וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת טורקיה להפוך שוב את איה סופיה למסגד מרתיחה את העולם הנוצרי

6.7.2020 / 20:48

המבנה שבאיסטנבול היה כנסייה חשובה עד שהעות'מאנים כבשו את העיר במאה ה-15. אתאטורק הפך את המקום למוזיאון, אך כעת ארדואן תומך בשינוי המעמד פעם נוספת ובית משפט יידרש להכריע. "איום על העולם הנוצרי", הזהירו ברוסיה. ארה"ב, יוון וצרפת הצטרפו לאזהרות

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בטקס במוזיאון איה סופיה, איסטנבול, 31 במרץ 2020. רויטרס
רוב הטורקים תומכים בשינוי. ארדואן מבקר באיה סופיה, 2018/רויטרס

בית משפט בטורקיה דן בימים אלו בהחלטה אם להפוך מחדש את איה סופיה באיסטנבול למסגד, והסוגיה מעוררת ביקורות בקרב הקהילות הנוצריות בעולם ומצד מנהיגים פוליטיים.

ההצעה הועלתה על יד נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הרוצה לשנות את מעמדו של המקום, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו שהיה לב לבן של האימפריה הביזנטית הנוצרית ושל האימפריה העות'מאנית המוסלמית וכיום הוא אחד האתרים המתויירים ביותר בטורקיה, בתור מוזיאון.

מנהיג הכנסייה האורתודוכסית ברוסיה, הפטריארך קיריל, הזהיר היום כי מדובר ב"איום על הציביליזציה הנוצרית, על הרוחניות וההיסטוריה שלנו". לדבריו, שינוי מעמד המקום יגרום ל"כאב עמוק בקרב העם הרוסי". התנגדויות ליוזמה הושמעו גם על ידי יוון, צרפת, ארצות הברית והמנהיג הרוחני של הנצרות האורתודוכסית, הפטריארך האקומני של קונסטנטינופול היושב באיסטנבול.

בקרמלין אמרו כי הם מקווים שטורקיה תיקח בחשבון את מעמדה של איה סופיה, או אגיה סופיה ביוונית, בתור אתר מורשת עולמית. "זאת יצירת מופת עולמית אהובה עבור תיירים מכל המדינות המבקרים בטורקיה, כולל תיירים רוסים, שעבורם האיה סופיה, בנוסף לערכה התיירותי, מסמלת ערך רוחני קדוש עמוק מאוד", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב.

איה סופיה, איסטנבול, טורקיה. רויטרס
אחד האתרים המתוירים ביותר בטורקיה. איה סופיה/רויטרס

ארדואן, שתחת הנהגתו נשחקו רבים מערכיה החילוניים של טורקיה, אמר בשבוע שעבר כי הביקורת על שינוי המעמד של האתר היא "מתקפה על ריבונות טורקיה". טורקים רבים טוענים כי אם יהפוך המקום למסגד, יהיה זה שינוי שישקף טוב יותר את הזהות של טורקיה בתור מדינה מוסלמית, והסקרים מראים כי רוב האזרחים תומכים בשינוי.

האתר, שנקרא במקור אגיה סופיה היה מקום פולחן חשוב עבור הנוצרים האורתודוכסים במשך מאות בשנים עד שאיסטנבול, כשעוד נקראה קונסטנטינופול, נפלה לידי העות'מאנים ב-1453. הם הפכו את המקום למסגד, אולם אחרי הקמת הרפובליקה הטורקית על חורבות האימפריה, שונה ב-1934 מעמד האתר פעם נוספת, הפעם למוזיאון.

נוצרים רבים קיבלו זאת בברכה משום שבתור מוזיאון, איה סופיה הפכה למקום ניטרלי המכבד הן את המורשת הנוצרית והן את זו המוסלמית של המבנה, שהוקם במאה ה-6.

עם זאת, ארגון מקומי לשימור מעמדם של אתרים היסטוריים עתר לבית המשפט נגד החוקית של ההחלטה שהתקבלה ב-1934, תחת ההנהגה החילונית של מייסד טורקיה המודרנית כמאל אתאטורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully