וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 ימים טרם כניסתו: אוחנה יבקש לדחות את חוק איסור צריכת זנות

בדיון בוועדת החוקה, נציגת המשרד לביטחון הפנים התנגדה להתחיל באכיפת החוק ולקנוס את צרכני הזנות, מאחר שעדיין לא נקבעו התקנות לאמצעי ענישה חליפי. זאת על אף שהעומד בראשו, אמיר אוחנה, כיהן בתפקידו הקודם כשר המשפטים - מי שתפקידו היה לקדם את קביעת תקנות אלה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: אישור חוק איסור צריכת הזנות ב-2018)

עשרה ימים לכניסתו לתוקף של החוק המאפשר לקנוס צרכני זנות, במשרד לביטחון הפנים מתנגדים להתחיל באכיפתו וצפויים לבקש דחייה של חצי שנה - כך אמרה היום (שני) נציגת המשרד בדיון בוועדת החוקה בכנסת. זאת על אף שבמשטרה אמרו כי הם ערוכים לאכיפה. במשרד המשפטים מתנגדים לדחיית תחילת החוק.

לצד קנס מנהלי לצרכנים, נקבע בחוק איסור צריכת הזנות כי שר המשפטים רשאי לקבוע אמצעי חלופי, אולם עד כה לא אושרו תקנות לאמצעי חלופי. נציגת המשרד לביטחון הפנים אמרה בוועדה כי השר יבקש משר המשפטים ושר הרווחה לדחות אותו משום שהם סבורים כי ללא התקנות תקנות הרשות אין להתחיל באכיפה. "אכיפת קנסות ללא חלופה של סדנה טיפולית חינוכית חוטאת למטרת החוק ועלולה להיתפס כמרדף אחר האזרחים ללא מתן מענה לצורך צמצום הזנות", אמר נציגת המשרד.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, הבהיר מאוחר יותר כי ‏החוק ייכנס לתוקף במועדו המתוכנן. "אני מודע לחששות ולקשיים, ניישם את הפתרונות הנדרשים לטובת שיקום, טיפול וסיוע. ישראל תצטרף לשורה של מדינות מתקדמות שהבהירו שצריכת זנות היא נורמה פסולה שיש לצמצמה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

חבר הכנסת אמיר אוחנה בכנסת, יוני 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
לא קידם את התקנות, וכעת מתנגד לכניסתן. אוחנה/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

במהלך הדיון, נציגת המשטרה ציינה כי הם יהיו מוכנים לאכיפת החוק במועד ומכשירים את השוטרים. "נערכנו בשבעת החודשים האחרונים מרגע שהתקבלה ההחלטה שהחוק ייאכף על דרך של מתן קנסות בשלב זה ללא הליך טיפולי", הבהירה, והוסיפה כי "קיבלנו סרטונים מארגונים שונים על מנת לחנך וללמד את השוטרים איך לנהוג בעוסקים ובעוסקות בזנות בצורה מכובדת ונאותה. מדובר בלומדה מאוד רצינית ובסיומה יש מבחני הסמכה ורק מי שיעבור את המבחן יוסמך לאכוף את החוק".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שניהלה את הדיון, הזכירה כי השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה היה קודם לכן שר המשפטים, אך לא קידם את התקנת התקנות וכעת מביע התנגדות לכניסתן לתוקף.

מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, סיגלית יעקובי, אמרה בדיון כי "בעבודה מאומצת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים ראינו שמתחילים להינתן המענים בשטח. גם התקציב שהיה חסום במשך זמן שוחרר למשרד הרווחה ויתר המשרדים. ונכון להיום אנחנו בקשירת הקצוות האחרונים שיאפשרו כניסת החוק לתוקף במועד".

לדבריה, כשאוחנה כיהן כשר המשפטים הוא קיבל החלטה לא להתקין את התקנות "כי לא הייתה ועדת חוקה וכי יישום התקנות האלה מחייב היערכות תקציבית, ולא היה תקציב מעבר". בהקשר לבקשת הדחייה, אמרה יעקובי כי "העמדה הזו לא מקובלת על משרד המשפטים ושר המשפטים, מבחינתנו החוק צריך להיכנס לתוקף וכל יום שיידחה הנזק יהיה גדול יותר".

תמונה קבוצתית של חברי הכנסת 31 בדצמבר 2018. -, אתר רשמי
הארגונים וחברי הכנסת שהובילו את החוק, 2018/אתר רשמי, -

החוק אושר בדצמבר 2018 בעקבות המלצות צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד המשפטים דאז אמי פלמור. החוק מאפשר לקנוס צרכני זהות מבלי להפליל את העוסקים בזנות ויישאר בתוקף חמש שנים על מנת לבחון את יעילותו. הקנס יהיה 2,000 שקלים בעבירה ראשונה ויוכפל במקרה של עבירה נוספת. בנוסף לקנס המנהלי, נקבע כי שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות אמצעי חלופי לקנס, כמו סדנת טיפול למשל, שמטרתו להקנות ידע ולהגביר את המודעות בכל הנוגע לנזקים הנגרמים לאוכלוסיות בזנות. אולם עד כה, התקנות טרם אושרו.

לצד החוק, אושרה גם תכנית ממשלתית לשיקום אנשים בזנות וצמצום צריכתה בתקציב של 30 מיליון שקלים, שיועדה לטיפול, שיקום וחינוך. בין היתר נקבע כי יוקמו ויורחב מערך מרכזי היום, ההוסטלים הטיפוליים ודירות השיקום והחירום. כמו כן, הוחלט כי על משרד הבריאות להרחיב את הפעילות של מרפאות נייחות וניידות ייעודיות לטיפול באנשים במעגל הזנות, להרחיב את האמצעים למניעת זנות בקרב צעירים וצעירות בסיכון ולהכשיר צוותי בריאות בנושא מיניות בטוחה. אך התכנית יושמה עד כה באופן חלקי בלבד, ורבים מהתקציבים שיועדו למשרדי הרווחה, הבריאות והחינוך לא נוצלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully