וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת שוחד ברשות המסים עשויה לשנות את גורלו של נער שהורשע ברצח

17.7.2020 / 13:44

בקשתו של עובד רשות המסים למשפט חוזר אושרה בהחלטה חריגה אחרי שטען כי הודה בשוחד רק בגלל איומים, עמדה שגם התקבלה במשפט מקביל נגד מעורבים אחרים בפרשה. כעת, סנגוריו של נער שהורשע ברצח מקווים שהפסיקה החריגה תשפיע על בקשה דומה שהגישו

צילום: שי מכלוף ודוברות משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

(בווידיאו: בדיקת ה-DNA שהובילה לפענוח רצח קלרה רבין לפני 14 שנה, החודש)

בקשת משפט חוזר שהתקבלה לאחרונה בעניינו של עובד רשות המסים שהורשע בשוחד, עשויה להשפיע גם על בקשתו של יוסף (שם בדוי) - נער שהורשע ברצח לפני יותר מעשור על בסיס ראיות שנפסלו, ועדיין כלוא. סנגוריו של יוסף ביקשו להוסיף את הפסיקה החדשה לבקשתו. המדינה לא מתנגדת לבקשה, אך טוענת שהסנגורים מפרשים את הפסיקה החדשה בצורה שגויה.

המקרה של יוסף נחשף בוואלה! NEWS לפני כשנה. הוא הואשם בשנת 2009 ברצח אמג'ד שוואהנה יחד עם כמה מחבריו, אולם מטעמים ראייתיים הפרקליטות החליטה לנהל את התיק בשני משפטים שונים. התוצאה הייתה שיוסף הורשע ברצח ונידון ל-25 שנות מאסר, בעיקר על בסיס עדויותיהם של שניים מחבריו שנשפטו בנפרד - דאוד ומוסא.

רק לאחר הרשעתו קבע הרכב שופטים אחר, שדן במשפט הנפרד של דאוד ומוסא, כי לא ניתן להסתמך כלל על עדויותיהם בשל פגמים קשים בחקירותיהם, והפרת זכויותיהם על ידי צוות החקירה, וזיכה את שניהם - אלא שהרשעתו של יוסף כבר הפכה חלוטה. בשנה שעברה, הוא פנה לאפיק היחיד שנותר פתוח בפניו, והגיש בקשה למשפט חוזר.

בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
בקשתו של יוסף ממתינה להכרעה. אסיר בבית כלא/יותם רונן

לפני חודש, קיבל המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, החלטה חריגה: הוא אישר משפט חוזר לאדם בשם ליאור מירז, עובד רשות המסים שהורשע בשוחד. הסיבה דומה להפליא לנימוק שביסוד בקשתו של יוסף - בעוד במשפטו של מירז נדחתה טענתו כי הודה בפני מדובב רק בגלל איומים שכוונו כלפיו, בהליך מקביל שהתנהל נגד שותפיו - הטענה התקבלה והם זוכו.

לפני שלושה שבועות ביקשו סנגוריו של יוסף - עו"ד מורן כרמון מהסניגוריה הציבורית ועורכי הדין איתן מעוז ומור הרניק בלום מהפורום לתיקון הרשעות שווא, שמסייע לסניגוריה הציבורית - להוסיף את הפסיקה בעניינו של מירז לבקשת המשפט החוזר של יוסף.

עוד בוואלה!

חשיפה: נער שהורשע ברצח יושב בכלא עשור - על סמך ראיות שנפסלו

לכתבה המלאה

בבקשה החדשה טענו הסניגורים כי מצב העניינים במקרה של יוסף "חמור וקיצוני לאין שיעור" מזה של מירז. זאת, משום שבעוד ההרכב שזיכה את שותפיו של מירז לא שמע את עדויות המדובבים שהוכנסו לתאו, הרי שההרכב שזיכה את מוסא ודאוד עשה זאת לאחר שנחשף למלוא החומר בנוגע לחקירותיהם, לרבות חומרים שלא נחשפו במשפטו של יוסף.

"אין ספק בעינינו כי הפגמים שהביאו לדיבור בשני קולות בעניינו של יוסף נוקבים וחריפים לאין שיעור מאלה ששימשו בהחלטה להורות על משפט חוזר נגד מירז, ומקל וחומר שיש בפגמים אלה כדי לקבל החלטה דומה גם בעניינו של יוסף", נכתב בבקשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרצח לפני יותר מעשור - עדויות המעורבים נפסלו. אמג'ד שוואהנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרקליטות המדינה הודיעה כי היא אינה מתנגדת להוספת ההחלטה בעניין מירז לבקשתו של יוסף, אולם היא "מתנגדת לפרשנות ולהשלכת הדברים על ענייננו".

בקשתו של יוסף הוגשה ביוני שעבר, וממתינה להכרעתו של השופט ניל הנדל. באשר למירז, המיוצג על ידי עו"ד ציון אמיר, משפטו החוזר אמור להתחיל בשבוע הבא בבית המשפט המחוזי בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully