וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת: פוקס מוותרת על המענק מהמדינה

26.6.2020 / 11:27

דירקטוריון החברה הודיע כי היא תוותר על המענקים שהובטחו לה בשל הנזקים שנגרמו במשבר הקורונה. ההחלטה התקבלה לאחר שספגה ביקורת על כוונתה לחלק דיבידנדים בשווי 49 מיליון שקל, בצל המאבק שניהל יו"ר החברה ויזל לקבלת סיוע מהמדינה. פוקס: "חל שיפור במכירות"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

רשת פוקס הודיעה היום (שישי) כי היא מוותרת על מענקי המדינה שהובטחו לה בשל הנזקים שספגה מהתפרצות נגיף הקורונה. זאת בשל ביקורת ציבורית שהתעוררה עם הודעת הרשת כי על כוונתה לחלק לבעלי המניות דיבידנדים בשווי של 49 מיליון שקלים.

בפוקס נימקו את המהלך בשיפור במצבה העסקי לאחר החזרה לשגרה. "לאור השיפור הניכר במכירות לאחר חזרת הקבוצה לפעילות, החברה מוותרת על כל מענקי המדינה", צוין בהודעה מטעמה. "החברה מדגישה כי הדיבידנד שהוכרז ויחולק לבעלי מניות של החברה הינו דיבידנד בגין רווחי שנת 2019, והינו בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד בחברה".

הראל ויזל מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס בבורסה לניירות ערך בת"א, 5 בספטמבר 2010. ראובן קסטרו
"הדיבידנד - בגין רווחי שנת 2019". הראל ויזל, מנכ"ל פוקס/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום מתח שר האוצר ישראל כץ ביקורת על בעלי הקבוצה, הראל ויזל. ההודעה באה כיממה לאחר הכרזת פוקס על חלוקת התשלום לבעלי המניות, וקרא לו לבטל את ההחלטה. "החלטת בעלי רשת פוקס למשוך דיבידנד גבוה לכיסו בעיתוי זה, של שעת משבר ומצוקה, ולאחר כל הסיוע שהוא וכלל המעסיקים קיבלו למטרה המוצדקת של החזרת עובדים לעבודה, צורמת ומנוגדת לסולידריות המתבקשת. אני פונה אליו לבטל מיידית את ההחלטה", כך כץ בטוויטר.

עוד בוואלה!

התכנית המסתמנת להבראת המשק: הקלות נוספות בתשלומים ומענקים לעסקים

לכתבה המלאה

ויזל ניהל בשבועות האחרונים מאבק בשיתוף עם רשתות שיווק גדולות אחרות, לקבלת מענקים מהמדינה על הנזקים שגרמה הקורונה - החל מהעובד הראשון שיוחזר מחל"ת. במגזר העסקי מעריכים את עלות המענק שפוקס הייתה אמורה לקבל מהמדינה בשווי 19 מיליון שקלים.

מטעמו של ויזל נמסר כי "בשיחה שערכתי הבוקר עם מר ישראל כץ, שר האוצר של מדינת ישראל, הודעתי לו שבעקבות ההודעה אתמול לבורסה שמיד עם חזרתה של קבוצת פוקס לפעילות אנו רואים גידול ניכר בפעילות בפעילות החברה אנו מוותרים על כל מענק מהמדינה, שר האוצר מר ישראל כץ בירך על ההחלטה".

אל דברי הביקורת הצטרף ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) שתקף את ויזל ואמר כי "דמעות התנין שהפיץ לכל עבר, הפכו ליהלומים על חשבונו. את אשר יגורנו בא לנו. התפשרנו בוועדת הכספים על תיקונים ושיפורים במודל המענקים כדי לא לעכב וכדי להציל את העצמאים וקבלנו סטירת לחי. לא יהיה כדבר הזה יותר. לא נבטל יותר את שיקול הדעת של חברי ועדת הכספים בפני האוצר".

גם ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) ביקרה את המהלך של רשת פוקס, וכינתה אותו "חזירי ומכוער". לדבריה, "המהלך החזירי והמכוער של הראל ויזל חושף שוב איך הממשלה חזקה על חלשים ורופסת מול החזקים. כבר בתחילת המשבר הגשתי הצעת חוק שנועדה להבטיח שהקטנים והפגיעים יקבלו את רוב כספי הסיוע, ולא הגדולים והחזקים".

"הממשלה התעלמה, והנה התוצאות: כסף סיוע ציבורי מחולק לבעלי המניות כדיווידנד כשאלפים קורסים", המשיכה. "פניתי לשר האוצר ולחשב הכללי בדרישה לא לאשר ולא לבצע אף מענק, הלוואה או סיוע לרשת פוקס ולעדכן מיד את התנאים לקבלת כל אלה. בנוסף, לפעול באופן מיידי ולהבטיח שמענקים או הלוואות וסיוע בכל דרך אחרת מכספי הציבור ילוו בהתחייבות שלא לחלק דיבידנד ולא להעלות שכר בתקופה של שנתיים לפחות".

"הכתובת הייתה על הקיר"

הביקורת שמתח השר כץ על חלוקת הדיבינד של הרשת הגיעה חרף התנגדותו שלו בדיון בוועדת הכספים להתנות את מתן המענק לעסקים באי חלוקת דיבידנדים והעלאת שכר בכירים או שימור עובדים. השר התעקש על תכנית סיוע לעסקים שתכלול מענק החל מחודש יוני בגובה של 7,500 שקלים החל מהעובד הראשון שיוחזר מחל"ת. התכנית יצאה אל הפועל בניגוד לעמדת אנשי משרד האוצר, התעשיינים ואנשי עסקים קטנים שחשו כי מודל זה הוא הקרוב ביותר לזה שדרש ויזל בקמפיין המאבק שניהל.

גורמים במגזר העסקי אמרו הבוקר לוואלה! NEWS כי "הכתובת הייתה על הקיר, היו הסתייגויות של מפלגת ימינה שקבלת המענק תותנה באי-חלוקת דיווידנדים או העלאות שכר לבכירים, היו הצעות לקביעת תקרה לגובה הפיצוי עד חמישה או עשרה מיליון שקלים, היו הצעות שאת המענק צריך לתת לעסקים שנפגעו במחזור ולא לעסקים ששמרו על המחזור שלהם".

חנות פוקס, קניון עזריאלי הנגב. יח"ת חד פעמי,
"לאור השיפור הניכר במכירות". חנות פוקס/יח"ת חד פעמי

לדבריהם, "כל הדברים האלה עלו בוועדת כספים, ישראל כץ התעקש לא לקבל את ההצעות, לא לבצע שינויים במתווה, לא להגביל את התכנית. כבר בוועדת הכספים ההערכות היו שפוקס יקבלו כ-20 מיליון שקלים שלא בהכרח צריכים את הכסף הזה, וכל זה בא על חשבון עסקים קטנים ועסקים שנפגעו במחזור ובכל זאת שמרו על העובדים שלהם".

(עדכון ראשון: 11:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully