וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדנים נפגשו עם נתניהו וכץ: דורשים פתיחה חלקית והנחה בארנונה

ראש הממשלה ושר האוצר נועדו עם נציגי המסעדות וארגונים נוספים, אחרי שאיימו לפתוח את בתי העסק למרות ההגבלות. הנציגים הציגו תכנית, הכוללת הפעלת מסעדות ב-35% תפוסה, הפחתת מיסים עירוניים ותשלום לעובדים בבידוד מקופת המדינה. "הבהרנו את ההשלכות של קריסת הענף"

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

(בווידאו: הממשלה אישרה את תקצוב תכנית המענקים, היום)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ נפגשו הערב (ראשון) עם נציגי איגוד המסעדות וארגונים נוספים. זאת, על רקע התנגדות בעלי עסקים לסגירת המסעדות החל מיום שלישי. הנציגים דרשו להמשיך את פעילות העסקים. "הבהרנו לראש הממשלה את ההשלכות של סגירת הענף וקריסתו", נמסר מהאיגוד. "ראש הממשלה הקשיב לטענותינו ואנו מצפים לקבל תשובות עד מחר. נמשיך את ההידברות עם לשכתו". בלשכת נתניהו לא מסרו מה היה בפגישה.

את איגוד המסעדות ייצג בפגישה השף חיים כהן, שהציג תכנית כלכלית שגיבש "לשם מניעת קריסת תעשיית המסעדות והברים בישראל". זאת כשבמקביל, חלק מבעלי המסעדות מאיימים להמשיך בפעילות סדירה גם אחרי שלישי, בניגוד להחלטת הממשלה.

מסעדות סגורות בנמל תל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הנציגים הניחו מתווה לפתיחה בפני נתניהו וכץ. מסעדה סגורה בנמל ת"א, מרץ/ראובן קסטרו

בין הדרישות של הנציגים, הפעלת המסעדות והברים בתפוסה של 35% בחלל הפנימי, בדומה לבתי המלון. זאת, תוך הושבה בחוץ בהתאם לכללי התו הסגול כפי שנקבעו בסוף חודש מאי. זאת, בנוסף לכך שהתשלום לעובדים שנמצאים בבידוד יצא מקופת המדינה ולא ישולם על ידי המעסיק. המסעדנים מבקשים גם להפחית את הקריטריון לקבלת פיצוי, משיעור של 40% ירידה במחזור ל-25%.

דרישה נוספת היא הנחה בתשלום הארנונה. על פי התכנית של איגוד המסעדות, עסקים שחוו ירידה במחזור של 25%-59% יזכו להנחה של 50% בארנונה, וירידה של 60% ומעלה במחזור - תזכה בפטור מלא מארנונה. עוד דורשים בעלי המסעדות והמועדונים הפחתת ארנונה ומיסים עירוניים בתקופה של ההגבלות, בהלימה לגודל העסק.

מחאת המסעדנים  בתל אביב כנגד תקנות שעות חירום ברקע התפשטות התחלואה מנגיף הקורונה 17 ביולי 2020. אבשלום ששוני/פלאש 90, פלאש 90
מחאת המסעדנים ביום שישי האחרון/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש 90

עוד דרשו המסעדנים את ביטול היטל העובדים, בשיעור של 20% משכר הברוטו, בהוראת שעה לשנה. זאת, בנוסף לשינוי החוק לתמרוץ החזרת עובדים, כך שהמענק למעסיק ישולם בפעימה דו-חודשית ויוארך עד לסוף שנת 2021.

איגוד המסעדנים דרש מראש הממשלה ושר האוצר גם כי המקדמה בגין תשלום כל פעימה תועלה ל-%70 מגובה התביעה. כמו כן, התבקש פתרון נקודתי ומידי לעניין חישוב הטיפים, בשל שכר שנחסך בפעימות השונות. בנוסף לכך, דרשו המסעדים ביטול אגרות שילוט ולילה עד לסוף 2021.

כמו כן, מבקשים הנציגים כי הענף יהיה תחת משרד התיירות, להפריד בין מסעדות, ברים ומועדונים, ולעשות הבחנה ברורה בין מקומות ישיבה בחללים סגורים לפתוחים. בנוסף למתווה זה, הציג איגוד המסעדנים תכנית כלכלית נוספת, חלופית, המבוססת על הירידה במחזור בלבד.

התכנית הכלכלית של איגוד המסעדות מגיע ברקע המגבלות שאישרה הממשלה להטיל על הענף ביום שישי האחרון. לפי המגבלות שאושרו, תיאסר כניסת לקוחות למסעדות, וניתן יהיה להפעיל רק שירות משלוחים ואיסוף עצמי.

בעקבות כך, בעלי כמה מסעדות בתל אביב, חיפה והרצליה הצהירו כי אינם מתכוונים להיענות להגבלות על פעילותם, וכי הן מתכוונות להישאר פתוחות על אף החלטת הממשלה. בשל המחאה, הודיע נתניהו כי סגירת המסעדות תידחה ליום שלישי בבוקר. זאת, לדברי ראש הממשלה, "על מנת לאפשר היערכות, ובשל רכישת מלאי המזון במסעדות".

עלונים שהופצו מטעם המסעדנים. -, אתר רשמי
עלונים שהפיצה עמותת מסעדנים חזקים ביחד לאחר ההחלטה על המגבלות/אתר רשמי, -

הצלחת המחאה ביום שישי הביאה מסעדנים רבים להכריז כי בניגוד להנחיות - הם ימשיכו בפעילות סדירה, בהתאם להנחיות התו הסגול, גם אחרי שלישי בבוקר. בין המסעדות סוסו אנד סאנס של השף עומר מילר, מסעדות דוק והאחים של האחים דוקטור, קפה תחתית, מלגו ומלבר, בר 51 ומונא הירושלמית.

במקביל, מתגבשת בשלישי בערב הפגנת מסעדנים מול מעון ראש הממשלה בירושלים, תחת הסיסמה "זאת לא הסעודה האחרונה". על פי התכנון, כחלק מהמאה ייפתח במקום בית תמחוי, שישמש לחלוקת מזון לרעבים.

הפגנת העצמאיים, פארק צ'ארלס קלור, תל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
בעלי מסעדות מתכוונים לפתוח בניגוד להגבלות. מחאת העצמאים בת"א, אתמול/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום התכנסה ועדת הקורונה בכנסת, לדיון בהגבלות שהטילה הממשלה על המשק. בפני הוועדה הוצגו נתונים חדשים ממשרד הבריאות, שחשפו את ממדי ההדבקות בחלק ממקומות הבילוי שהוחלט לסגור בניסיון להיאבק בהתפשטות הנגיף.

על פי הנתונים, בתוך שבוע, מ-10 ועד 16 ביולי, נדבקו רק עשרה בני אדם בבתי קפה ובמסעדות, 11 בברים, 19 במועדונים, 16 במסיבות שנערכו במקומות אחרים ו-33 במקומות בילוי אחרים שאינם ידועים.

בדומה לאיגוד המסעדנים, חברי הוועדה דרשו מהממשלה להסכים לפתיחת המסעדות באופן חלקי בהתאם לתו הסגול, עם 35% תפוסה בפנים, כפי שמתקיים בבתי המלון.

(עדכון ראשון: 21:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully