וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי זעם על נתניהו: "אתה רוצה להפיל את הממשלה", וטרק את הטלפון

8.7.2020 / 18:12

שר הפנים תקף את ראש הממשלה בשיחת ועידה טלפונית שבה ניסה לשכנעו שלא להצביע בעד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון. "אתה פוגע באמון שלי מול כחול לבן", אמר בכעס

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי האשים היום (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שהוא "רוצה להפיל את הממשלה" - כך נודע לוואלה! NEWS. דרעי אמר את הדברים לנתניהו בשיחת ועידה טלפונית שהתקיימה בצהריים בלשכת יו"ר הכנסת יריב לוין, ובה השתתפו גם יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני.

דרעי וגפני ניסו בשיחה הזו לשכנע את נתניהו לא להצביע בעד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון אך ראש הממשלה סרב. דרעי טען בפני נתניהו, "אתה פוגע באמון שלי מול כחול לבן". בשלב הזה, דרעי אמר לנתניהו בטון גבוה: "זה יפיל את הממשלה, אתה רוצה להפיל את הממשלה", ובסוף הדברים טרק את הטלפון בזעם. למרות זאת, בסיום השיחה, נתניהו החליט כי הליכוד תתמוך בהצעה.

בש"ס וביהדות התורה זועמים כעת על ראש הממשלה, ולפי גורם פוליטי, גפני איים "להחזיר לו על כך". לשכת נתניהו מסרה בתגובה כי "ראש הממשלה עסוק בימים האחרונים אך ורק במטרה אחת - בגיבוש קופסת קורונה כלכלית שתזרים כסף לעצמאים ולעסקים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
זעם במפלגות החרדיות על נתניהו. דרעי וראש הממשלה/ראובן קסטרו

לפי גורמים בשתי המפלגות החרדיות, התמיכה שלהן בהצעה של סמוטריץ' נבעה מהחלטת נתניהו, אבל לבסוף ההיעדרות של 13 חברי הכנסת של הליכוד, כולל של נתניהו עצמו, הובילה לכך שהכנסת דחתה את ההצעה. מליאת הכנסת הפילה את ההצעה ברוב של 54 מתנגדים מול 43 תומכים.

ההצעה גררה משבר בקואליציה, משום שכחול לבן התנגדה נחרצות למהלך, בעוד יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הצהיר שהליכוד יצביע בעדה. בכחול לבן טענו כי מדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני, והוסיפו כי מדובר ב"הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה".

זמן קצר לפני החלטת הליכוד לתמוך במהלך, ראש הממשלה נתניהו כינס בלשכתו בכנסת את יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר הקואליציה זוהר ויו"ר דגל התורה משה גפני. לפי גורם פוליטי, בפגישה עברו הנוכחים על ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, "וכשראו שאין בו כל סעיף שאוסר הקמת ועדת חקירה על שופטים", החליטו לאפשר את התמיכה בכך במליאה.

אבי ניסנקורן ומשה גפני בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
גפני וניסנקורן במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עם זאת, מלבד נתניהו, מההצבעה בכנסת נעדרו ח"כים רבים מהליכוד, בהם דוד ביטן, ניר ברקת, מירי רגב, טלי פלוסקוב, יובל שטייניץ, יפעת שאשא ביטון, חיים כץ, ישראל כץ, עוזי דיין, אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ואמיר אוחנה, השוהה בבידוד. אמנם בש"ס הצביעו בעד ההצעה, אך גם ח"כ משה ארבל וסגן השר איציק כהן נעדרו. ביהדות התורה הוחלט להעניק חופש הצבעה לח"כים בסוגיה. חברי הכנסת של ישראל ביתנו הצביעו נגד.

לפני הדיון הסוער, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ פרסם הודעה בה הביע התנגדות ליוזמה. "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים", כתב. "מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת". גם שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הרווחה איציק שמולי, שר החוץ גבי אשכנזי ועוד, תקפו את ההצעה טרם ובמהלך הדיון.

סמוטריץ': "התעלמות מהטיית הדין והפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט"

בבקשה של סמוטריץ' נכתב כי "בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם". עוד נכתב כי "מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות".

בדרישתו להקמת הוועדה אמר סמוטריץ' כי "עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, העדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עניינים מרשימת המניעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט. משכך הם פני הדברים, ומתוקף תפקידה של הכנסת לבקר את פעולות הרשות המבצעת והרשות השופטת, נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא".

הוועדה תידרש לבחון לעומק את ניגודי העניינים האמורים, האם ניגודי העניינים קיימים בבית המשפט העליון לבדו, או שמא פשה הנגע בערכאות הנמוכות יותר, האם קיימים ניגודי עניינים נוספים במערכת המשפטית שטרם נחשפו לציבור ועלולים להגדיל את הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפטית, ולבסוף לגבש את התיקונים המערכתיים הנדרשים בעניין ואת אמות המידה למניעת ניגודי עניינים במערכת המשפט, לרבות באמצעות חקיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully