וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בהר ראשמור: "השחתת הפסלים - ניסיון הפיכה פשיסטי-שמאלני"

4.7.2020 / 9:59

נשיא ארה"ב תקף במהלך טקס יום העצמאות את "ההמון הזועם" שהרס אנדרטאות של דמויות היסטוריות שנויות במחלוקת, כחלק מהמחאות על הרג ג'ורג' פלויד. "מלמדים את הילדים שלנו לשנוא את המדינה", טען. בנאומו טראמפ מיעט להזכיר את הקורונה, שממשיכה להשתולל והגיעה גם למשפחתו

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף הלילה (שבת) את "ההמון הזועם" שניסה להרוס פסלים של דמויות היסטורית. במהלך טקס שנערך בהר ראשמור לציון חגיגות יום העצמאות האמריקני, 4 ביולי, הזהיר את אלפי התומכים שהגיעו כי המפגינים מנסים למחוק את ההיסטוריה של המדינה.

7,500 בני אדם הגיעו לאירוע, ונדחסו בצפיפות בתוך אמפיתיאטרון. רבים מהם לא עטו מסיכות, והפרו את הנחיית גורמי בריאות הציבור הרשמיים, שהפצירו באמריקנים להימנע מהתקהלויות גדולות כדי להאט את התפשטות נגיף הקורונה.

הווירוס הגיע גם למשפחתו של טראמפ. במהלך הלילה נמסר כי קימברלי גילפויל, בת זוגו של דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארצות הברית, אובחנה כחיובית לנגיף. בעקבות הבדיקה גילפויל נכנסה לבידוד, בעוד טראמפ ג'וניור נבדק לנגיף ונמצא שלילי.

דונלד ומלאניה טראמפ בטקס זיקוקים בהר ראשמור, ארצות הברית, 4 ביולי 2020. רויטרס
"מלמדים את הילדים לשנוא את המדינה". טראמפ ואשתו מלאניה/רויטרס

בזמן שעמד מתחת לאנדרטה המפורסמת שמציגה את דמותם של ארבעה נשיאי עבר, טראמפ הזהיר שהמחאות על רקע הגזענות וחוסר השוויון בחברה האמריקנית מאיימים על יסודות המערכת הפוליטית של המדינה. "אל תטעו, המהפכה השמאלנית הזאת נבנתה כדי להשליך הצידה את המהפכה האמריקנית", טען טראמפ. "בבתי הספר מלמדים את הילדים שלנו לשנוא את המדינה שלהם", הוסיף.

טראמפ הכריז כי הוא יקים "גן לאומי של גיבורים אמריקנים", אותו תיאר כפארק גדול ובו פסלים של "האמריקנים הגדולים ביותר אי פעם". הוא לא סיפק פרטים נוספים.

קהל בטקס זיקוקים בהר ראשמור, ארצות הברית, 4 ביולי 2020. רויטרס
7,500 בני אדם נדחסו והפרו את הנחיות הקורונה/רויטרס

במהומות שפרצו ברחבי המדינה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, האדם השחור שנהרג במהלך מעצר במיניאפוליס, מפגינים בכמה ערים השחיתו את פסליהם של גנרלים בצבא הקונפדרציה, שהנהיגו את המרד נגד ממשלת ארצות הברית במהלך מלחמת האזרחים שהתרחשה בשנים 1861-1865.

באחד המקרים, המפגינים ניסו ללא הצלחה להפיל את האנדרטה לזכרו של נשיא ארצות הברית לשעבר אנדרו ג'קסון, שהיה בעל עבדים וגירש אלפי ילידים מבתיהם, הממוקמת מחוץ לבית הלבן בוושינגטון.

דונלד טראמפ בטקס זיקוקים בהר ראשמור, ארצות הברית, 4 ביולי 2020. רויטרס
"אם אתה לא מדבר בשפה שלהם - תיענש". טראמפ/רויטרס

"ההמון זוהם מנסה להרוס את הפסלים של האבות המייסדים שלנו, להשחית את האנדרטאות הקדושות ביותר, וגורמים לגל של פשעים אלימים בערים שלנו", תקף טראמפ. הנשיא התנגד להצעות לשנות את השמות של בסיסי הצבא הקרויים על שם גנרלים בצבא הקונפדרציה, והבטיח להטיל עונשים כבדים על מי שישחית פסלים.

הערב בהר ראשמור לא היה אירוע רשמי של קמפיין טראמפ, אולם הוא נגע בנאומו בנושאי המחלוקת המרכזיים על מנת לעורר את הבייס הפוליטי שלו לפני הבחירות ב-3 בנובמבר. "יש פשיזם שמאלני-קיצוני חדש שדורש נאמנות מוחלטת. אם אתה לא מדבר בשפה שלהם, מקיים את הטקסים שלהם, חוזר על המנטרות והולך אחר הדיברות שלהם אתה תהיה מצונזר, מגורש, נרדף, תוכנס לרשימה שחורה ותיענש. זה לא הולך לקרות לנו", אמר.

טקס זיקוקים בהר ראשמור, ארצות הברית, 4 ביולי 2020. רויטרס
לראשונה מ-2009. טקס הזיקוקים/רויטרס

הר ראשמור, בו חקוקות דמויותיהם של נשיאי ארצות הברית ג'ורג' וושינגטון, תומאס ג'פרסון, תיאודור רוזוולט ואברהם לינקולן, לא אירח את טקס הזיקוקים משנת 2009 בגלל דאגה לאיכות הסביבה. טראמפ מקדם את חזרת המצג, והמדינה טוענת שהיער שמקיף את אזור הטקס "התחזק" מאז, ושטכנולוגיית הזיקוקים התקדמה.

לפי סרטון שהועלה לרשתות החברתיות, מפגינים ילידים נעצרו לאחר שחסמו את הדרך לאתר הממוקם במדינת דקוטה הדרומית. הם העבירו ביקורת על כך שהגעתו של טראמפ מקדמת את התפשטות נגיף הקורונה, ועל חגיגת יום העצמאות האמריקני באזור קדוש עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully