וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ישראל ואיחוד האמירויות יכריזו על שיתוף פעולה במאבק בקורונה

רה"מ הודיע ששרי הבריאות של המדינות יכריזו על צעדים משותפים במחקר ובפיתוח נגד המגיפה. האמירויות הזהירו לאחרונה שצעדים חד צדדיים יפגעו בנורמליזציה עם ישראל, אך הביעו את רצונם בחיזוק היחסים. מנכ"ל משרד הבריאות: "ההסכמים ייחתמו בין חברות פרטיות"

עריכה: ירדנה עובדיה פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול כי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות ישתפו פעולה במאבקן במגיפת הקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הוסיף הלילה (שישי) כי ההסכמים ייחתמו בין חברות פרטיות במדינות. לדברי נתניהו, "שרי הבריאות של איחוד האמירויות הערביות וישראל יכריזו על שיתוף פעולה בתחומי המחקר, הפיתוח והטכנולוגיה, ובתחומים שישפרו את הביטחון הבריאותי באזור כולו", אמר נתניהו בטקס סיום קורס טיס. "זוהי תוצאה של מגעים ממושכים ואינטנסיביים בחודשים האחרונים. זה יביא ברכה לרבים באזורנו".

בנוסף לכך, אמר נתניהו כי "אנחנו מתייחסים במלוא כובד הראש לאיומי ההשמדה של גורמים איראנים ופרו-איראניים כלפי ישראל. ודווקא כאן אני חוזר ואומר: כל מי שינסה לתקוף אותנו, מעמיד עצמו בסכנה גדולה שבעתיים". לדבריו, "המאבק שלנו בתוקפנות האיראנית באזור נועד בראש ובראשונה להגן עלינו, על מדינת ישראל, אבל המאמץ הזה משרת אינטרס של יציבות באזור כולו".

הוא הסביר כי "בדרך דומה, היכולות שלנו לפעול נגד מגיפת הקורונה - גם היא יכולה לשרת את האזור כולו, והיא מייצרת לנו גם הזדמנויות לשיתוף פעולה גלוי שלא הכרנו עד כה עם מדינות מסוימות באזור".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו בסיום קורס טייס בחצרים 25 ביוני 2020. -, אתר רשמי
"נשפר את הביטחון הבריאותי באזור כולו". נתניהו, היום/אתר רשמי, -

נתניהו אף התייחס בהמשך נאומו כי "יש שלושה אתגרים מרכזיים לפנינו, ואנו פועלים נגדם בלא הרף: ראשית, אנו פועלים כל הזמן נגד הניסיונות של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה. צבא איראן חייב לעזוב את סוריה. שנית, אנו פועלים נגד הניסיון של אויבינו לפתח טילים מדויקים בסוריה, בלבנון ובגזרות אחרות. שלישית, והחשוב מכל - לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

מנכ"ל הבריאות לוי הוסיף לדבריו של נתניהו ואמר כי חברות מהסקטור הפרטי במדינות הן אלה שיחתמו על ההסכמים. "חברות מהסקטור הפרטי באיחוד האמירויות יחתמו עם חברות ישראליות הסכמים לפיתוח המחקר והטכנולוגיה הנוגעת למלחמה בקורונה", אמר, "שיתוף הפעולה המדעי והרפואי מגשר מעל אתגרים פוליטיים היסטורים באזור במציאות של סדר עדיפות אנושי למציאת פתרון לנגיף".

עוד בוואלה!

מחממים יחסים: מטוס של האמירויות נחת לראשונה בישראל, יעביר סיוע לפלסטינים

לכתבה המלאה

לדבריו, "בצל התפשטות מגיפת הקורונה בעולם ובצל ההשפעות של המגיפה על כל מדינות העולם נדרש לפעול בנחישות ומהירות למצוא מענה למגיפה לטובת האנושות. על רקע זה פרסמו חברות פרטיות ממדינת איחוד האמירויות וישראל על פתיחת מספר שיתופי פעולה במישור הרפואה והמאבק בנגיף הקורונה".

"שיתוף הפעולה יביא לשיפור וחיזוק החוסן הבריאותי של תושבי האזור. במציאות בה המגיפה תוקפת ופוגעת בכלל מדינות העולם זו חובה למצוא פתרונות לשמירה על בריאות בסדר עדיפות עליון וזאת על מנת למצוא פתרון למגיפה בממדים שהעולם לא הכיר עד היום", הוסיף לוי.

דוברת משרד החוץ של איחוד האמירויות, הנד אל עוטייבה, הבהירה גם היא בחשבון הטוויטר שלה כי "ההסכם נחתם בין שתי חברות פרטיות במדינתה בין שתי חברות ישראליות".

תדריך מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי בנושא התחלואה בקורונה 21 ביוני 2020. -, פלאש 90
"הסכמים היסטוריים". לוי/פלאש 90, -

נציגי איחוד האמירויות הזהירו את ישראל בשבועות האחרונים כי צעדים חד צדדיים יפגעו בנורמליזציה בין המדינות, אך במקביל העבירו מסרים פומביים על הרצון בחיזוק היחסים למרות חילוקי הדעות בנושא הפלסטיני.

לישראל אין יחסים דיפלומטיים רשמיים עם האמירויות וגם לא קשרי תעופה. לפי פרסומים זרים ישנם קשרי מודיעין ענפים, ההולכים ומתפתחים בין המדינות. סביר להניח שהמגעים הביטחוניים מתנהלים לרוב בחשאיות.

עם זאת, כבר בחודש שעבר חלה התחממות ביחסים בין המדינות, כשמטוס של חברת התעופה של איחוד האמירויות "Etihad Airways", נחת בישראל בפעם הראשונה בטיסה ישירה מאבו דאבי. מטוס המטען העביר 14 טונות של אספקה רפואית דחופה למאבק בקורונה מאיחוד האמירויות לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה, בסיוע ארגון המזון העולמי של האו"ם ובתיאום עם משרד החוץ.

מטוס מטען של חברת התעופה של איחוד האמירויות הערביות נחת לראשונה בישראל, 9 יוני 20. רשות שדות התעופה, צילום מסך
מטוס איחוד האמירויות הערביות נוחת לראשונה בישראל, בחודש שעבר/צילום מסך, רשות שדות התעופה

בשנים האחרונות, פוליטיקאים ואנשי עסקים ישראלים הגיעו למדינה והשתתפו באירועים בינלאומיים. בנוסף לכך, לפי פרסומים שונים שתי המדינות מקיימות קשרים מאחורי הקלעים כדי להיאבק יחד באיראן.

על פי דיווח בכלי תקשורת מקומיים, בשנה הבאה תתחיל בנייתו של בית הכנסת הראשון הרשמי באיחוד האמירויות הערביות, שתסתיים עד 2022. כמו כן, ישראל צפויה להשתתף בתערוכה הבינלאומית "אקספו 2020", שנדחתה לשנה הבאה.

(עדכון ראשון: 18:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully