וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בטורקיה: איה סופיה באיסטנבול הפכה שוב למסגד

10.7.2020 / 23:50

בית המשפט קבע כי החלטת ממשלת אתאטורק מ-1934 להפוך למוזיאון את המקום, שהיה בעבר כנסייה, אינה חוקית. לאחר מכן, ארדואן חתם על צו המשיב לאתר המורשת העולמית את מעמדו, חרף אזהרות העולם הנוצרי. "פרובוקציה גלויה נגד העולם", זעמו ביוון

צילום: רויטרס

בית משפט בטורקיה ביטל היום (שישי) צו ממשלתי מ-1934 שהפך את איה סופיה באיסטנבול למוזיאון וסלל את הדרך להפיכתו למסגד שוב, חרף אזהרות בינלאומית מפני צעד כזה. אחרי הפסיקה, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שיזם את השינוי, חתם על צו המאפשר את פתיחת האתר כמסגד בעוד שבועיים, אחרי שהסמכות עליו עברה ממשרד התיירות למשרד לשירותי דת.

איה סופיה, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הייתה מוקד עימות של האימפריות הביזנטית והעות'מאנית וכיום היא אחד האתרים המתוירים ביותר בטורקיה. המבנה העצום, שהוקם במאה ה-6, הפך למוזיאון תחת הנהגתו של מייסד טורקיה המודרנית, מוסטפא כמאל אתאטורק, שהנהיג משטר חילוני. במהלך 17 שנותיו בשלטון, ארדואן ניסה להחדיר את האסלאם למרכז הפוליטיקה הטורקית.

"עם הפסיקה הזו, ובהתאם לצעדים שנקנטו לפיה, איה סופיה תהיה שוב מסגד, אחרי 86 שנה, כפי שפתיח הכובש של איסטנבול רצה", אמר ארדואן בנאום לאומה. בתיאורו את רצף ההיסטוריה, שכלל ביקורת על האימפריה הביזנטית ועל מייסדי הרפובליקה הטורקית המודרנית, אמר כי טורקיה יכולה להותיר עתה מאחור את "הקללה של אללה, הנביאים והמלאכים" מאלו ששינו את אופיו של המקום ממסגד. הייתה זו הנבואה של "פתיח הכובש", כינויו של הסולטאן מהמט השני.

אזרחי טורקיה חוגגים את השינוי של איה סופיה באיסטנבול ממוזיאון למסגד. 10 ביולי 2020. רויטרס
המקום נכבש על ידי העות'מאנים ב-1453. אזרח עם דגל טורקיה מחוץ לאיה סופיה, היום/רויטרס

יוון, רוסיה, ארצות הברית, צרפת ומנהיגי הכנסייה הביעו דאגה משינוי אופיו של המקום בן 1,500 השנה.

"ההחלטה היום, שהגיעה בעקבות שיקולים פוליטיים של הנשיא ארודאן, היא פרובוקציה גלויה נגד העולם המתורבת המכיר בערך המיוחד ובאופי הנוצרי של האתר", אמרה שרת התרבות של יוון לינה מנדוני בהצהרה כתובה.

בסוכנות הידיעות הרוסית טאס דווח כי הכנסייה האורתודוכסית הרוסית אמרה כי היא מביעה צער על כך שבית המשפט לא לקח בחשבון את החששות שלה, וכי ההחלטה עלולה להעמיק את המחלוקות עוד יותר.

באונס"קו אמרו שהם מצרים על כך שלא קיבלו עדכון מראש על המהלך וכי הם יבחנו מחדש את מעמדו של המבנה.

מחלקת המדינה בארצות הברית, שדחקה בטורקיה לשמור על המבנה כעל מוזיאון, אמרה כי היא "מאוכזבת" מההחלטה, אך היא ממתינה לשמוע את התכניות "להבטיח שהמקום נותר נגיש" לכולם.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא נאום כשמאחוריו תמונה של איה סופיה, אחרי הפיכתה למסגד, 10 ביולי 2020. רויטרס
השלים את משימתו. ארדואן נואם לצד תמונה של איה סופיה, היום/רויטרס

הארגון שהגיש את העתירה, האחרונה מיני רבות במאבק המשפטי בן 16 השנים, נגד ההחלטה מ-1934, אמר כי איה סופיה, או הגיה סופיה ביוונית, הייתה רכושו של הסולטן העות'מאני מהמט הכובש אחרי השתלטותו על העיר ב-1453, אז הפך את הכנסייה הביזנטית, שהייתה כבר בת 900 שנה, למסגד.

"הגענו למסקנה שההסדר קבע שזהו מסגד ואפיון אחר שלו אינו אפשרי מבחינה חוקית", קבעה מועצת המדינה, בית המשפט המנהלי העליון של טורקיה. "החלטת הממשלה מ-1934 שהפסיקה את השימוש במקום בתור מסגד והגדירה אותו כמוזיאון מנוגדת לחוק".

ארגונים שונים בטורקיה קידמו במשך זמן רב את המרת מעמדו של המקום, ואמרו כי בתור מסגד זה ישקף טוב יותר את היותה של המדינה מוסלמית ברובה המכריע.

ארדואן, מוסלמי אדוק, הצטרף לקמפיין לפני הבחירות המקומיות בשנה שעברה, שבהן ספגה מפלגת השלטון האסלאמיסטית שלו מכה קשה. חברי המפלגה עמדו ומחאו כפיים בפרלמנט עם הקראת הצו של הנשיא.

באיסטנבול, מאות אנשים התאספו מחוץ לאיה סופיה וחגגו את הפסיקה. "אלו שבנו את המקום עשו זאת כדי לעבוד את אלוהים", אמר עוסמאן סריהאן, מורה במקצועו. "תודה לאל שהיום זה חוזר לתכליתו המקומית. היום יעבדו את אללה במסגד הזה".

המהפכה הדתית של ארדואן

סונר קגפטאי, מנהל תכנית המחקר הטורקית במכון וושינגטון למדיניות המזרח הרחוק, אמר כי עם ביטול אחד הצעדים הסימבוליים ביותר של אתאטורק, שהדגיש את מחויבותו להקמת רפובליקה חילונית, ארדואן השלים את הפרויקט שלו להחזרת האסלאם לחיים הציבוריים בטורקיה.

"איה סופיה היא רגע ההכתרה של המהפכה הדתית שבה החל ארדואן בטורקיה לפני יותר מעשור", אמר, תוך שהוא מציין את הדגש הרב יותר שניתן לדת בחינוך ובממשל.

העות'מאנים בנו מינראטים לצד הכיפה הגדולה של המבנה, כשבתוכו הם הוסיפו לוחות הנושאים את שמותיהם הערביים של אללה, הנביא מוחמד והחליפים. הפסיפסים והסמלים הנוצריים, שטושטשו על ידי העות'מאנים, נחשפו מחדש אחרי שהמקום הפך שוב למוזיאון.

לאחרונה הזהיר הפטריארך ברתולימאו, מנהיגה הרוחני של הנצרות האורתודוכסית היושב באיסטנבול, כי הפיכת המוזיאון למסגד תאכזב את הנוצרים ו"תיצור קרע" בין מזרח למערב.

(עדכון ראשון: 18:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully