וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר גם אחרת: המדינות שמאפשרות כניסת תיירים ללא צורך בבידוד

12.7.2020 / 10:02

מדיניות חובת הבידוד ל-14 ימים הקיימת בישראל לשבים מחו"ל אינה הדרך היחידה למנוע התפשטות הקורונה, ובכמה מדינות בעולם מצאו פתרונות אחרים על מנת להקל את כניסת התיירים. מרכז המחקר של הכנסת מציג מסמך עם החלופות המיושמות באוסטריה, קפריסין ואיסלנד

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: נציגי משרד הבריאות בוועדת הקורונה)

בעוד בישראל חלה חובת בידוד כוללת של 14 יום לכל מי ששב מחו"ל, בכמה מדינות בעולם מצאו פתרונות אחרים על מנת להקל את כניסתם של תיירים. בדיקה שנעשתה בידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת מציגה שלוש מדינות כאלו - אוסטריה, קפריסין ואיסלנד - בהן נעשים בימים האחרונים ניסיונות להסתמך על אישור ביצוע בדיקת קורונה שלילית או ביצוע הבדיקה בשדה התעופה כחלופה אפשרית לבידוד.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חובת בידוד גורפת. נתב"ג ריק מאדם בזמן התפרצות הקורונה/ראובן קסטרו

אוסטריה

הממשלה בווינה הגדירה רשימה של מדינות שהמגיעים מהן פטורים מחובת הצגת תוצאת בדיקת קורונה או מבידוד. לצד זאת, היא מאפשרת כניסה של מקרים חריגים בלבד ממדינות אחרות, ומאפשרת להם לקבל פטור מבידוד על ידי הצגת תוצאת בדיקת קורונה שנערכה עד ארבעה ימים לפני ההגעה למדינה.

עד 4 ביולי 2020 אובחנו באוסטריה 18,073 חולי קורונה, שהם כ-2,040 מאובחנים לחמישה מיליון נפשות. מספר המקרים החדשים נכון למועד זה היה 121 מקרים ביממה, שהם כ-13.7 מקרים לשישה מיליון נפשות. אוסטריה הגדירה רשימת מדינות שאזרחיהן, תושביהן ומי ששהו בהן במהלך 14 הימים האחרונים יכולים להיכנס אליה ללא צורך בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית או בחובת בידוד.

המדינות שהוגדרו הן אנדורה, בלגיה, בולגריה, קרואטיה, קפריסין, צ'כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה (למעט אזור מסוים), יוון, הונגריה, איסלנד, אירלנד, איטליה, לטביה, ליכטנשטיין, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, מונקו, הולנד, נורבגיה, פולין, רומניה, סן מרינו, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שוויץ והוותיקן.

נוסעים בשדה תעופה בווינה, אוסטריה, 15 יוני 2020. רויטרס
הגדירו רשימת מדינות שהמגיעים מהן פטורים מבידוד. נוסעים בשדה התעופה בווינה/רויטרס

אזרחים ממדינות אחרות אינם מורשים להיכנס לאוסטריה, למעט במקרים חריגים שהוגדרו. בין אותם מקרים חריגים: אנשי משלחות דיפלומטיות וצוותי ארגונים בינלאומיים, בני משפחתם המתגוררים באותו משק בית, עובדים הומניטריים, אנשי סיעוד ובריאות, עובדים עונתיים בענף החקלאות והתיירות וכן עובדי הובלת מטענים.

גם אזרחים זרים בעלי אישורים מסוימים נכללים במקרים החריגים, וכמוהם גם אזרחי אוסטריה ואנשים המבוטחים בביטוח בריאות במדינה או כאלה שיש להם התחייבות לטיפול שהונפק על ידי בית חולים אוסטרי, וכן תושבי אוסטריה השבים למדינה לאחר קבלת שירותים רפואיים חיוניים בחו"ל.

במקרים אלה, על הנכנסים להציג תוצאת בדיקת קורונה שלילית שנערכה עד ארבעה ימים לפני הכניסה לאוסטריה, או לחלופין עליהם לשהות בבידוד של 14 יום. לפי אתר האינטרנט של שדה התעופה בווינה, ניתן לבצע בדיקה בנמל התעופה ולקבל תשובה תוך שלוש עד שש שעות. הבדיקה תבוצע רק לאנשים ללא תסמיני המחלה, או שלא היו במגע עם חולה קורונה מאומת. מחירה של הבדיקה הוא 190 אירו (כ-733 שקלים). המבקש להיבדק נדרש להזמין תור לבדיקה, בהתאם לשעות הפתיחה של השירות.

קפריסין

השכנה ממזרח הגדירה שלוש רשימות של מדינות. האחת - מדינות שאזרחיהן פטורים מבדיקה, השנייה - מדינות שאזרחיהן מחויבים בהצגת תוצאת בדיקה שנערכה עד 72 שעות לפני ההגעה למדינה, ושלישית - מדינות שלא יורשו להיכנס, אלא במקרים חריגים ועליהם הן לעבור בדיקת קורונה בשדה התעופה והן לשהות בבידוד בן 14 יום.

עד 4 ביולי 2020 אובחנו בקפריסין 999 חולי קורונה, שהם 787 מקרים למיליון נפש. נכון למועד הדיווח, מספר המקרים החדשים עמד על אפס. כל נוסע מעל גיל 18 המבקש להגיע לקפריסין נדרש לפתוח חשבון במערכת מקוונת 24 שעות לפני הטיסה ולמסור את פרטי הטיסה, מטרת הביקור, מידע אישי, פרטים ליצירת קשר כולל במקרה חירום, כתובת שהייה בקפריסין וכן עליו למלא מספר הצהרות. על פי המפורסם באתר, מידע זה נדרש על מנת לספק לרשויות הבריאות בקפריסין את כל המידע הדרוש לשם מתן הרשאת כניסה לנוסע.

הגבלות ריחוק בשדה התעופה בלרנקה, קפריסין, 9 ביוני 2020. AP
ייפתו את השערים לתיירים. שדה התעופה בלרנקה ריק מאדם, יוני/AP

שלוש הרשימות של קפריסין הוגדרו על בסיס כמה פרמטרים, ובהם קצב ההכפלה של הנדבקים באותה מדינה, מספר המאובחנים החדשים, היקף הבדיקות המבוצע בהן ועוד. מדובר ברשימות דינאמיות שנבחנות ומתעדכנות על ידי משרד הבריאות מדי שבוע. נכון ל-6 ביולי 2020, פרסמה קפריסין את הרשימות האלה:

רשימה A - מדינות בסיכון נמוך, ובהן אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, קפריסין, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, אירלנד, יפן וקוריאה הדרומית. המגיעים ממדינות אלה לא צריכים להציג אישור על ביצוע בדיקה לאבחון נגיף הקורונה.

רשימה B - רשימת מדינות שייתכן שהסיכון בהן נמוך, אך הן מאופיינות באי-ודאות גדולה יותר בהשוואה למדינות המשתייכות לקבוצה A. בין המדינות בקבוצה זו נמצאות אנדורה, בולגריה, בלגיה, קרואטיה, צ'כיה, צרפת, גאורגיה, הוותיקן, איטליה, לוקסמבורג, מונקו והולנד. הנכנסים ממדינות אלה חייבים להציג אישור על תוצאת בדיקת קורונה שלילית שבוצעה לכל המאוחר 72 שעות לפני הטיסה. במקרים מסוימים ניתן יהיה להיבדק בשדה התעופה בעלות של 60 יורו (כ-232 שקלים) והנבדק נדרש לבידוד עצמי על חשבונו עד לקבלת התשובה.

רשימה C - כל מדינה שלא הוגדרה בשתי הקבוצות האחרות, שאזרחיה או השוהים בה ב-14 הימים האחרונים אינם יכולים להיכנס לקפריסין אלא אם הם אזרחים או תושבי קפריסין או הורשו להיכנס אליה באישור מיוחד. הנכנסים ממדינות אלה נדרשים לעבור בדיקת קורונה בשדה התעופה ולהיכנס לבידוד עצמי בן 14 יום ללא קשר לתוצאת הבדיקה. הבדיקה בעלות של 60 אירו (כ-234 שקלים).

איסלנד

המדינה מציעה לכל הנכנסים לשטחה המבקשים להימנע מבידוד אפשרות להיבדק בשדה התעופה ולשאת בעלות הבדיקה. עד 4 ביולי 2020 אובחנו באיסלנד 1,558 חולי קורונה באוכלוסייה המונה 350,374 תושבים. נכון למועד הדיווח, אובחנו במדינה חמישה חולים חדשים.

גבולותיה של איסלנד נשארו פתוחים לאזרחיהן ותושביהן של מדינות האיחוד האירופי ומדינות אזור שנגן לאורך כל משבר הקורונה. אזרחי מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי, באזור הכלכלי האירופי ובאיגוד הסחר החופשי האירופי לא הורשו להיכנס למדינה אלא במקרים חריגים.

בהתאם להמלצות מועצת האיחוד האירופי מ-30 ביוני, איסלנד נערכת לאפשר את כניסתם של נכנסים מ-15 מדינות - אלג'יריה, אוסטרליה, קנדה, גאורגיה, יפן, מונטנגרו, מרוקו, ניו זילנד, רואנדה , סרביה, קוריאה הדרומית, תאילנד, תוניס, ואורוגוואי וסין בתנאים מסוימים.

תיירים ישראלים מגיעים לשדה התעופה בלרנקה, קפריסין, 9 ביולי 2020. AP
מנסים מדיניות אלטרנטיבית. תיירים ישראלים מגיעים לשדה התעופה בלרנקה, החודש/AP

החל מ-1 ביולי כל נכנס המבקש להימנע מבידוד יכול להיבדק בבדיקת קורונה. בשלב זה, איסלנד אינה מקבלת אישורים על ביצוע בדיקות ממדינות אחרות, אלא נסמכת רק על הבדיקות שהיא מבצעת. לפני הגעת הנוסע לאיסלנד עליו למלא טופס הכולל פרטים אישיים, פרטים ליצירת קשר, אמצעי התחבורה בהם בכוונתו להשתמש, מועדי השהייה, כתובת שהייה והמדינות בהן ביקר לפני הגעתו לאיסלנד.

הטופס יכלול גם הצהרת בריאות ועל הנוסע לדווח אם הוא סובל מתסמינים או אובחן כחולה קורונה לפני הגעתו או אם היה במגע קרוב עם חולה מאומת. עם הגעתו לנמל התעופה הבינלאומי, יוצע לאותו נוסע לעבור בדיקה. הנוסעים המגיעים לנמלי התעופה האחרים יעברו בדיקה בנמלי התעופה או במרכזים הרפואיים הסמוכים.

חזרה לשגרה ברייקיאוויק, איסלנד, 29 באפריל 2020. AP
תושבים חוזרים לשגרה ברייקיאוויק, איסלנד/AP

מ-1 ביולי מי שנרשם לבדיקה מראש ישלם עבורה 9,000 קרונות איסלנדיות (כ-223 שקלים), ומי שלא נרשם מראש ישלם עבור הבדיקה 11 אלף קרונות איסלנדיות (כ-273 שקלים). ילדים מתחת לגיל 15 פטורים מהבדיקה. תוצאות הבדיקה יימסרו לנבדק טלפונית תוך 24 שעות. עד לקבלת התשובה, הנבדק אינו נדרש להיות בבידוד, אולם עליו להקפיד על כללי הריחוק החברתי, עטיית מסיכה, הקפדה על כללי היגיינה אישית ועליו להימנע משימוש בתחבורה הציבורית.

במקרה של תוצאה חיובית, יעבור הנוסע בדיקות נוספות ואם יימצא שהוא נושא את נגיף הקורונה הוא יחויב בבידוד. במקרים שבהם אין לתייר מקום הולם לבידוד, הוא יופנה על ידי המדינה למסגרות המיועדות לכך ללא תשלום.

יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לדאוג לאכיפה נחרצת, מידתית ולא סלקטיבית". ח"כ שאשא ביטון/אתר רשמי, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הקורונה בכנסת, ח"כ יפעת שאשא ביטון, התייחסה לתוצאות המסמך ואמרה כי על מנת לחזור לשגרה בצל הקורונה, יש למצוא את האיזון בין שמירה על שגרת חיים לבין מאבק בהתפשטותו. "הגל השני שפוקד אותנו בימים אלו מוכיח כי נגיף הקורונה ילווה אותנו זמן רב. ניצחון על הנגיף יתבטא ביצירת שגרת חיים ובמקביל למנוע את התפשטותו", אמרה שאשא ביטון. "אני חוזרת בכל דיוני הוועדה על הצורך לשמור על האיזון בין תפקוד המשק והכלכלה לבין קטיעת שרשרת ההדבקה".

לדבריה, "רק כך נוכל להבטיח פגיעה קטנה ככל האפשר בשגרת החיים, בבעלי העסקים ופרנסתם של האנשים. עלינו ללמוד לחיות בצלו של הנגיף, למלא אחר ההנחיות ולדאוג לאכיפה נחרצת, מידתית ולא סלקטיבית. עולם התיירות נפגע קשות מסגירת השמיים, והפגיעה בו השליכה על עסקים רבים נוספים אשר ניזונים ממנו. אין ספק כי במקביל להשתלטות על שרשרת ההדבקות עלינו לדון בדרך הנכונה להחזירו לפעולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully