וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מחו נגד הקיצוץ בתקציבי תנועות הנוער: "אל תתנו להן לקרוס"

פעילי ארגוני ותנועות הנוער בישראל הפגינו בירושלים במחאה על הקפאת פעילותן בצל משבר הקורונה והקיצוץ המתמשך בתקציביהן. "התנועות היו הראשונות להתייצב בתחילת המשבר, תנו לנו לספק חמצן חברתי למדינה", אמרו. שר המדע תקף: "סגירת הפעילות לא התבססה על נתונים"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: מחאת תנועות הנוער בירושלים, היום)

יותר מאלף בני נוער הפגינו היום (ראשון) מול משכן הכנסת במקביל לישיבת הממשלה במחאה על מצבן של תנועות הנוער והקיצוץ בתקציביהן. פעילי התנועות מחו על אי-העברת כספים בחודשים האחרונים לתנועות ולארגונים ועל הקפאת פעילותן בשל משבר הקורונה, מה שלדבריהם הוביל למצב כלכלי קשה ומעמיד אותן בסכנת סגירה.

בני הנוער מחו גם על ההחלטה האוסרת מפגשים של התנועות, זאת במסגרת תקנות הקורונה. נציגים מכלל התנועות הניפו שלטים וקראו לאפשר להמשיך במפגשים ובפעילות התנועות, תוך עמידה בהנחיות. "תנו לספק חמצן חברתי למדינה", אמרו.

"בתחילת המשבר, תנועות הנוער היו הראשונות להתייצב - לסייע לחקלאים, להפיג את בדידותם של הקשישים, לחלק מזון למבודדים ולהמציא את ההדרכה מרחוק, לטובת כל ילדי ישראל", אמר בן קפלן, רכז מחוז ירקון בנוער העובד והלומד. "היום, בני הנוער יכולים להיפגש עם עצמם, לצאת לפארקים, אבל אסור למדריך שלהם מהתנועה להיפגש איתם - זה אבסורד. אני מקווה שנבחרי הציבור שלנו יקבלו את ההחלטה הנכונה - תנו לתנועות לפעול, להדריך, להוריד את הלחץ והחששות מההורים ומהחניכים".

מחאת תנועות הנוער,ירושלים  12 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אל תתנו לנו לקרוס". הפגנת תנועות הנוער מול הכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שח"ל, התריע כי קיצוץ נוסף בתקציבים יביא לקריסת התנועות. "דווקא עכשיו - מדינת ישראל החליטה להפנות עורף לתנועות הנוער שהיו הראשונות להתגייס במשבר", אמר. "הקיצוץ המדובר בתקציב בגובה של עשרות אחוזים הוא אסון בקנה מידה לאומי. מדובר בפגיעה קשה בפעילות השוטפת של תנועות הנוער שמצטרפת לאובדן הכנסות קשה מאי-תשלום דמי החבר של ההורים בשנת 2020. המשך הקיצוץ יביא את כולנו לקריסה אמיתית. ראש הממשלה חייב להתערב בנושא באופן מיידי לפני שיהיה מאוחר מדי".

גם בתנועת הצופים הזהירו כי אם המצב יימשך - התנועה תתמוטט. כבר לפני שנה נכפה על תנועות הנוער קיצוץ של 20 מיליון שקלים, וקיצוץ בסכום דומה נכפה גם על תקציבי ארגוני הנוער. בתנועות חוששים מקיצוץ נוסף וטוענים כי משרד החינוך לא מתחייב להעביר את יתרת התקציב לשנת 2020 על פי תקנת תנועת הנוער ותקנת שנת השירות - ללא תאריך יעד לביצוע.

בעקבות זאת, במהלך ישיבת הממשלה העלה שר המדע יזהר שי את הסוגיה, ודרש לקבוע פרמטר כמותי של חולי קורונה שיצדיק סגירה ופגיעה בפעילות התנועות, וכן להכין תכנית סיוע שתמנע מהתנועות קריסה. לדבריו, מבדיקה שערך בסוף השבוע מול תנועת הצופים, מתוך 90 אלף חניכים - 143 אובחנו כחולים. הוא טען כי החלטת הממשלה על תנועות הנוער התקבלה מבלי שיש אינדיקציה על הדבקה. הנושא צפוי לעלות באחת מישיבות הממשלה הקרובות.

מחאת תנועות הנוער,ירושלים  12 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"היינו הראשונים להתייצב כשהחל המשבר". מחאת תנועות הנוער, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו יוצרים פגיעה אנושה בחינוך הבלתי פורמלי בלי להסתמך על שום נתון מדעי מוכח", אמר השר שי. "במקום שמאות אלפי בני נוער יהיו במסגרות מפוקחות תחת תו הקורונה הבריאותי, אנחנו שולחים אותם לשוטט ברחובות. אנחנו חייבים לפצות את תנועות הנוער וארגוני הנוער על הנזקים הכספיים הכבדים שנגרמו להם".

מחר צפויה ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת לדון אף היא במשבר בתנועות. "לא ניתן להן לקרוס", אמר יו"ר הוועדה רם שפע (כחול לבן) שיזם את הדיון. "זה המקום בו מפתחים מאות אלפי בני ובנות הנוער תודעה אזרחית וחברתית, לצד אינסוף מיומנויות הכרחיות אחרות. החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה, בטח בזמן משבר, לוותר על החינוך הבלתי פורמלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully