וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירים נצלים "על הגריל": בתי הכלא הסודיים שמשמשים את ארה"ב בתימן

22.6.2017 / 10:30

תחקיר של אי-פי מעלה כי איחוד האמירויות, שעוזרת לארה"ב במאבקה באל-קאעדה, מחזיקה מאות חשודים במתקני כליאה בדרום המדינה - שם עינויים הם דברים שבשגרה. האמריקנים "רק" מציגים את השאלות. "אפשר היה לשמוע את הצעקות בכל מקום"

עריכה: יאיר דניאל

כוחות אמריקניים מתחקרים חשודים בטרור ברשת חשאית של בתי כלא בדרום תימן, שם עינויים הם חלק מהשגרה, כולל קשירת עצורים למעין מתקן גריל שבו הם מסובבים מעל אש – כך עולה מתחקיר שפרסמה היום (חמישי) סוכנות הידיעות אי-פי. גורמי ביטחון אמריקניים בכירים הכחישו שהכוחות האמריקניים השתתפו בהפרות זכויות אדם בתוך אותם מתקני מעצר או היו מודעים להן. חקירת עצורים שעברו עינויים היא הפרה של החוק הבינלאומי.

לפי התחקיר, לפחות 18 מתקני מעצר כאלו פרוסים בדרום תימן ועליהם מופקדים כוחות של איחוד האמירויות הערביות או כוחות תימניים שהוקמו ואומנו בידיה. מי שהעביר את המידע היו עצורים לשעבר, משפחותיהם, פעילי זכויות אדם וגורמי צבא תימניים, כולם מסתתרים או נמצאים מחוץ להישג ידה של ממשלת תימן.

זו נתמכת בידי איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית ומדינות נוספות כדי להתגבר על המורדים החות'ים הפרו-איראנים בשנתיים וחצי האחרונות. מתקני הכליאה הסודיים נמצאים בבסיסים, בנמלים, בנמל תעופה, בבתים פרטיים ואף במועדון לילה. חלק מהעצורים אף הוטסו לבסיס של איחוד האמירויות שנמצא באריתריאה.

לקריאה נוספת על תימן
עם עוד 300 מיליארד דולר, סעודיה תוכל אולי להכריע מורדים בכפכפים
בדרך לחיזבאללה ולחמאס: איראן הפכה את תימן למעבדת ניסויים

מתקן כליאה חשאי בעדן, תימן, מאי 2017. AP
אחד המתקנים נמצא במועדון לילה. בית כלא בעדן/AP

כמה גורמי ביטחון אמריקניים אמרו כי הכוחות האמריקניים מספקים את השאלות לחוקרים ומקבלים את תרגום התשובות מאיחוד האמירויות. לדבריהם, בכירים בצבא ארצות הברית היו מודעים לטענות על עינויים באותם מתקנים, בחנו אותן, אך היו מרוצים שהעינויים לא בוצעו בזמן שהכוחות האמריקניים היו נוכחים.

דוברת של משרד ההגנה מסרה כי "אנחנו תמיד נצמדים לסטנדרטים הגבוהים ביתר של התנהגות מקצועית ואישית". היא הוסיפה: "לא נעצום עיניים, מאחר שאנחנו מחויבים לדווח על כל הפרות זכויות אדם". עם זאת, גם השגת מידע שהושג דרך עינויים שנגרמו על ידי צד אחר עשויה להפר את האמנה הבינלאומית נגד עינויים ולהוות פשע מלחמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אב של צעיר שנעצר בידי כוחות תימניים ואיחוד האמירויות הערביות והועבר למתקן כליאה חשאי, מאי 2017. AP
מאות נעלמו. אביו של אחד העצירים שנלקחו למתקני המעצר/AP

בתימן, עם זאת, עורכי דין ומשפחות אומרים כי קרוב ל-2,000 איש נעלמו בתוך בתי הכלא הללו, מספר כה גבוה שגרם לכך שכמעט מדי שבוע מפגינות המשפחות בדרישה לקבל מידע על בניהן, אחיהן ואבותיהן הנעדרים.

אחד ממתקני המעצר המרכזיים שוכן בנמל התעופה ריאן בעיר הדרומית מוכלא. עצורים לשעבר סיפרו כי הם הוכנסו לתוך מכולות מרוחות בצואה כשעיניהם קשורות למשך שבועות. הם סיפרו כי הם הוכו, הושמו "על הגריל" והותקפו מינית. לפי חבר ביחידת "חדרמוות עלית", שהוקמה בידי איחוד האמירויות, הכוחות האמריקניים היו לעתים במרחק של כמה מטרים.

רשת מתקני הכליאה הוקמה בתקופת ממשל אובמה

"יכולנו לשמוע את הצעקות", סיפר אחד העצורים, שהוחזק שישה חודשים במתקן. "כל המקום אחוז פחד. כמעט כולם חולים, היתר על סף מוות. כל מי שמתלונן מובל ישירות לחדר העינויים". הוא הוצלף בכבלים, חלק משגרת המכות של הסוהרים, וסיפר כי בזמן ששהה במכולה הדליקו הסוהרים אש כדי למלא אותה בעשן.

גנרל פראג' סאלם אל-בשאני, בכיר בצבא תימן, אמר כי הרשויות האמריקניות העבירו רשימת מבוקשים, שרבים מהם נעצרו בהמשך. הוא הכחיש כי העצורים מועברים לידי האמריקנים ואמר כי הדיווחים על עינויים "מוגזמים". באיחוד האמירויות הכחישו זאת. "אין מתקני מעצר חשאיים והאסירים לא עוברים עינויים במהלך החקירות", נמסר בהודעה מטעם אבו דאבי.

על אף ההכחשות, משפחות העצורים טוענות אחרת. יותר מ-400 איש נעלמו אחרי שנעצרו במולכא. בעדן, לפי עורכי דין העוסקים בנושא, כ-1,500 איש נעצרו ומרביתם עדיין מוחזקים שם.

טראמפ הגביר את הלחימה באל-קאעדה

רשת מתקני הכליאה בתימן מזכירה את המתקנים החשאיים שנוהלו בידי ה-CIA כדי לחקור חשודים בטרור אחרי פיגועי 11 בספטמבר. אותם "אתרים שחורים", כפי שכונו, נסגרו על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה ב-2009. עם זאת, הרשת שמנהלת איחוד האמירויות הוקמה בתקופת הממשל הקודם ומתנהלת עד היום.

לפי הפנטגון, כוח אמריקני קטן נכנס לתימן ויוצא ממנה באופן שגרתי, רובו פועל לחופיה הדרומיים של המדינה. תחת ממשלו של דונלד טראמפ, ארצות הברית הגבירה את תקיפותיה האוויריות במדינה – יותר מ-80 מתחילת השנה, בהשוואה ל-21 בשנה שעברה. לפחות שתי פשיטות של כוחות קומנדו אמריקניים נגד אל-קאעדה בתימן אירעו השנה, באחת מהן נהרג לוחם של יחידת "אריות הים" לצד 25 אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully