וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שנים אחרי הלינץ' בבאר שבע: שניים מהמשתתפים זוכו מחמת הספק

20.7.2020 / 9:54

האזרח האריתראי הבטום זרהום נורה והוכה למוות בתחנה המרכזית בעיר לאחר שנחשד בטעות כמחבל. קצין שב"ס וחייל שהשתתפו באירוע הואשמו בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה, אך סירבו לחתום על הסדר טיעון בטענה שפעלו כדי להגן על סביבתם. הפרקליטות: נבחן הגשת ערעור

בווידאו: הכרעת הדין של שני ממשתפי הלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע/צילום: שי מכלוף

(בווידאו: זוכו מחמת הספק שניים ממשתתפי הלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע)

בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה היום (שני) מחמת הספק את קצין שב"ס רונן כהן וחייל צה"ל יעקב שמבה, מהשתתפות בלינץ' באזרח האריתראי הבטום זרהום לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. השניים הואשמו בחבלה בכוונה מחמירה.

על פי כתב האישום, שמבה ונאשם נוסף בעטו בראשו ובפלג גופו העליון של זרהום, בעוד כהן, יחד עם סוהר נוסף, הטיחו בו ספסל כדי שימנע ממנו אפשרות לזוז. בעקבות התקרית הוגשו ארבעה כתבי אישום נגד אזרחים שונים, אך בניגוד לנאשמים האחרים בפרשה - כהן ושמבה סירבו לחתום על עסקת טיעון, בטענה שהיו בטוחים שמדובר במחבל שהיה במקום, ולכן ביצעו את המעשים כדי להגן על הסובבים בתחנה המרכזית בעת האירוע ולמנוע פגיעה נוספת באחרים.

הבטום זרהום. הנרצח בלינץ' בבאר שבע. -, אתר רשמי
הבטום זרהום, קורבן הלינץ' בתחנה המרכזית באוקטובר 2015/אתר רשמי, -

עורך הדין איתמר ברקאי, שמייצג את שמבה, בירך על החלטת בית המשפט, אך הדגיש כי "באותה נשימה לא ניתן להתעלם מהעוול הנוראי שנעשה למרשי, לוחם בגולני בזמן האירוע נשוא כתב האישום, בעצם הגשת כתב האישום החמור והבזוי כנגדו וזאת אך בשל פועלו כלוחם בזירת פיגוע חי ומתנהל ומתוך רצונו לחתור למגע עם מי שזוהה כמחבל ולהביא לסיומו של אירוע הטרור. אמרתי בתחילת הדרך כי במצב דברים הגיוני ונורמלי היה זוכה מרשי לצל"ש על תפקודו באירוע ולא בכתב אישום, ואני עדיין סבור שכך צריך להיות גם היום".

בפרקליטות הודיעו כי יבחנו הגשת ערעור על ההחלטה. "הפרקליטות סברה כי הנאשמים ביצעו מעשי אלימות חמורים כלפי האזרח הפטום זרהום, שהיה כבר ירוי, פצוע והתבוסס בדמו, מתוך מניע נקמני וכדי לכלות את זעמם ולא כפי שטענו הנאשמים מתוך הגנה עצמית. שני הנאשמים האחרים באותו אירוע הלינץ' הודו והורשעו בהתעללות בחסר ישע. אנו נבחן את הכרעת הדין ונשקול אם יש מקום להגשת הערעור", נמסר.

קצין השב"ס, רונן כהן במהלך הכרעת דינו במסגרת אירוע הלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע, בו נהרג נתין זר מאריתריאה. המחוזי, ב"ש. שי מכלוף
רונן כהן, היום/שי מכלוף
חייל צה"ל, יעקב שמבה במהלך בהכרעת דינו במסגרת אירוע הלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע, בו נהרג נתין זר מאריתריאה. המחוזי, ב"ש. שי מכלוף
יעקב שמבה בבית המשפט, היום/שי מכלוף

האירוע התרחש ב-18 באוקטובר 2015, אז ירה למוות המחבל מהנד אל-עוקבי בחייל עומרי לוי בתחנה המרכזית בבאר שבע. בזמן שנשמעו היריות, רצו האנשים לכל עבר. זרהום זחל על ברכיו, וכשהבחין בו קצין הביטחון של התחנה, שסבר בטעות כי הוא המחבל, פתח בירי לעברו.

במקביל, אנשי כוחות הביטחון נוספים שהיו במקום, סברו בטעות כי זרהום הוא המחבל וירו בו מכיוונים שונים. זרהום נפגע מהיריות ונפל על הרצפה מדמם. בהמשך הטיחו בו אנשים שהיו במקום ספסל, יותר מפעם אחת, ובעטו בו. זרהום פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ולאחר ניתוח חירום, נקבע מותו בשל פגיעות פנימיות חמורות שנגרמו מהיריות שפגעו בו בפלג גופו העליון.

הנאשמים הנוספים, דוד מויאל ואביתר דימרי, הגיעו להסדר טיעון עם הפרקליטות, ועבירת החבלה בכוונה תחילה שיוחסה להם הומרה לעבירת התעללות בחסר ישע - בה הורשעו. על מויאל נגזרו מאה ימי מאסר שירוצו בעבודות שירות, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצויים למשפחתו של זרהום בגובה 2,000 שקלים.

עשרה ימים אחרי האירוע, אמר כהן בראיון לוואלה! NEWS כי אינו מתחרט על פעולותיו. "נתתי לו בעיטה בעורף, זרקנו עליו ספסל כדי שלא יזוז. אני לא מתבייש בעצמי, אני לא מצטער על מה שעשיתי. עשיתי הכול על מנת לנטרל מחבל, שבדיעבד התברר כאזרח".

הוא טען כי מה שאירע בתחנה המרכזית בבאר שבע לא היה לינץ'. "בעיני כולם הוא היה מחבל, אז בתחילת האירוע. עכשיו כשאני יודע שהוא היה אזרח, כואב לי הלב. תתארו לכם שיש פיגוע דומה ויחשבו שהוא מנוטרל, ופתאום הוא יירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully