וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזת חומצה ותלייה מאיברי מין: בתי העינויים של המורדים בתימן

10.12.2018 / 11:21

עדויות קשות של אסירים ממתקני הכליאה של החות'ים מעלות שיטות אכזריות שבהן השתמשו הסוהרים. "תן לו למות", אמרו הסוהרים לרופא שניסה לטפל באסיר שגבו הומס. התחקיר של אי-פי נחשף בזמן שיחות שלום בין המורדים הפרו-איראנים להממשלה הפרו-סעודית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המורדים החות'ים בתימן מעבירים עינויים קשים את אסיריהם - כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי, שלפיו המורדים השיעים תולים חשודים מאיברי מינם ומתיזים עליהם חומצה. לפי ההערכות, יותר מ-18 אלף נאסרו על ידי החות'ים הפרו-איראנים מאז תחילת המלחמה בתימן ב-2011, רבים מהם עברו עינויים. ארגוני זכויות אדם תיעדו עינויים גם בבתי כלא שבשליטת הממשלה ובעלות בריתה בקואליציה הסעודית.

פרוק באכר, רופא בבית החולים א-ראשיד שבצפון תימן, נעצר על ידי שבעה מורדים ב-2016 אחרי שטיפל באסיר שעבר עינויים ונורה על ידיהם. הוא סיפר כי הוא הוחזק 18 חודשים במתקני כליאה של החות'ים, כולל ב"חדר לחץ", מרתף בארמון בן 500 שנה בעיר הנמל חודיידה. שם, הוא סיפר, הוא הופשט, הולקה בשוטים וציפורניו ושערו נתלשו. שוביו התיזו עליו פלסטיק מותך, הכו אותו ותלו אותו מזרועותיו למשך 50 ימים עד שהם חשבו שהוא מת.

"זה היה כל כך כואב, במיוחד כשהם הגיעו ולחצו על הפצעים עם האצבעות שלהם", סיפר. הוא תיאר כיצד הוא ניסה לטפל באסירים אחרים שהוחזקו יחד עמו, ועונו גם הם, בעזרת כלים מאולתרים כמו כבל חשמלי. אחד מהם סיפר לו שהוא נתלה מאיברי מינו ולא היה יכול להשתין עוד. עכוזיו של אחר נאטמו אחרי שהשומרים התיזו על גבו חומצה והמיסו את עורו. "כשביקשתי עזרה מהשומרים הם אמרו: 'תן לו למות'", סיפר.

הוא שוחרר בדצמבר אחרי שמשפחתו שילמה כופר של 5.5 מיליון ריאל כ-8,000 דולר. הוא ברח למאריב, מחוז שאינו בשליטת החות'ים, שם הוא חי באוהל. הוא אחד מ-23 אנשים שהתראיינו לסוכנות הידיעות אי-פי אחרי ששרדו את העינויים או היו עדים להם. בכיר בשורות המורדים אמר כי העדויות ייחקרו.

לקריאה נוספת בנושא
עצירים נצלים "על הגריל": בתי הכלא הסודיים שמשמשים את ארה"ב בתימן

אנאס א-סררי, פעיל שעונה על ידי המורדים החות'ים, יושב על כיסא גלגלים בביתו במחוז מאריב, תימן, יולי 2018. AP
עבר עינויים קשים. אנאס א-סררי, יולי/AP

העדויות הקשות נחשפו בזמן של שיחות שלום בין החות'ים לממשלת תימן, שחודשו השבוע בשבדיה אחרי תקופה ארוכה של מבוי סתום. כ-5,000 אסירים משני הצדדים אמורים להשתחרר כצעד בונה אמון, על אף שנותרו ביניהם מחלוקות רבות כמו השליטה על עיר הנמל חודיידה. הצלב האדום אמור לפקח על שחרור האסירים, הכוללים גם אנשים שנעלמו במהלך שנות המלחמה וכן אלו המוחזקים במעצר בית.

המלחמה בין המורדים בתמיכת איראן לקואליציה הסעודית גרמה למשבר ההומניטרי החריף ביותר בעולם. שליח האו"ם לתימן, מרטין גריפית', הזהיר השבוע כי כמחצית מ-30 מיליון התושבים במדינה על סף רעב אם המלחמה לא תסתיים במהירות. מטרת השיחות היא לאפשר הפסקת אש ארוכת טווח להכנסת סיוע הומניטרי למדינה הערבית הענייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שיחות שלום בתיווך האו"ם בין נציגי ממשלת תימן לנציגי המורדים בעיר רימבו, שבדיה, 6 בדצמבר 2018. רויטרס
שיחות ראשונות זה שנתיים. דיונים בין המורדים לממשלה בשבדיה, חמישי/רויטרס

אנאס א-סררי, בן 26, שביקר את האלימות של החות'ים, אמר לאי-פי כי הוא מרותק לכיסא גלגלים בשל העינויים שנגרמו לו בכלא בבירה שבשליטת צנעא ושיתקו אותו. הוא סיפר שהוא היה תלוי במשך 23 שעות ביום עד שהאזיקים חתכו את פרקי ידיו. לאחר שהוכה עם אקדח הלם, הוא לא יכול עוד היה להשתמש ברגליו. איש לא עזר לו להגיע לשירותים, ולכן נאלץ להשתין ולחרבן על עצמו עד ששוחרר. "מי שרואה אנשים עם מוגבלויות יוצאים מהכלא לאחר עינויים קשים יפחיד את כולם -"ראו, זה מה שיקרה לך אם תדברו", אמר.

אסיר לשעבר אחר, חוסיין, מורה מעיר דאהמר שבצפון המדינה, סיפר שעיניו היו מכוסות בתא תת-קרקעי במשך ארבעה חודשים ו -22 יום. בכל תקופת הכליאה שלו, הוא אמר, הסוהרים הכו אותו במוטות ברזל ואמרו לו שהוא עומד למות.

מוניר אל-שרקי, טכנאי מעבדה שנעלם במשך שנה, עונה כה קשות עד כדי כך שהוא כבר לא יכול לדבר. משפחתו סבורה שהוא עונה על ידי החות'ים בשל פעילותו, לאחר שנמצא בגדות נהר עם פצעים איומים.

דוח שנכתב על ידי צוות מומחים של האו"ם בחודש אוגוסט הגיע למסקנה כי כל הצדדים בסכסוך חשודים בביצוע פשעי מלחמה. מומחים של האו"ם ביקרו בכלא ביר אחמד, המופעל על ידי איחוד האמירויות הערביות בדרום המדינה, שם נאמר כי העצירים מותקפים מינית ואף נאנסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully