וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושב נהריה נעצר בלי מסיכה וטען כי הקורונה היא המצאה: "חשוד כמפיץ מחלה"

19.7.2020 / 11:31

אברהם בירנבאום נעצר באופן תקדימי בקניון ארנה בעיר לאחר שלא כיסה עם מסיכה את פניו. הוא שהה לילה במעצר על עבירה שדינה קנס, וביהמ"ש הורה על שחרורו למעצר בית חרף בקשת המשטרה. "הוא טוען שלא ישים מסכה כי אין קורונה", אמר נציג המשטרה בדיון

עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: תושב נהריה מתעמת עם שוטרים לאחר שנתפס ללא מסיכה)

המשטרה עצרה בשבוע שעבר באופן תקדימי תושב העיר נהריה שלא עטה מסיכה על פניו בזמן שבילה בקניון בעיר. אברהם בירנבאום, תושב נהריה בן 34, נעצר לראשונה ביום רביעי אחרי שעל פי החשד הסתובב בקניון ארנה ללא מסיכה. הוא נחקר בתחנת המשטרה בעיר ושוחרר. ואולם, יממה לאחר מכן הוא הופיע שבוע בקניון, בנסיבות דומות, נקרא שוב לתחנת המשטרה לחקירה והעניינים הסתבכו.

בירנבאום שהה לילה במעצר, ובית המשפט הורה על שחרורו. זאת, לאחר שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים. "הוא חשוד כמפיץ מחלה, הפר את צו הקורונה החדש, איים על שוטר והפר את הסדר הציבורי", טען רס"ב דני קייזר מתחנת נהריה וביקש להאריך את מעצרו.

רס"ב קייזר הסביר לשופט התורן שלמה שלמה ארדמן: "הוא טוען בתוקף שהוא לא ישים מסכה וכי אין מחלת קורונה וזאת המצאה". טרם שחרורו, נציג המשטרה ביקש להציג לבית המשפט את הסרטון בו נראה בירנבאום לכאורה מאיים על מפקדת תחנת נהריה, סגן-ניצב מרי דניאלי. "הוא אומר שהוא יפרסם את התמונות של השוטרים שללא מסכה ברשתות החברתיות", הסביר בדיון, עו"ד יגאל טרובמן, המייצג את בירנבאום מטעם הסנגוריה הציבורית, השיב כי "אין בכך כל איום".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"טוען שהקורונה זאת המצאה". פעולות אכיפה בתל אביב/ראובן קסטרו

לטענתו של קייזר, "לאור תשובותיו, במיוחד לגבי אופן ההתנהגות שלו גם אם ישוחרר", הגיעו החוקרים למסקנה כי "אין מנוס מלעצור אותו ולהביאו בפני בית המשפט". הוא הוסיף כי "משטרת ישראל לא מיהרה ולא היתה לה שום כוונה להחמיר את המצב ולעצור בכל מקרה. החשוד בחקירות שלו ובתשובות שלו לא השאיר ברירה ליחידה החוקרת".

לדבריו קיים תיעוד של בירנבאום מצלם אנשים בקניון ומתעמת איתם על רקע הנושא. הוא הודה כי "מדובר במקרה חריג", והוסיף: "אנחנו עדים לתופעה הולכת ומתגברת של אנשים שמנסים להגיע לעימות עם שוטרים ולהגיע למצב של מעצר ואז להעלות את זה לרשתות החברתיות".

הסניגור, עו"ד טרובמן, טען כי מדובר בלא פחות מבקשת מעצר "חריגה ותקדימית". זאת, לאור שלילת חירותו של אדם למשך כיממה בגלל עבירה שאינה עבירת מעצר, אלא עבירת קנס, כפי שקבוע בחוק לגבי נגיף הקורונה. "יש קנס שעניינו 500 שקלים. לא היינו מגיעים למצב הזה אלמלא היחידה החוקרת היתה פועלת בצורה כה לא ראויה שלמעשה יצרו קשר עם הסנגוריה תוך טענה שאין כוונה לעצור אותו".

"אכן, מבחינת פסיקת בתי המשפט דומה כי ההליך שבפניי הינו הליך תקדימי. נושא אי עטיית מסיכה כשלעצמו מוסדר בצו בריאות העם", הסכים גם השופט ארדמן שהפנה לחקיקה האמורה. "מדובר בחוק הקובע קנסות מנהליים", אמר, "לא בחוק הקובע עונשי מאסר על כל המשתמע מכך".

סגר בשכונת עמישב, רמלה, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
"אנשים מנסים להגיע לעימות עם שוטרים". אכיפת ההנחיות ברמלה/ניב אהרונסון

עם זאת, הוא הבהיר כי בירנבאום לא הסתפק על פי החשד באי עטיית המסיכה אלא "התנהל בפומבי מתוך זלזול בסכנת מחלת הקורונה תוך הפגנה בפומבי, על כך שמדובר 'בשפעת רגילה' על מנת להשפיע על הציבור שלא לקיים את הצווים". הוא הוסיף כי החשוד "אף הגיע מיוזמתו על מנת 'להפגין' את זלזולו בצווים האמורים, ואף לתחנת המשטרה, בהקשר זה ומשהופנתה תשומת ליבו לאמור הודיע בפומבי כי מבחינתו אין עסקינן במחלה כלל ומכך נובעת התנהגותו".

"דומה שאין צורך להרחיב כי בנסיבות העניין היום, כאשר מדי יום נדבקים כאלפיים איש במחלת הקורונה וכאשר מספר המתים מהמחלה מתקרב ל-400 איש. אין צורך לומר שהתנהלות מעין זו, אשר גורמת לציבור שלא לקיים את צווי שעת החירום, עלולה להפיץ את המחלה ולגרום לסכנה לציבור", קבע השופט. "יש בכך כדי להתייחס באופן ספציפי לחשד לביצוע העבירה של הפצת מחלה וכן למסוכנות ברורה של החשוד שבפניי". הוא ציין כי בהקשר זה די לו בכך, "וזאת מבלי להתייחס לשאלת האיומים על שוטר והשאלה האם מדובר בחופש ביטוי לגיטימי או בעבירה".

"זכותו להתלונן בדרך חוקית כנגד שוטר אך לא לאיים ולהפחיד את שוטרי תחנת נהריה", טען נציג התחנה, ודרש התחייבות כי ביום שיוכל לצאת מביתו הוא יעשה זאת על פי צו העם, כלומר עטיית מסכה כמו כולם.

השופט שלמה ארדמן הורה על מעצר בית מלא לאברהם בירנבאום בבית אמו, עד יום ראשון בערב, בהפקדה כספית, ערבות עצמית וערבות עצמית של שני אנשים נוספים בסך של 3,500 שקלים כל אחד. הוא גם הורה לו כי יחתום על התחייבות לפיה "יקיים את כל התקנות והחוקים שחוקקו נוכח מחלת הקורונה וכי לא יפר אותם לא באופן פרטי ולא בפומבי וזאת למשך 30 יום מהיום, וכן לא יתקרב במשך התקופה האמורה לתחנת המשטרה או למקום ציבורי על מנת להטריד בכל דרך שהיא את השוטרים או כל מאן דהוא, על מנת שיפרו את ההנחיות בהקשר זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully