וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי פורשת מתפקידה

7.7.2020 / 12:19

סדצקי הודיעה על סיום תפקידה למנכ"ל משרד הבריאות. בחשבון הפייסבוק שלה כתבה כי "מזה שבועות מצפן הטיפול במגיפת הקורונה איבד כיוון. הגעתי למסקנה שבתנאים בהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע". אדלשטיין: "מודה לה על עשייתה ומאחל לה הצלחה בהמשך"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: סיגל סדצקי מתריעה מפני גל שני של קורונה, בחודש שעבר)

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, הודיעה היום (שלישי) על פרישתה מהתפקיד. "לצערי, מזה כמה שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה. "הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

סדצקי הודתה על הזכות למלא תפקיד משמעותי בחזית המאבק בהתפשטות הקורונה. "אלו היו רגעים קריטיים למען מדינת ישראל ואזרחיה", כתבה. "יחד עם שותפים טובים ומסורים נלחמתי במטרה לשטח את עקומת התחלואה, לתגבר את כוחות העוסקים במלאכה, להכין מערך התמודדות מקצועי ויעיל ולתמוך בכל החלטה שהתקבלה. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי - אלא שלעת הזו ומזה זמן שאני מתקשה בכך".

לקריאת המכתב המלא

פרופ' סיגל סדצקי, במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 31 במאי 2020. -, פלאש 90
"אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות עם הנגיף". פרופ' סדצקי/פלאש 90, -

לדבריה, "בניהול מגיפת הקורונה כיום, תהליך קבלת ההחלטות וניתוח הנתונים הפכו מסורבלים ואיטיים. ברגע זה נראה שאנו עוברים לקבלת החלטות תזזיתיות ולא-מבוססות, וזאת מבלי לשקול את ההשלכות הרחבות על בריאות הציבור לטווח הביניים והארוך תוך הזנחת העיקר וההכרחי". סדצקי הוסיפה כי "מדובר במגיפה קטלנית, ערמומית וזריזה, והטיפול בה חייב להיות נחרץ וחד. בכל מקום בו הטיפול והמהלכים אינם תואמים את האתגר - התשלום כואב ומר".

עוד כתבה סדצקי כי "תחושתי היא כי בפועל כיום מושקע זמן אינסופי בהרגעת הרוחות וניהול השותפויות, זאת בעוד שהעשייה בשטח אינה מקבלת את תשומת הלב והמקצועיות הנדרשים. זמן רב מידי מושקע בוויכוחים, דיונים, יועצים, פורומים וגורמים מטעם עצמם, בעוד שרמת התפעול והפרטים הנדרשים להצלחת המבצעים השונים אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה ולוקים בחסר. במקביל וכתוצאה מכך - נוצר מצב בו דיונים רבי משתתפים לוקים בחוסר הבנת התמונה המורכבת, ונוצרות כפילויות המלוות בטיפול כוללני ובלתי מספק. זאת, בעוד שכוח האדם שנותר לטיפול ביישום ההחלטות קטן מידי, שחוק ומתוסכל".

עוד בוואלה!

"תעשו חיים" הפך ל"פסע מסגר": 40 הימים שהובילו לגל הקורונה השני

לכתבה המלאה
דיון בעתירות שעניינן איכוני טלפונים ניידים בעת משבר, בית המשפט העליון, 16 באפריל 2020. פול, אתר רשמי
"קבלת ההחלטות הפכה מסורבלת ואיטית". פרופ' סדצקי בדיון בבג"ץ בנושא איכוני שב"כ/אתר רשמי, פול

סדצקי התריעה כי בשבועות האחרונים ישראל נעה למקום מסוכן. "הנתונים, מפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך. ישראל שנחלה הצלחה בהתמודדות עם הגל הראשון נפרדה ממדינות מובילות אחרות בכך שסטתה מהמדיניות שהן נקטו באמצעות שחרור מהיר מאוד של פעילויות חברתיות", כתבה. "לצערי, המצאת הגלגל מחדש לא צלחה. אבל, לאחר שדרך זו לא עבדה, מספר החולים עלה - והיה צריך לתקן ומהר".

לדבריה, "למרות אינספור דיונים ארוכים והתרעות מפורשות - זה לא קרה למעשה עד אתמול. כולי תקווה, שכעת, משהחלו צעדי תיקון, הם יימשכו בכיוון הנכון ובקצב המתאים לניהול המגיפה. את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית, לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים. לצערי, תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגיפות עולה כי מהלכים שנמנעים מהם בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות - יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים".

פרופ' סיגל סדצקי, במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 31 במאי 2020. -, פלאש 90
"כוח האדם שנותר לטיפול ביישום ההחלטות קטן, שחוק ומתוסכל"". סדצקי והשר אדלשטיין/פלאש 90, -

פרופ' סדצקי ציינה במכתבה כי הייתה "הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו. בעוד שבהצהרת הפתיחה הוכרז כי ההחלטות ישונו והמהלכים יהיו כפופים להשפעת הצעדים בשטח, בפועל, הפתיחה התקדמה תוך קיצור משמעותי בלוחות הזמנים וללא צעדי 'הליכה אחורנית' - וזאת למרות שגרף התחלואה הצביע שהמצב הלך והחמיר".

"רק בסוף השבוע שעבר החלו ניצני מוכנות לחזרה לפעילות מניעה כלשהי, שהיא להערכתי מעטה מידי ומאוחרת. כולי תקווה שאתבדה. הלוואי שההתרעות שלי בשבועות האחרונים בפורומים שונים היו מיותרות ושהערכתי את מצב התחלואה בקורונה בישראל תתברר כשגויה. הלוואי שאני טועה", הוסיפה, וסיכמה: "תודה על ההזדמנות לשרת את המדינה ואת אזרחי ישראל, אמצא את הדרך להמשיך לעשות זאת גם בעתיד".

"סדצקי נתנה את נשמתה למערכת הבריאות"

בהודעה מטעמו, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו את תודתו לסדצקי "על תרומתה במאמץ הלאומי המשותף להתמודדות עם מגיפת", ואיחל לה "הצלחה בהמשך דרכה".

במערכת הבריאות הגיבו להתפטרות פרופ' סדצקי בהבעת הערכה לצד ביקורת על על תפקודה במהלך המשבר. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודה לה על עשייתה. "היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מאחל לה הצלחה בהמשך הדרך", מסר.

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר לוואלה! NEWS כי למרות הביקורת שלו כלפיה, הוא סבור כי סדצקי "עשתה כל מה שיכלה, ונתנה את נשמתה למערכת הבריאות שנמצאת בפנדמיה מסוג זה בפעם הראשונה בתולדותיה". לדבריו, "זה שההמלצות שלה לא היו מקובלות עליי ושהן לדעתי היו צריכות לעבור סינון של משרד בריאות שבראשו עומד רופא, זה משהו אחד. ההתפטרות זו קריאה לעזרה".

"היתה לי התנגדות עצומה להחלטות שלה, וזה שהן עברו כמו בצינור משומן הלאה להחלטות של משרד הבריאות. היה מקום ללבן את זה, לשבת, לדבר עם מומחים, ולא אוטומטית - ממנה לביצוע", הדגיש רוטשטיין את עמדתו כלפי התנהלות משרד הבריאות לאורך המשבר. "לא פעם ולא פעמיים היתה לי ביקורת קשה על הריכוזיות, ואני חושב שהיום ברור שהמחשבה שלה הייתה לא נכונה. זה היה טעות, והיה הרסני. זה לא מוריד כהוא זה מההערכה שלי כלפיה בכבעלת מקצוע. במידה ונחושה דרכה לעזוב, צריך למצוא מישהו בסדר גודל של לפחות איש מקצוע כמוה, ואולי יותר בקיאות בארגון. יכול להיות שזה יסתדר היטב עם מי שהם רוצים למנות כמתכלל האירוע, וכך כל העם ישראל ירוויח מזה".

(עדכון ראשון: 10:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully