וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הסוהרות: האסיר הביטחוני הואשם בביצוע מעשים מגונים

9.7.2020 / 16:51

כתב אישום הוגש נגד מחמוד עטאללה, בעקבות תלונות של סוהרות שביצע בהן עבירות מין בעת עבודתן בכלא גלבוע, בזמן ששימש כדובר האגף בו הוחזק. שמו של קצין המודיעין שנחשד במעורבות בפרשה אך התיק נגדו נסגר - נעדר מרשימת עדי התביעה. עו"ד המתלוננת: "כתב האישום מתסכל"

בווידאו: נעצרה עו"ד ממרכז בחשד שהבריחה סמים לאסיר/צילום: דוברות שב"ס

(בווידאו: מעצר עורכת דין בחשד להברחת סמים לאסיר בכלא רימונים, פברואר)

שנתיים אחרי חשיפת "פרשת הסוהרות" בכלא גלבוע, פרקליטות מחוז צפון הגישה ביום חמישי לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, בעקבות תלונות של סוהרות על שביצע בהן עבירות מין בעת עבודתן בכלא גלבוע. מאז חשיפת הפרשה הוא הועבר בין כמה בתי כלא בשירות בתי הסוהר (שב"ס) וכיום מוחזק בתא הפרדות במתחם כלא איילון, ובפרקליטות מבקשים להרשיעו בביצוע מעשה מגונה.

תוכנו של כתב האישום שהיה חסוי עד כה הותר כעת לפרסום. צו איסור פרסום הוטל על פרטיהן של המתלוננות, והמשפט עצמו צפוי להתנהל בדלתיים סגורות.

כתב האישום מגולל שורה של טענות על הטרדות ומעשים מגונים שביצע האסיר הביטחוני בסוהרות החל משנת 2015, אז עטאללה שימש גם כדובר האגף בו היה כלוא. "במסגרת תפקידו, הנאשם קיים מפגשים עיתיים עם אסירים ששימשו כדוברי אגפים אחרים בבית הסוהר", נכתב. "לצורך קיום מפגשים אלה, הועבר הנאשם מעת לעת בין האגפים השונים בבית הסוהר, זאת בליווי צמוד של סוהר או סוהרת. במהלך התקופה שבין חודש נובמבר 2015 לנובמבר 2017 ביצע הנאשם מעשים מגונים במתלוננות בעת מילוי תפקידן ובעת שליוו אותו במעבריו בין האגפים בבית הסוהר, בכך שליטף ונגע בגופן בניגוד לרצונן, זאת לשם גירוי וסיפוק מיני".

בית הסוהר גלבוע. אתר רשמי, אתר רשמי
המשפט יתקיים בדלתיים סגורות. כלא גלבוע/אתר רשמי, אתר רשמי

בהמשך, כתב האישום מפרט את המעשים שביצע עטאללה בזמן המעבר בין האגפים. בין השאר מצוין מקרה בו המתינה הסוהרת נגה (שם בדוי) לפתיחת דלתות אגף 5 בבית הסוהר, בעוד הוא עמד סמוך אליה. "בעודם ממתינים, התקרב הנאשם אל נגה, מתח את ידיו וליטף את בטנה, זאת בניגוד לרצונה ולשם גירוי וסיפוק מיני". על פי כתב האישום, עטאללה אף "נהג להסתכל על נגה ממושכות וכן לפנות אליה ולומר לה אמירות כגון 'אני מכור אליך', 'מת מאהבה אליך' ו'מטורף עליך'. נגה הורתה לאסיר לחדול מלפנות אליה באופן הזה, אך הנאשם שב וחזר על דבריו".

המקרה האחרון שיוחס על פי כתב האישום לעטאללה התרחש בנובמבר 2017, בזמן שסוהרת אחרת באגף הפלילי, יעל (שם בדוי), נשלחה ללוות אותו במעבר בין האגפים הביטחוניים בכלא גלבוע. הוא אמר לה "כי אם לא תעבור לעבוד באגף בו הוא שוהה, יארגן מרד בקרב האסירים". בשלב מסוים, לפי עובדות כתב האישום, נעמדה יעל והמתינה לפתיחת דלתות אחד האגפים, בעוד הנאשם עומד מאחוריה. במהלך ההמתנה, עטאללה התקרב אליה ונגע באזור ישבנה. בעקבות המעשה, הסוהרת התרחקה ממנו, אלא שאז התקרב אליה פעם נוספת ונגע בה לשם גירוי מיני. בסיכום כתב האישום נטען כי במעשיו, עטאללה ביצע בסוהרת מעשים לשם גירוי, סיפוק וביזוי במקרים רבים.

מוחמד עטאללה. המחבל מכלא גלבוע שהטריד סוהרות. אתר רשמי, אתר רשמי
ביצע בסוהרת מעשים לשם גירוי, סיפוק וביזוי במקרים רבים. מחמוד עטאללה/אתר רשמי, אתר רשמי

מי שנעדר לחלוטין מכתב האישום ומרשימת עדי התביעה הוא ראני באשא, קצין המודיעין בכלא גלבוע, שנחשד שהיה מעורב ואף ידע על המתרחש בין כותלי הכלא - אך התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. עם חשיפת הפרשה ביוני 2018 דווח כי הקצין ביקש לכאורה לשבץ סוהרות באגף הביטחוני בהתאם לבקשות האסיר.

בחקירתו ביחידה הארצית לחקירת סוהרים הודה קצין המודיעין כי ביקש ספציפית סוהרות מסוימות לאגף מאחר שעטאללה נקב בשמן. בפרקליטות החליטו לסגור נגד קצין המודיעין את התיק לאחר שסברו כי "לא ניתן להוכיח את היסוד הנפשי בכוונה פלילית".

בשב"ס ערכו לקצין המודיעין משפט משמעתי והחזירו אותו לעבוד בארגון לאחר השעיה של שנה וחצי. שלוש הסוהרות שנפלטו משב"ס במהלך חשיפת הפרשה, נותרו מחוץ למערכת ולטענתן, איש משב"ס לא פנה אליהן עד היום והציע ליווי או תמיכה.

"כתב האישום מעורר זעם ותסכול"

פרופ' יפעת ביטון ועו"ד אפרת פודם ממרכז תמורה, יחד עם עורכות הדין גליה שמילוביץ' גרינגרד ולאה מילר פורשטט, באות כוחה של הסוהרת יעל, מסרו בתגובה לכתב האישום כי האסיר "זכה להתהלך בין האגפים השונים בכלא כשהוא מלווה על ידי הסוהרות אך אינו אזוק בידיו וברגליו בהתאם לנהלים. זכות חריגה זו, וזכויות נוספות, הוענקו לנאשם על ידי קצין המודיעין בכלא בחסות ובידיעת גורמים בכירים בשב"ס. מטריד מאוד כי כתב אישום הוגש רק כנגד האסיר הביטחוני, בעוד שכנגד קצין המודיעין וגורמי מערכת נוספים שאפשרו הלכה למעשה את התנאים והנסיבות לביצוע העבירות המיוחסות לאסיר בכתב האישום, הוחלט שלא להגיש כתבי אישום ואף לא נפתחה חקירה".

הן הוסיפו כי המתלוננת "תפעל בכל הערוצים על מנת למצות את הדין עם כל הגורמים האחראיים במטרה לעקור מן השורש את הנוהג שמאפשר ביצוע עבירות חמורות של אסירים בסוהרות. היא פנתה בבקשה לקבל את חומרי החקירה בתיק החקירה שנפתח נגד קצין המודיעין ובכוונתה להגיש ערר על ההחלטה לסגור את התיק כנגדו ללא כתב אישום. כמו כן היא מתכוונת לפעול להגשת תביעה על פי החוק למניעת הטרדה מינית נגד שב"ס ונגד כל הקצינים לאורך שרשרת הפיקוד ולהוביל לשינוי התרבות הארגונים אשר מאפשרת, שלא לומר מעודדת, פגיעה בסוהרות".

עו"ד קרן ברק, המייצגת שתי סוהרות אחרות, הוסיפה כי כתב האישום התקבל בזעם ובתסכול. "מעובדות כתב האישום עולה תמונה מגוחכת, לפיה בישראל סוהרות מסתובבות ומלוות בכלא מחבלים כשהן לבדן - היעלה על הדעת שאף אחד לא שמע ואף אחד לא ידע?", טענה. "הרי בכתב האישום כתוב מפורשות שהמעשים המגונים שביצע המחבל בסוהרות אירעו במשך שנתיים. הסוהרות התלוננו והתריעו בזמן אמת על המתרחש ואף אחד לא עשה דבר. המערכת גוננה על קצין המודיעין שלכאורה הפעיל את המחבל והשליך את הסוהרות לידיו כשהוא יודע בפועל ושומע את תלונותיהן באוזניו. משרדי הגיש ערר לפרקליטות על ההחלטה לסגור את תיק החקירה נגד הקצין. ניתן להעלות שאלה מעוררת מחשבה, אילו מעשים מגונים אלו היו מבוצעים על ידי המחבל בסוהרים גברים. חבל שבשב"ס מתייחסים לסוהרות שהתנדבו לשרת את המדינה בתפקיד ביטחוני רגיש, כאל סחורה רק כי הן נשים".

קצין המודיעין ראני באשא בפרשת הסוהרות. צילום מסך, צילום מסך
אינו נכלל ברשימת עדי התביעה. קצין המודיעין ראני באשא/צילום מסך, צילום מסך

עו"ד ברבי אמירי, המייצג את קצין המודיעין באשא מסר בעקבות הדברים כי הוא "שירת בתפקיד רגיש מאוד, ממודר ומסווג, שמטבע הדברים לא ניתן לפרט אודותיו. היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) פתחה בחקירה, שבמסגרתה נחקרו אנשי סגל שב"ס ובין היתר גם מרשי. הסיווג אינו מאפשר למרשי להתייחס ולהדוף את הטענות המועלות נגדו. קצין המודיעין אינו עוסק בשיבוץ אנשי סגל באגפים והסוהרת מעולם לא עבדה באגף בשליחותו. חומרי החקירה שהודלפו מיאח"ס לשב"ס בניגוד לחוק עברו 'שיפוץ' וחלקים 'צהובים' פורסמו בתקשורת. בתום חקירה ארוכה במיוחד, הוחלט על ידי בכירי הפרקליטות ובצדק, לסגור את התיק בעניינו של מרשי. הכותרת המפוצצת היא שיצרה את 'הפרשה' ולא ההיפך".

משב"ס נמסר בעקבות הדברים כי "מדובר באירוע שאירע לפני כשלוש שנים ושירות בתי הסוהר לא הקל בו ראש כמו גם בכל הטיפול בנושא הטרדות מיניות כלפי סגל בארגון. ברגע שהמתלוננת דיווחה למפקדה, הועבר המידע למשטרה ולאחר סיום החקירה הועבר התיק לפרקליטות והוגש כתב אישום נגד האסיר. בשל חקירת המשטרה, הדיווח לגורמי הרווחה הגיע רק בשלב מאוחר יותר ומדובר בתקלה שנלמדה בשב"ס והופקו ממנה לקחים חשובים. יחד עם זאת, מרגע שהאירוע דווח לגורמי הרווחה, לוותה הסוהרת באופן אישי ומקצועי על ידי קצינת הרווחה ביחידתה. אנו צרים על תחושותיה הקשות ומאחלים לה הצלחה בהמשך דרכה. נדגיש ששירות בתי הסוהר נוהג וינהג באפס סובלנות כלפי הטרדות מיניות ויוהל"ן שב"ס מלווה כל נפגעת או נפגע עבירות מין באמצעות מערך של ממונות יוהל"ן בכלל היחידות, תוך ביצוע הדרכות והסברה לכל אנשי הסגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully