וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשליש מבתי הספר - מסוכנים במיוחד": נתוני האלימות בחברה הערבית

1.7.2020 / 14:28

הוועדה המיוחדת בכנסת דנה בהצעה למאבק בפשיעה במגזר, כשגורמי אכיפת החוק מצביעים על חינוך כאחד מהפתרונות האפשריים. המתווה כולל תגבור תקנים ובניית מערכי שיעור, ומהמספרים שהוצגו עולה כי 170 בתי ספר במגזר נחשבים אלימים במיוחד. "מדאיג ומצריך טיפול מיידי"

צילום: אנשי הדממה, דוברות משטרת ישראל, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: צעיר בן 20 נורה למוות ביפו, ילד שנפגע מהאש נפצע אנוש, בחודש שעבר)

האלימות דומיננטית מאוד בבתי הספר בחברה הערבית, בעוד שגורמי אכיפת החוק מצביעים על החינוך כפתרון אפשרי לפשיעה הגואה במגזר - כך עולה מתכנית משרד החינוך שהוגשה הבוקר (רביעי) לוועדה המיוחדת בכנסת למיגור התופעה. התכנית השאפתנית, המוגדרת כ"הצעה למתווה תוכנית למניעת אלימות בחברה הערבית", מבקשת לתגבר את מערכי הסיוע בבתי הספר של המגזר הערבי, לבנות מערכי שיעור בנושאי אלימות המותאמים לחברה הערבית ואף לפתח מנגנון לדיווח על אירועים חריגים.

בדיון בוועדה, בראשות ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), השתתפו נציגים מכמה משרדי ממשלה, מהרשויות הערביות, ועדת המעקב העליונה לציבור הערבי וארגוני החברה האזרחית. העלות המשוערת של התכנית היא יותר מ-25 מיליון שקלים כדי ליישם את המתווה.

בסך הכול, מגדיר משרד החינוך 170 בתי ספר בחברה הערבית כאלימים במיוחד, בהם 62 בתי ספר יסודיים, ו-108 חטיבות ביניים ותיכוניים. עוד עולה כי רמת האלימות מתגברת עם הגיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת מחאה על מחדל האכיפה בשכונת חליסה בחיפה, 16 ביוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהנתונים המדאיגים שהוצגו עולה כי למשל בג'סר א-זרקא, כל שמונת בתי הספר מוגדרים כבר על ידי המשרד "אדומים", כלומר בית ספר בו רמת האלימות היא גבוהה. עולה מכך שלהורים ביישוב אין כל ברירה או חלופה והם נאלצים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר אלימים.

אחרי ג'סר א-זרקא נמצאים ברשימת היישובים בסיכון גבוה הכפר עראבה עם 53% (שבעה בתי ספר בהם האלימות גבוהה מתוך 12), קלנסואה עם 33% (ארבעה מתוך 12), יפו עם 27% (ארבעה מתוך 15), טמרה עם 24% (חמישה מתוך 21) אום אל-פאחם עם 17% (חמישה מתוך 30) ונצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל עם 14% (שבעה מתוך 51).

שוטרים ירו למוות בכלב בג'סר א-זרקא. 2 במאי 2020. ללא, אתר רשמי
שמונה בתי ספר "אדומים" מתוך שמונה. ג'סר א-זרקא/אתר רשמי, ללא

עבאס, העומד בראשות הוועדה, אמר לוואלה!NEWS כי "כש-170 מתוך 583 מבתי הספר הערבים נמצאים ברמת אלימות גבוהה, ולאור העובדה שחסרים מאה תקנים של יועצים חנוכיים, אין ספק שמדדי משרד החינוך שנחשפו היום בוועדה למיגור הפשיעה כחלק מגיבושה של תכנית כוללנית מדאיגים, ומצריכים טיפול מיידי".

ח"כ עבאס בירך את משרד החינוך על התוכנית שהגיש אך סייג ואמר כי אין בה די. "אפשר לשפר ולהרחיב את התוכנית שתתאים את גודל האתגר", הוסיף.

ח"כ מנסור עבאס. דוברות הכנסת, אתר רשמי
המדדים מדאיגים ומצריכים טיפול מיידי. ח"כ עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת

משרד החינוך סימן כיעד מרכזי את הגברת המוגנות וצמצום אירועי אלימות בקרב תלמידים במרחב הפיזי והווירטואלי. מהנתונים עולה שתחושת המוגנות של התלמידים בחברה הערבית נמוכה. כך למשל 9% מתלמידי י'-י"א דוברי ערבית ציינו היעדר תחושת מוגנות בבית הספר - פי שלושה מ-3% מעמיתיהם דוברי העברית.

11% מהתלמידי י'-י"א דוברי הערבית ציינו "יש מקומות בבית הספר שאני מפחד ללכת אליהם", 8% אישרו כי הם נשארים בהפסקות בכיתה מחשש שייפגעו בהם ו-7% "פוחדים ללכת לבית הספר בגלל תלמידים שמתנהגים באלימות". 8% מתלמידי י'-י"א דוברי הערבית בשנת הלימודים תשע"ט גילו כי היו מעורבים באירוע אלימות, למעלה מ-50% יותר מאשר בקרבה התלמידים דוברי עברית.

התכנית של משרד החינוך כוללת הקמת צוותים בית ספריים למניעה וטיפול באלימות, שילוב הנושא במסגרת תכנית העבודה הבית ספרית, שילוב יועצים חינוכיים בכעשרה בתי ספר שאין בהם יועץ חינוכי, פיתוח מערכי שיעור בנושא אלימות במסגרת שיעורי כישורי חיים המותאמים לחברה הערבית והשתלמויות לצוותי ההוראה.

הפגנה כנגד האלימות הגואה במגזר הערבי, מול תחנת המשטרה בנצרת 22 באוקטבור 2019. אלי אשכנזי
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי, מול תחנת המשטרה בנצרת, אוקטובר 2019/אלי אשכנזי

משרד החינוך מבקש הקצאת תוספת של כ-1,500 שעות ייעוץ בעלות של 15 מיליון שקלים לבתי הספר האדומים. כמו כן, הוא ביקש להקצות תקציב ל-57 ימי הדרכה בעלות של כ-2.28 מיליון שקלים, וכן "פיתוח מנגנון לדיווח על אירועים חריגים".

בשבעת היישובים ה"אדומים" מעוניין המשרד להפעיל תוכנית ייחודית למניעת אלימות שתכלול הקמת פורום מנהלים יועצים והורים ברמה יישובית לנושא האלימות, כתיבת תוכנית עבודה יישובית ויעדים לצמצום ממדי האלימות, הצמדת מדריכי מוגנות לבתי ספר לעיצוב התנהגות של תלמידים מאתגרים, ועוד. אולם, נכון להיום, לא ברור מאין יגיע הכסף הנדרש.

מוחמד לוטפי גורבאן, יו"ר ועדת חינוך במועצה המקומית ג'סר א-זרקא, אמר לוואלה!NEWS כי "לא מחדשים לנו שום דבר עם הנתונים האלה. הייתי יו"ר ועד ההורים הישובי 11 שנים ואנחנו זועקים את זה שנים על גבי שנים. זעקנו את זה בכנסת ב-2016 כשח"כ אחמד טיבי יזם דיון בוועדת החינוך".

דוח יזומות אברהם אלימות בחברה הערבית, 29 יוני 2020. יוזמות אברהם, צילום מסך
חלה ירידה במדד האמון במשטרה במגזר. הדוח של עמותת יוזמות אברהם/צילום מסך, יוזמות אברהם

גורבאן הוסיף כי "אני מברך על זה שהתעוררו עכשיו, אבל השאלה שנותרת אצלנו היא האם זה שוב רק דיבורים אז שהפעם יראו לנו מעשים". הוא טען כי בעיית האלימות נובעת לעיתים גם מהמורים ולא רק מהתלמידים. "לא ראיתי שאף אחד מתייחס לשאלה מאיפה האלימות של התלמידים נובעת. יש לנו בעיה עם המורים והמורות שחלק מהם באים עם אלימות כלפי הילדים, שהיא לצערנו גם מילולית ולעיתים גם פיזית", אמר.

חבר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אמר כי "הדרישה התקציבית לא תתן מענה שיפתור את כל הבעיות וספק אם יגרד את הדרוש להתמודד עם האלימות בבתי הספר במגזר הערבי. מדובר בהרבה יותר מאשר רק כספים".

לפני כיומיים, הוגש לוועדה מדד הביטחון האישי בחברה הערבית. לפי הדוח, שהוכן על ידי עמותת יוזמות אברהם תחת הכותרת "אלימות, פשיעה ושיטור בחברה הערבית", כ-60% מהאזרחים הערבים בישראל אינם חשים בטוחים ביישוביהם. כמו כן, מהדוח עלה כי חלה ירידה במדד האמון שרוחשים תושבים במגזר כלפי המשטרה - 17.4% בהשוואה ל-41.3% בחברה היהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully