וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראוותנות, וזלזול בתושבים: מופע האימים של חנוכת מחלף אשקלון צפון

15.7.2020 / 9:00

טקס חנוכת המחלף החדש בעיר הדרומית המחבר בין צפונה לכביש 4 נפתח עם טעם רע של הפרת הנחיות משרד הבריאות, לצד דיווחים על הוצאות של עשרות אלפים על כיבוד וקישוטים. אך לצד אלה, את המחיר האמיתי משלמים תושבי ניצן, ששגרתם נפגעה משמעותית מהקמתו

עריכה: ניר חן

(בווידאו: שרת התחבורה מירי רגב בהשקת האוטובוסים החשמליים בירושלים)

13 שנים לאחר המכרז המקורי, מחלף אשקלון צפון המחבר בין שכונת ברנע בצפון העיר לכביש 4 נפתח בשבוע שעבר בטקס חגיגי בנוכחות שרת התחבורה מי רגב וכמה עשרות מוזמנים. מאז, הספיק האירוע למשוך ביקורת ציבורית מכמה כיוונים: טענות להפרת הנחיות משרד הבריאות, עלויות הטקס, והמחיר שמשלמים תושבי היישוב ניצן עבור פתיחת המחלף.

כבר בטקס היה ברור לשרה רגב כי כמות האורחים בו היוותה התקהלות שחרגה משמעותית מהנחיות משרד הבריאות. "אנחנו נמצאים לא בדיוק במגבלות של משרד הבריאות הנחה, אנחנו צריכים להיות מצומצמים יותר", אמרה אז. "להבא אני גם אוודא שהדברים האלו קורים, אנחנו חייבים לשמור פה על הנחיות משרד הבריאות". לדברי אנשי משרדה, הטקס תוכנן כך שיעמוד בתקנות "התו הסגול" הקודם, אלו המאפשרים התכנסות של עד 50 אנשים.

בנוסף להפרת ההנחיות, ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת על ההוצאות הכספיות של האירוע. "יש הבדל בין טקס רשמי ומינורי עם תודה ובורקס לנוגעים בדבר, לשריפת כספי ציבור נובורישית וצעקנית מהסוג הזה", כתב אחד הגולשים.

המחלף, שעלותו נאמדת ב-120 מילון שקלים, והכביש המוליך אליו בעלות דומה, נפתחו בתום שנתיים של עבודות וחמישה חודשים לפני המועד המתוכנן לפתיחתו. המחלף והכביש המוביל אליו ינקזו תנועה מהשכונות הצפוניות של העיר ויקלו את העומס על היציאה המרכזית (מרחוב בגין) והדרומית (שדרות בן גוריון) מהעיר.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שרת התחבורה, ח"כ מירי רגב 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
"אנחנו נמצאים לא בדיוק במגבלות". השרה רגב/ראובן קסטרו

ברקע פתיחת המחלף מתגלה גם המחיר שמשלמים עליו תושבי הישוב ניצן הסמוך. במסגרת הקמת המחלף נסגר לתנועה הצומת ששימש את התושבים ובו מפגש מסילה. לדברי משרד התחבורה, המפגש מסווג ברמת סיכון גבוהה עם מאות "אירועים אדומים" של קרבה מסוכנת בין כלי רכב לבין רכבות.

במקרים דומים נפתר הקונפליקט באמצעות הפרדה מפלסית, אולם במקום מתוכנן מחלף שנמצא בשלבים של תכנון מקדים וסטטוטוריקה שמוקדם לומר מתי יסתיים, ועוד יותר מתי תחלוף עליו המכונית הראשונה. לפי מידע שהגיע לידי וואלה! NEWS, 2023 היא היעד האופטימי ביותר לפתיחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכביש אליו מופנית התנועה לאחר סגירת מעבר הכניסה ליישוב ניצן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצב זה מותיר את תושבי ניצן עם צינור חמצן יחיד לתנועה, כביש דו סטרי צר המקביל לכביש 4 והמחבר בינם לבין היישוב באר גנים, דרכו הם מתחברים למחלף הממוקם דרומית לישוב. תושבים מתלוננים כי לכל אורך תהליך אישור המחלף התעלמו מההתראות שלהם בנושא, לא נערכו פגישות עם הגורמים הרלוונטיים ופרוטוקולים של פגישות שנערכו בנושא לא פורסמו או שותפו עמם.

לטענת התושבים, אותו כביש דו סטרי שיהפוך להיות ציר התנועה המרכזי של הישוב בן 600 המשפחות העומד בפני הרחבה נוספת הינו סכנה בטיחותית. הוא אמנם שופץ לפני כ-3.5 שנים, אך הטיפול בו כלל הקמת מדרכה בצד אחד בלבד ללא שול ובצד השני שול צר מאוד. בנוסף, מערכת הניקוז בו כושלת והכביש מועד להצפות.

"תעמדו בפקק, אני לא סופר אתכם"

לדברי התושבים, בכל חורף ישנם ימים שלמים בהם התנועה עליו מושבתת. תמונות שצולמו במקום בחודשי החורף תיעדו כיצד בתקופות הגשמים המכוניות פשוט נוסעות על גבי המדרכה בשל מפלס המים בכביש עצמו. בנוסף להיבט הבטיחותי, גם להיבט הביטחוני של יישוב הנמצא בטווח הרקטות מרצועת עזה לא ניתן פתרון, שכן במקרה של אירוע חירום בישוב - לא ניתן יהיה להזרים כמות כוחות אליו באופן יעיל.

אבל גם בחיי היום יום של התושבים קיימת פגיעה, כאשר כל יציאה צפונה מהיישוב תצריך אותם לנסוע שמונה ק"מ יותר על מנת להגיע למחלף ולחזור בחזרה, זאת טרם נוסף היבט עומסי התנועה שיתנקזו אל הציר היחיד הזה. בהיבט התחבורה הציבורית נותק הישוב מכביש 4 וקווי האוטובוסים החולפים עליו, כך שהאפשרויות העומדות בפניהם הן או הגעה למחלף החדש או נסיעה לאשקלון או אשדוד בקווי התחבורה הציבורית הפנימית (שתוגברו ב-50% ביחס לכמות היום).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצפות בחורף. הנתיב ליישבו ניצן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך בנוסף לסיבות הטכניות שהסבו נזק לתושבי היישוב, היו מי שנפגעו בעקבות יחס המערכת כלפיהם. כך למשל, תושב הישוב ששוחח עם מנכ"ל משרד התחבורה במהלך הטקס, שהשיב לו בזלזול כלפי תלונותיו. "כמה אתם? 600 משפחות? כמה באשקלון? 60 אלף? אז אני לא סופר אתכם אם אתם עומדים עוד רבע שעה", אמר לו המנכ"ל. תושב נוסף אמר: "התחושה היא שראש עיריית אשקלון נותן מכות על השולחן ומקבל דברים וראש המועצה האזורית חוף אשקלון לא מקבל שום דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully