וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד המסעדנים נגד הגבלות הקורונה: "לא נתינים בדיקטטורה, נפתח הערב"

בעלי כמה מסעדות בתל אביב הודיעו כי הם לא מתכוונים להיענות להחלטת הממשלה המגבילה את פעילותם בצל החשש מהתפשטות המגיפה. "קנינו סחורה בעשרות אלפי שקלים. אנחנו והעובדים שלנו לא מריונטות, אם מקבלים החלטה באמצע הלילה - אל תצפו שנעבור לדום אחרי 12 שעות"

בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה: השרים דנו בהטלת מגבלות נוספות/צילום: לע"מ

(בווידאו: השרים דנים על הגבלות הקורונה, אתמול)

בעלי כמה מסעדות בתל אביב, חיפה והרצליה הצהירו היום (שישי) כי אינם מתכוונים להיענות להגבלות על פעילותם, שנקבעו על ידי הממשלה הלילה. המסעדות, בהן "משייה", "קופי בר", "הוטל מונטיפיורי", "מסעדת האחים", "אייבי" ו"הרצל 16", הודיעו כי הן מתכוונות לפתוח את שעריהן הערב.

על פי נתונים שהעביר משרד הבריאות לוועדת הקורונה בתחילת השבוע, מספר מקרי ההדבקה הידועים במסעדות עומדים על 21 במסעדות ושישה בברים.

אסף ליס, בעלים של כמה מסעדות בעיר, תקף בחריפות את החלטת הממשלה על סגירת המסעדות. "אנחנו לא נתינים בדיקטטורה. אל תקבלו החלטה באמצע הלילה ותצפו שנעבור לדום אחרי 12 שעות", מסר ליס, "תנו התראה סבירה ותגידו מה הפיצוי. אנחנו והעובדים שלנו לא מריונטות".

מחאת המסעדנים נגד הגבלות הקורונה, 17 ביולי 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"שואגים עד ירושלים". פלייר מחאת המסעדנים/אתר רשמי, אתר רשמי

הוא הוסיף ופירט על התסכול של בעלי המסעדות מההגבלות, במסגרתן נאסר על ישיבה במסעדות. "אנחנו לא ניתן להחלטה שרירותית שנסגרה באישון לילה למוטט אותנו. קנינו סחורה בעשרות אלפי שקלים, ואין לנו שום כוונה לזרוק אותה. אנחנו לא רואים לנכון לזרוק אוכל לפח. לא מוצאים היגיון בכך שחופי הים פתוחים ואנחנו לא, ובטח ובטח לא מקבלים החלטה הזויה שהגיעה דרך מסכי טלוויזיה באמצע הלילה".

אסף דוקטור, שף מסעדת האחים בתל אביב, אמר כי הוא מוכן להתמודד עם השלכות הצעד. "אנחנו עוברים תקופה קשה, זה בלתי אפשרי, ההחלטות שרירותיות, אנחנו תקועים עם המון סחורה בהמון כסף, ויש לנו המון מוזמנים להערב. ביבי שולף מהמותן כמו שריף ואין תכנית. מה שקרה זה פופוליזם", האשים. "יבואו פקחים? אנחנו מבינים את המשמעויות ומסתכנים ברישום פלילי, מוכנים לספוג קנס או עבירה פלילית. אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לעבוד היום. המציאות מחייבת. נשמור על הנחיות הריחוק שהיו למסעדות עד כה כדי לשמור על בריאות הסועדים. אני אופטימי בדרך כלל ואני מתחיל לאבד את האופטימיות ואת השפיות בגלל המצב הזה".

מסעדות סגורות בנמל תל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מסעדות סגורות בנמל תל אביב/ראובן קסטרו

השף מושיקו גמליאלי, מבעלי "בר 51" בתל אביב ו"מונא" בירושלים, אמר כי הכל מתנהל מתוך פאניקה וחוסר אחריות. "הדבר שהכי חשוב לי הוא להישמע להנחיות, אבל כשמבינים באיזשהו שלב שלהנחיות אין הסבר או היגיון, אז צריך להחליט אם אני נתין או אזרח עם אחריות. הממשלה לא מספקת הנחיות נכונות לשטח ואני לא יכול להרשות לעצמי שמישהו חסר אחריות ידאג לעובדיי ולביתי".

עוד אמר כי "כבר סגרנו בעבר מהרגע להרגע מתוך פאניקה וזה עלה לנו הרבה כסף. לא מוצא איזו סיבה לכך שסוף שבוע אחד ישנה את מצב התחלואה. מן הראוי היה לתת יומיים נוספים להתכונן לסגירה ולא לגרום למצב שבו אנחנו קמים בחמש בבוקר לידיעה על הסגירה בכפייה, אחרי שהוזמנה סחורה והיא אצלנו במסעדות".

לדברי גמליאלי, הוא היה שמח לשתף פעולה עם המדינה, אבל הוא מרגיש שפוגעים בו ובעובדים שלו, "מרסקים אותי ואת העובדים שלי ואני מרגיש כמו הולך כצאן לטבח. מי שמנהל את המדינה שלנו צריך לעלות לשימוע, כי הוא מנהל אותה גרוע. אנחנו המנוע של המדינה, הרצון שלנו לעבוד ולהתפתח ולעמוד בכל הקשיים שמטילים עלינו הם אלה שמניעים את המדינה והגיע הזמן שהמדינה תתייחס אלינו".

"בכל פעם שיש היגיון ושיח אני הראשון לקחת חלק בנטל, אבל כרגע ההרגשה שעושים דווקא, ללא היגיון", הוסיף. "אני לא רואה היגיון לסגור מסעדות בשישי בערב, היום שהוא עיקר ההכנסה של 99% מהמסעדנים. התחושה היא שהמדינה יורקת לנו בפרצוף. אנחנו מפחדים מקנסות אבל גם מפחדים מלפשוט רגל. אני הכי מפחד שאמשיך להיות כלי משחק בידי המדינה. לא רוצה שילדיי יגדלו כך ולא חבריי. אני לא מוכן להיות נתין במדינה שלי".

עלונים שהופצו מטעם המסעדנים. -, אתר רשמי
עלונים שהופצו מטעם המסעדנים בתגובה להגבלות הקורונה/אתר רשמי, -

מסעדות נוספות בתל אביב שהודיעו על התנגדותן להגבלות ועל פתיחתן הערב הן: "ספייסהאוס", "קורדרו", "אואזיס", "גוצ'ה דיזנגוף", "הדיינר של גוצ'ה", "גוצ'ה רמת החייל", "רוסטיקו רוטשילד", "רוסטיקו בזל", "רוסטיקו קפלן", "קפה דיזנגוף", "סרבסה", "מרגוזה בפשפשים", "ראיסה יפו", "צ'יקטי", "מקום של בשר נווה צדק", "לה שוק", "קפה קוקו", "מסקל", "NG נווה צדק", "גרקו", "אוזריה", "קאב קם", "ג'מה", "ביצ'יקלטה", "ג'ורג' וג'ון", "מסעדת הסושי TYO", "בר 51", "יאקימונו", "בני הדייג", ו"לה רפובליקה". כמה מסעדות מחוץ לתל אביב הצטרפו גם הן למהלך, בהן "חמארה תלפיות" (חיפה), "פיצריה תלפיות" (חיפה, עד 20:00 בערב), "פו 26" (חיפה), "טפאו" (הרצליה) ו"קקאו" (הרצליה).

איגוד המסעדות תקף אף הוא ההחלטה, וגיבה את בעלי המסעדות. "שוב אנחנו עדים להתנהלות קפריזית וחסרת אחריות של ממשלה, שאיבדה את הדרך. לא ניתן לצפות מאיתנו, לסגור את העסקים בהתראה של מספר שעות", מסרו באיגוד והסבירו כי בעלי עסקים הצטיידו בחומרי גלם ותגברו את כוח האדם שלהם לקראת ימי סוף השבוע, שבהם התנועה במסעדות מוגברת. "איננו יכולים לעמוד בנזקים נוספים שכרוכים בזריקת חומרי גלם או תרומתם", מסרו.

באיגוד קראו לממשלה לחזור בה מההחלטה לסגור מיידית את המסעדות. "אנחנו בהחלט מבינים את המסעדות הרבות, שהודיעו כי הם מתכוונות להישאר פתוחות במהלך הסופ"ש וקוראים לממשלת ישראל לשנות את החלטתה מלפנות בוקר ולהחיל את ההגבלות משבוע הבא. החלטת ממשלת ישראל לפנות בוקר, הופכות אותנו, אזרחים שומרי חוק שתורמים לכלכלה ולתדמית של מדינת ישראל, לפורעי חוק".

קורונה בישראל, 15 במרץ 2020. AP
"אנחנו לא רואים לנכון לזרוק אוכל לפח"/AP

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הביע תמיכה ביוזמה. "אני מחזק את ידיהם של המסעדנים שהחליטו לפתוח הערב את העסק נגד הנחיות הממשלה. בלי פתרון הולם לעובדים ולמסעדנים הגזירה בלתי לגיטימית ואי אפשר לצפות שיצייתו לה".

זהו צעד נוסף במחאה של העצמאים בישראל, המוחים זה חודשים ארוכים על המדיניות הכלכלית של המדינה במשבר הקורונה.

בשבת שעברה מחו כעשרת אלפים איש במחאה הכלכלית בכיכר רבין שבתל אביב. בהפגנה, הגדולה ביותר מאז פרוץ המגיפה, נאמו רק עצמאים, בעלי עסקים, שכירים, מובטלים ונפגעים אחרים, שטרם קיבלו את הסיוע הדרוש מהמדינה. עם סיום ההפגנה יצאו עשרות מפגינים בצעדה שבמסגרתה חסמו צירים בעיר.

בין היתר, המפגינים התיישבו על הכביש, וקראו קריאות נגד המשטרה. מפקד תחנת לב תל אביב שפיקד על האירוע קרא להמון לפנות את הכביש. דקות לאחר מכן, פרצו עימותים בין כמה מפגינים בודדים לשוטרים תוך שהם מציתים פחים, משליכים בקבוקים לעבר השוטרים ומרססים אותם בגז מדמיע. שלושה שוטרים נפצעו באורח קל וטופלו במקום. כתוצאה מכך, עצרה המשטרה 19 מפגינים.

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully