וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זייפו נתוני זיהום: המדינה תובעת מפולקסווגן חצי מיליארד שקל

7.7.2020 / 7:37

תביעה הוגשה נגד קונצרן הרכב פולקסווגן, צ'מפיון מוטורס ויצרנית הרכיבים הגרמנית בוש, בסך 523 מיליון שקל, עקב חשיפת תרמית במסגרתה הותקנה ברכבים תוכנה המרמה בבדיקות זיהום אוויר בכלי רכב עם מנועי דיזל. "אלמלא הזיוף, הרכבים לא היו מקבלים אישור להיכנס לישראל"

אתגר הסוללות למכוניות המחר/זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה

(בווידאו: האתגרים לסוללות למכוניות של המחר)

תביעת ענק תקדימית הוגשה אמש (שני) מטעם המדינה כנגד יצרנית הרכב פולקסווגן, היבואנית שלה בארץ צ'מפיון מוטורס וכן יצרנית הרכיבים הגרמנית Bosch, במסגרת מה שכונתה "פרשת דיזלגייט". בתביעה, שהוגשה באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב והיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, נטען כי תוכנה שמרמה את בדיקות זיהום האוויר בכלי רכב בעלי מנועי דיזל, הותקנה בכ-12 אלף רכבים שייבאה החברה בין השנים 2008-2016. היקף הזיהום מוערך בכ-3,881 טון של המזהמים החמורים מסוג תחמוצות חנקן - Nox.

התוכנה שהותקנה בכלי הרכב נחשפה במקרה בארצות הברית בשנת 2015. אז התגלה כי ברגע שזיהתה התוכנה כי מתקיימים כמה תנאים התואמים את אלו של בדיקת מזהמים, עבר המנוע לעבוד בצורה "נקייה" וכך התקבלו תוצאות תקינות. זאת, בעוד שבשימוש רגיל פליטת המזהמים הייתה גבוהה הרבה מעבר לתקן.

במסגרת התביעה נטען כי "אלמלא הזיוף, כלי הרכב לא היו מקבלים אישור להיכנס לגבולות ישראל". עוד נכתב כי נסיעה של רכבים אלה בכבישי ישראל הביאה לפליטה של מזהמים בהיקף ניכר מעל הרף המקסימלי המותר, "וכתוצאה מכך נחשף הציבור בישראל לפליטה עודפת של מזהמים חמורים". עוד הדגישה התביעה כי "מחצית מכלי הרכב האמורים שימשו כמוניות שהיקפי נסיעתן גבוה יותר, ולפיכך פליטת המזהמים מהן גבוה בהתאמה". בנוסף לשימוש כמוניות, היה הדגם מסוג סקודה אוקטביה נפוץ גם כניידת משטרה במשך שנים.

בונדד אילת. קובי ליאני, ניר בן טובים
תחשיב הנזק כלל אשפוז בבתי חולים ואובדן ימי עבודה. מכוניות חדשות בנמל אילת/ניר בן טובים, קובי ליאני

תחשיב הנזק, על פיו הוגשה התביעה, הנו 523 מיליון שקלים והוא כולל עלות תחלואה, אשפוז בבתי חולים, אובדן ימי עבודה, אובדן בתוצר ונזקים שנגרמו לציבור שאיכות חייו והקיצור האפשרי בתוחלת החיים.

התביעה הוגשה בהמשך להתייצבות היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להליך בו התבקש אישור לניהול תובענות כייצוגיות שהגישו גורמים פרטיים בפרשה, ובה הודיע היועמ"ש כי בכוונת המדינה להגיש תביעה בשם המדינה - הן כניזוקה ישירה והן בשם הציבור.

מי שהגישו את התביעה היו עו"ד חגית פלאוט-באב"ד, מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, ומירב קניג-ולרשטיין מנהלת המחלקה המסחרית בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי), בסיוע המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה וייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. עוד תרמו לגיבוש התביעה היו המשרד להגנת הסביבה, שסייע בביסוס המסד העובדתי, וכן משרד הבריאות.

עוד בוואלה!

מבטיחים "רישיון במהירות טיל" - ונעלמים: תעשיית העוקץ שמגלגלת הון בטלגרם

לכתבה המלאה
לוגו חדש לפולקסווגן. יצרן, אתר יצרן
התוכנה הותקנה בכ-12 אלף רכבים שייבאה החברה. לוגו פולקסווגן/אתר יצרן, יצרן

עם התפרצות הפרשה, התגלו מעשי רמאות דומים אצל יצרניות נוספות בהן ב.מ.וו, מיצובישי וסוזוקי, אם כי לא בהיקפים שנעשו אצל פולקסווגן. בארצות הברית הגיעה החברה להסדר עם הממשל במסגרתו שילמה 15 מיליארד דולר כפיצויים. כמו כן, כבר בשנת 2013, שנתיים לפני גילוי הפרשה, הודיעו מכוני הרישוי בישראל כי הם מתקשים לבצע בדיקות זיהום אוויר למכוניות הקבוצה. לאחר שנחשפה התרמית בשנת 2015, דרשה רשות המיסים מהיבואנית צ'מפיון מוטורס החזר מענקים בגובה של 100 מיליון שקלים בעקבות הזיוף. תביעות אזרחיות שהוגשו בארצות הברית וגם בישראל, בסכום של 450 מיליון שקלים כנגד החברה והיבואנית, נידונות בבתי המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully