו את הבעיות"

טרם השגת ההסכם, עשרות אחיות ואחים בבתי החולים של הדסה, בהנהגת הנהלת אגף הסיעוד, הביעו היום את מחאתם בכינוס שערכו בבית החולים במסגרת שביתת האחיות הארצית. הם קראו לממשלת ישראל לפתור בדחיפות את מצב העומסים הכבדים במחלקות, היעדר תקנים והפחתה משכרם.

"אני איתכם במאבק", קרא פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה, שהגיע לתמוך בצוותים. "כולי תקווה כי הגורמים בחלונות הגבוהים יצליחו לפתור את הבעיות ולהחזיר אתכם אלינו, לחולים שכל כך זקוקים לכם - כשאתם בראש מורם. אין רפואה ללא אחיות. אנחנו יחד איתכם, באותו צד של המתרס".

מחאת שביתת האחיות מול ביה"ח הדסה עין כרם, ירושלים 20 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
הפגנת האחים והאחיות בבית החולים הדסה, היום/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

פרופ' יורם וייס, מנהל בית החולים הדסה עין כרם, אמר כי בית החולים עומד מאחורי האחיות והאחים ותומך בהם, וביקש לציין את עבודתם המסורה של סקטורים פרא-רפואיים בבית החולים הפועלים "במסירות ואף הם ראויים לקידום ולתקנים, בהם העובדות הסוציאליות, מרפאים בעיסוק וצוות עובדי המעבדות. גם אם הם לא יצאו למחאה ברחובות, עלינו לשמור עליהם מכל משמר".

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully