וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין מתכנן לצמצם את סמכויות רשות המים; משרד החקלאות: "מדובר במחטף"

14.7.2020 / 22:57

שר המים הגיש הצעה לרפורמה, לפיה ייחלשו מעמדה ועצמאותה של רשות המים. משרד החקלאות ונציגי הענף זעמו על כך שלא התייעץ עמם בטרם הגשת ההצעה: "נטילת סמכויות בוטה, שתסיג את משק המים שנים לאחור". משרדו של אלקין: "המעמד הייחודי של רשות המים לא ייפגע"

בווידאו: קשיי החקלאים בתקופת הקורונה/צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: ענף החקלאות בצל הקורונה, מרץ)

השר למשאבי מים, זאב אלקין, הגיש היום (שלישי) לממשלה הצעת מחליטים, הצפויה לשנות את מעמדה ועצמאותה של רשות המים. אלקין הציע שהשר למשאבי המים הוא זה שיקבע את התכנית ארוכת הטווח למשק המים, כמו גם תכנית פיתוח רב-שנתית, שתאושר רק בהסכמת שר האוצר. הרפורמה, שנוסחה יחד עם משרד האוצר, עוררה סערה.

כיום, רשות המים אחראית על ניהולו, תפעולו ופיתוחו של משק המים בישראל, אך הצעתו של אלקין מצמצמת את סמכויותיה. עם זאת, היא משאירה את העיסוק בקביעת התעריפים כתחום אוטונומי של רשות המים. על רקע היוזמה של משרד האוצר יחד עם המשרד למשאבי מים וטיוטת הרפורמה המתגבשת בין שני המשרדים, יוצא משרד החקלאות נחרצות נגד המהלך.

גורמים במשרד החקלאות אמרו לוואלה! NEWS כי לרפורמה יהיו השלכות משמעותיות. "מדובר במחטף שצפוי להסיג את משק המים שנים לאחור", מסרו. "משרד שרק עכשיו הוקם כבר מעביר רפורמה במשק המים, שיש לה השפעה מרחיקת לכת על החקלאות? איך אפשר להעביר רפורמה כזאת בלי להתייעץ אפילו עם גורמי מקצוע במשרד החקלאות?".

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"נטילת סמכויות בוטה". השר אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל

מנכ''ל המשרד, ד"ר נחום איצקוביץ, הסביר כי החקלאות הישראלית היא צרכן המים הגדול במדינה. "לא ייתכן שעל מהלך כל כך דרמטי במשק המים לא תתקיים התייעצות עם המשרד", אמר. "הפרקטיקה של אנשי משרד האוצר, לנכס לעצמם סמכויות במחטף, לא יכולה במקרה הזה לעבור לסדר היום".

איצקוביץ הוסיף "כי ישנו חשש גדול מההחלשה המסתמנת של רשות המים, הרגולטור האחראי על ניהולו, תפעולו ופיתוחו של משק המים בישראל. זוהי נטילת סמכויות מגוף מקצועי בצורה בוטה, והכפפתו לגוף מוטה פוליטית".

לדבריו, "רשות המים מהווה גורם בעל השפעה מכרעת על ענף החקלאות. השפעתה באה לידי ביטוי בפיתוח משק המים וניהולו, קביעת מחירי המים וגיבוש תכניות אב ארוכות טווח. לאור ההשפעות שצוינו, משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה את עצמו כגורם בעל עניין רב במשק המים, ודורש להיות שותף בגיבוש רפורמה כה מרחיקת לכת".

עוד בוואלה!

אחרי שיא של 16 שנה, האתוס הלאומי של הכנרת נתקל במשבר האקלים

לכתבה המלאה

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הגדיר את הצעד של אלקין כ"התנהגות פוטינית". לדבריו, "הוא כאילו אומר - אני קיבלתי את הכוח ואני בא להנחית החלטות ותקפצו לי. כל כך הרבה דיונים קדמו להקמת רשות המים, והוא קם בבוקר ומשנה את זה". וילן הוסיף כי הוא מתפלא על כך ששר שמראש בא לעמוד רק שנה וחצי בראש המשרד, מקבל החלטה כה משמעותית למשק המים בישראל.

וילן הזכיר גם את ועדת מגן, בראשות הח"כ לשעבר דוד מגן, שדנה בנושא משק המים ושבעקבותיה אף הוקמה רשות המים. "עד אז 11 משרדי ממשלה התעסקו בנושא המים. הגוף שהוקם מקבל החלטות מקצועיות - זה סיפור הצלחה", אמר.

"עכשיו רוצים שההחלטות יהיו פוליטיות או דרך ראיית משרד האוצר? הרי אם כך הייתה מתנהלת רשות המים, היום עדיין לא היו לנו מתקני התפלה", הסביר וילן. "אלקין בעצם רוצה לפרק גוף שנבנה ומתנהל במקצועיות, ולהעביר את הכוח לידי האוצר". כמו נוספים, גם וילן הביע תמיהה על כך שהשר לא התייעץ עם נציגי החקלאים ועם אנשי משרד החקלאות לפני שהגיש את הצעתו.

פרוייקט הנחת הצינור שיוביל מים מדרום לצפון 4 במאי 2020. חברת 'מקורות', אתר רשמי
"המעמד הייחודי של רשות המים לא ייפגע". פרוייקט הנחת הצינור שיוביל מים מדרום לצפון/אתר רשמי, חברת 'מקורות'

על פי המשרד למשאבי המים, מטרת הרפורמה היא לחבר בין אחריות לסמכות בתחום משק המים. "כיום שר משאבי המים נושא באחריות כלפי הציבור במשק המים, ובאחריות על כל המהלכים המתבצעים, אך סמכויותיו מצומצמות מאוד", נמסר. "הרפורמה, שגובשה על ידי משרד משאבי המים יחד עם משרד האוצר, בהתאם להנחיית הממשלה בהחלטה על הקמת משרד משאבי המים, נבנתה על בסיס המודל הפועל היום ברשות החשמל שאושר לפני כמה שנים בממשלה ובכנסת והוכיח את עצמו מאז".

עוד נמסר מהמשרד כי "רשות המים ומועצת רשות המים ישמרו על מעמדם הייחודי שלא ייפגע, אך לשר משאבי המים תהיה סמכות לקבוע בסוגיות המדיניות בדומה לסמכויות שר האנרגיה מול רשות החשמל וכן סמכות לאשר את תכניות הפיתוח במשק המים, שתכין רשות המים בהתאם למקובל בתחומי תשתית אחרים במשק הישראלי. לאחר אישור הרפורמה, השר מתכוון להקים את מועצת המים שתכלול אנשי מקצוע בתחום, כפי שנדרש לפי חוק המים אך טרם יושם, והמועצה המקצועית תיעץ לשר בהליכי גיבוש עמדתו בסוגיות מרכזיות במדיניות במשק המים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully