וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חשבון אזרחי סוריה, רוסיה הגבילה את הסיוע למדינה דרך מעבר אחד

12.7.2020 / 17:58

בתום שבוע של עימות דיפלומטי, רשמה מוסקבה ניצחון כשאילצה את מועצת הביטחון לאשר פעילות הומניטרית מצומצמת דרך מעבר אחד בגבול טורקיה. "האזור נשלט על ידי טרוריסטים", אמרו ברוסיה, שזכתה לגיבוי סין. שגרירת ארה"ב: "התוצאה מחליאה ומקוממת". מאות אלפים זקוקים לסיוע

עריכה: ניר חן

(בווידאו: הפגנות חריגות בדרום סוריה בשל המצב הכלכלי)

רוסיה רשמה ניצחון עבור סוריה בעלת בריתה, כשאילצה את מועצת הביטחון של האו"ם להגביל את הסיוע ההומניטרי לצפון-מערב המדינה, אזור שמוחזק ברובו על ידי המורדים, דרך מעבר גבול אחד. במערב ובארגוני סיוע מזהירים כי זה יפגע באספקה החיונית ל-1.3 מיליון איש.

רוסיה, המחזיקה בזכות וטו, טוענת שהסיוע צריך להיות מחולק בתוך המדינה ברחבי קווי החזית, וכי יש צורך במעבר גבול אחד. עד שישי פעלו שני מעברי גבול, החיוניים לסיוע למיליוני אזרחים בצפון-מערב סוריה, במיוחד לאחר שבימים האחרונים אובחן נשא הקורונה הראשון באזור. ההצבעה עברה ברוב של 12 תומכים מול אפס מתנגדים, כשרוסיה, סין והרפובליקה הדומיניקית נמנעו.

ההצבעה הגיעה בסיומו של שבוע דיפלומטי מתוח, כשרוסיה וסין משתמשות בזכות הוטו שלהן במועצת הביטחון נגד 13 החברות הנוספות שהצביעו ברוב מוחץ בעד המשך העברת הסיוע דרך שני מעברים עם טורקיה. רוסיה הטילה את הווטו ה-15 וה-16 על החלטה הקשורה לסוריה מאז תחילת המלחמה, ואילו לסין היו אלו הפעמים התשיעית והעשירית. גרמניה ובלגיה, שקידמו את ההצעות להפעלת שני המעברים למשך שנה נוספת, נסוגו לאור איומה של רוסיה להטיל וטו פעם שלישית.

עקורים סורים, אידליב,28 בינואר 2020. רויטרס
מאות אלפים זקוקים לסיוע באזור. פליטים באידליב, ינואר/רויטרס

בינואר, רוסיה רשמה ניצחון נוסף עבור בעלת בריתה סוריה, כשאיימה להטיל וטו וכך אילצה את המועצה לאמץ החלטה המצמצמת את מספר המעברים לסיוע מארבעה לשניים, מטורקיה לצפון-מערב. בנוסף לכך, המנדט להפעלת המעברים קוצץ משנה לחצי שנה, בניגוד למה שהיה נהוג מאז החלו העברות הסיוע ב-2014.

המועצה הספיקה לדחות שני סעיפים שהציעה רוסיה, אחד מהם האשים את הסנקציות האמריקניות והאירופיות על דמשק כמי שמעכבות את הסיוע ההומניטרי. ארצות הברית ואירופה אמרו כי העיצומים שלהן מחריגים סיוע שכזה. המועצה דחתה גם תיקון שהעלתה סין.

סגן שריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, אמר כי מוסקבה הציעה מלכתחילה הפעלה של מעבר אחד, מבאב אל-הוואה לאידליב, וכי ההצעה שהתקבלה אתמול הייתה יכולה לעבור כבר לפני שבועות. הוא אמר כי רוסיה נמנעה משום שהמשא ומתן היה מאופיין ב"רשלנות ובחוסר כבוד".

פוליאנסקי האשים את מעדינות המערב במועצה ב"רמות חסרות תקדים" של צביעות, ואמר כי הן מוכנות לסכן את הסיוע דרך הגבול למען סנקציות חד-צדדיות. הוא אמר כי הסיוע לצפון-מערב סוריה אינו עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי, משום שלאו"ם אין נוכחות באזור, שלדבריו "נשלט על ידי טרוריסטים בינלאומים", ולכן בלתי-אפשרי לשלוט ולפקח על חלוקת האספקה.

"המאבק רחוק מסיום"

מן הצד השני, שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קרפט אמרה כי "התוצאה היום מחליאה ומקוממת" לאור סגירת שני המעברים הנוספים. "מאחורי השערים הנעולים הללו, יש מיליוני נשים, ילדים וגברים שהאמינו שהעולם ישמע את תחינותיהם. הבריאות והרווחה שלהם בסכנה גדולה כעת", אמרה. עם זאת, היא אמרה כי הפעלת המעבר בבאב אל-הוואה למשך שנה נוספת היא "ניצחון" לאור העובדה שרוסיה וסין "היו מוכנות להשתמש בווטו שלהן כדי לפגוע בצורה דרמטית בסיוע ההומניטרי".

לדבריה, "הניצחון הזה אין משמעותו סיום המאבק שלנו לטיפול בצרכים האנושיים הגוברים בסוריה, המאבק הזה רחוק מסיום".

בהצהרה משותפת, בלגיה וגרמניה אמרו כי 1.3 מיליון איש, בהם 800 אלף עקורים, החיים באזור אידליב, מקרבם כחצי מיליון ילדים, מקבלים סיוע הומניטרי דרך מעבר באב ס-סלאם ועתה נותקו ממנו.

"זהו עוד יום עצוב. זה יום עצוב למועצה הזו, אבל בעיקר, זהו יום עצוב לאזרחים הסורים באזור זה", אמרו שתי המדינות, שהוסיפו כי שני המעברים שנסגרו היו חיוניים ביותר להעברת סיוע הומניטרי לאזור.

בהמשך, הן הדגישו: "מעבר גבול אחד אינו מספיק, אבל ללא מעברים בכלל גורל האזור כולו היה נתון בספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully