וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים והיעלמויות באפילה: בתי הכלא החשאיים בתימן

1.7.2020 / 9:08

ארגון זכויות אדם מקומי מאשים את כל הצדדים הלוחמים בהחזקת עצורים במרכזים סודיים, שם נהרגו עשרות בני אדם. הם עוברים אלימות קשה, ומשפחותיהם לא יודעות מה עלה בגורלם

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארגון זכויות אדם מתימן האשים את שני הצדדים במלחמת האזרחים במעצרים שרירותיים, העלמות כפויות ועינויים של מאות אנשים בבתי כלא חשאיים ברחבי המדינה.

הארגון "מוואטינה" לזכויות אדם אמר כי מאז אפריל 2016 הוא תיעד יותר מ-1,600 מקרים של מעצרים שרירותיים, 770 מקרים של העלמה כפויה, 344 מקרי עינויים ולפחות 66 מקרי מוות במתקני הכליאה של הצדדים הלוחמים.

הארגון פרסם דוח בן 87 עמודים שבו זיהה לפחות 11 מתחמי כליאה לא רשמיים ברחבי המדינה, שבהם "עינויים וצורות אחרות של יחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל רווחים במיוחד. להיקף ולחומרת האלימות יש השפעה משמעותית על החברה".

אותם עצורים במתקנים הללו מוחזקים בהם למשך זמן ממושך, בזמן שמשפחותיהם לא יודעות היכן הם נמצאים עד שחרורם או העברתם למתקן אחר. הדוח מתאר שרוב המעשים הללו בוצעו על ידי החות'ים הנתמכים על ידי איראן ועל ידי המיליציות הנתמכות על ידי איחוד האמירויות הערביות. הכוחות הנאמנים לממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית מואשמים באחריות ל-65 מקרי עינויים לפחות ולכ-25 מקרי מוות.

אב של צעיר שנעצר בידי כוחות תימניים ואיחוד האמירויות הערביות והועבר למתקן כליאה חשאי, מאי 2017. AP
"עינויים וצורות אחרות של יחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל רווחים במיוחד"/AP

הדוח, ששמו "באפילה: מעצר אלים, היעלמויות ועינויים בבתי הכלא הלא הרשמיים של תימן", מבוסס על ריאיונות עם עצורים לשעבר, עדי ראייה, קרובי משפחה של עצורים, פעילים, עורכי דין, לצד דיווחים תקשורתיים וראיות מצולמות.

גורמים במחנות השונים במלחמה, שנמשכת מאז 2014 והפכה למלחמת שליחים בין איראן לערב הסעודית ואיחוד האמירויות, לא הגיבו על פרסום הדוח, המצטרף לתחקירים שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות אי-פי ב-2018 על האלימות והעינויים הקשים בבתי הכלא של החות'ים ושל המיליציות הנתמכות על ידי האמירויות בדרום תימן.

על פי ארגון זכויות האדם, יותר מ-25 בני אדם מתו וכ-140 עברו עינויים במרכזי המעצר של החות'ים, שכבשו את הבירה צנעא ב-2014. המורדים השיעים משתמשים בסוכנות הביטחון והמודיעין בצנעא ובמבני מגורים בעיר תעז בתור בתי מאסר סודיים, שם העצורים מוכים ועוברים עינויים מסוגים שונים, כמו עקירת ציפורניים ומכות חשמל.

עוד בוואלה!

עצירים נצלים "על הגריל": בתי הכלא הסודיים שמשמשים את ארה"ב בתימן

לכתבה המלאה

בעיר הדרומית עדן, שנשלטת על ידי הבדלנים בדרום הנתמכים על ידי האמירויות, נעשה שימוש בשני אולמות וחדרים תת-קרקעיים בבסיס הסוכנות ללוחמה בטרור בתור מרכז מעצר. הדוח תיעד לפחות 18 מקרי עינויים ושני מקרי מוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully