וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הלאומני או ראש העיר הליברלי: סיבוב מכריע בבחירות בפולין

12.7.2020 / 11:28

אחרי קמפיין יצרי שכלל האשמות בהומופוביה ואנטישמיות נגד דודה השמרני, יריבו צ'אסקובסקי, ראש עיריית ורשה, רוצה לחולל מהפך. אם יצליח לזכות, הממשלה הימנית תתקשה להמשיך באג'נדה שלה, שגרמה להתנגשות עם האיחוד האירופי

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: נפתחו הקלפיות בסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות פולין)

אזרחי פולין מצביעים היום (ראשון) בסיבוב השני לנשיאות, בבחירות צמודות שעשויות לשנות את יחסיה של ורשה עם האיחוד האירופי. הנשיא המכהן אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק" (PiS), מתמודד מול ראש עיריית ורשה הליברלי רפאל צ'אסקובסקי, בתום קמפיין שבו הציגו עמדות מנוגדות לחלוטין ושחשף מחלוקות פוליטיות עמוקות במדינה.

בחירתו מחדש של דודה היה קריטית עבור מפלגת השלטון, הרוצה להעמיק את הרפורמות במערכת המשפט. באיחוד האירופי רואים בכך פגיעה בהפרדת הרשויות ופוליטיזציה של בתי המשפט. לנשיא יש זכות וטו, וראש עיריית ורשה אמר כי הוא יעצור חוקים שעלולים לפגוע בדמוקרטיה.

לאור העובדה שלנשיא פולין יש מעט מאוד סמכויות ביצועיות, לא סביר שניצחון של צ'אסקובסקי יוביל לשינוי משמעותי. עם זאת, לאור העובדה שהבית העליון של הפרלמנט כבר נשלט בידי האופוזיציה, בחירה בנשיא חדש תקשה על יכולת הממשלה ליישם את האג'נדה שלה.

נשיא פולין אנדז'יי דודה בעצרת בחירות בעיר ז'שוב, 10 ביולי 2020. רויטרס
מבטיח להגן על "ערכי" המדינה. דודה בעצרת בחירות, שישי/רויטרס

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 (שעון ישראל) וייסגרו ב-22:00, ולאחר מכן יפורסמו מדגמים ותוצאות האמת. הסיבוב הקודם התקיים לפני שבועיים, אחרי שנדחה בשל התפרצות מגיפת הקורונה, ונערך תחת מגבלות בקלפיות.

דודה מציג את עצמו כמגן הערכים הנוצריים של פולין וכמי שישמור על תכנית המענקים החברתיים הנדיבה שהשפיעה על חייהם של רבים, במיוחד באזורי הכפר העניים בפולין, המדינה הקומוניסטית לשעבר הגדולה ביותר באיחוד האירופי.

"אני מאמין שאנחנו יכולים לבנות פולין שעליה חלמנו, פולין צודקת, פולין עשירה, פולין חזקה, פולין המגנה על החלשים ולא מפחדת מהחזקים", אמר דודה בעצרת תמיכה בשישי, וביקש מהאזרחים להשוות את איכות חייהם כיום לזו שהייתה לפני תחילת כהונתו.

ראש עיריית ורשה רפאל צ'אסקובסקי בעצרת לקראת הבחירות לנשיאות פולין, 10 ביולי 2020. רויטרס
מבטיח לבטל את הערוץ הממלכתי. צ'אסקובסקי בעצרת בחירות, שישי/רויטרס

עם זאת, מתנגדיו של דודה האשימו אותו בהומופוביה ובאנטישמיות לאורך הקמפיין, כשאמר ש"האידיאולוגיה" הלהט"בית גרועה מזו הקומוניסטית, בעוד שהערוץ הממלכתי, שופר של הממשלה, נגע בנושא הרגיש של פיצוי יהודים על החרמת נכסיהם בשואה כדי לתקוף את מועמד האופוזיציה.

"יש ניסיונות אנרגטיים מאוד, ובמרכז הניסיונות האלה עומד צ'אסקובסקי, כדי לדאוג שבפולין מיעוטים שונים יוכלו להטיל אימה על היתר", אמר ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג המפלגה ושליטה דה-פקטו של פולין.

צ'אסקובסקי הפך למטרה עבור השמרנים הדתיים בשל תמיכתו בזכויות הקהילה הגאה, לאחר שהשתתף במצעדי גאווה והתחייב להכניס שיעורי חינוך מיני בבתי הספר בוורשה. הוא מצהיר שהוא רוצה לראות פולין פתוחה וסובלנית יותר, ומתח ביקורת על הרטוריקה של המפלגה השלטת. הוא הבטיח לבטל את ערוץ החדשות הממלכתי TVP Info אם ייבחר.

"האם שמעתם פעם הומופוביה כזו, אנטישמיות כזו, התקפות כאלה על כל מי שהוא אמיץ מספיק כדי לומר ש'הספיק לנו'"?, שאל ראש עיריית ורשה את תומכיו ביום שישי, כשהוא משווה את הרטוריקה של מפלגת השלטון לזו של פוליטיקאים מהאופוזיציה.

מצביעים בבחירות לנשיאות בקלפי בוורשה, פולין, 12 ביולי 2020. רויטרס
בוחרים תחת מגבלות הקורונה. מצביעים עם מסיכות בקלפי בוורשה, היום/רויטרס

עם זאת, בעוד שהוא הבטיח לבלום את הרפורמות המשפטיות של מפלגת השלטון ולגנות התקפות על מיעוטים, צ'אסקובסקי הדגיש כי ישאיר את תכניות הרווחה הפופולריות שלה על כנן ולא יבקש להעלות את גיל הפרישה.

צ'אסקובסקי מנסה להציג את עצמו כמי שיכול לאחד אומה מפולגת, אך מומחים רבים אומרים שאם ינצח, זה יבשר על תחילתו של סכסוך מר בין הפרלמנט הנשלט על ידי הימין לבין הארמון.

עבור אדם שולץ, פקיד משרד בן 36 שנהנה מגלידה במרכז ורשה, הפילוג העמוק במדינה עשוי להביא את שיעור ההצבעה היום לשיא.

"עם הקיטוב הגובר בשנים האחרונות בפוליטיקה, יותר ויותר אנשים רוצים להביע את דעתם. לכן, אני חושב שיש יותר עניין", אמר. "אין שיח בין הצדדים האלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully