וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרביה: מפלגת השלטון זכתה ברוב מוחץ בבחירות שהוחרמו על ידי האופוזיציה

22.6.2020 / 9:17

בבחירות הראשונות באירופה שבעידן הקורונה, המפלגה השמרנית גרפה יותר מ-60% מהקולות. זאת כשכמה מיריביה סירבו להשתתף בהצבעה, לאור שליטת הממשלה על התקשורת. "העם הסרבי החליט איזה עתיד הוא רוצה", אמר הנשיא הסמכותני ווצ'יץ', שמנסה לנווט בין רוסיה לבין האיחוד האירו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המפלגה השמרנית השלטת בסרביה זכתה בניצחון מוחץ בבחירות לפרלמנט - כך עולה מתוצאות המדגמים שפורסמו אמש (ראשון), ולפיהן המפלגה בהנהגת הנשיא הסמכותני אלכסנדר ווצ'יץ' בדרך לקבל 62.5% מהקולות. המפלגה הסוציאליסטית, שותפתה לקואליציה, תהיה במקום השני עם 10.7% מהקולות. אל המקום השלישי הגיעה מפלגת מרכז-ימין בהובלת ספורטאי לשעבר, עם 4% מהקולות.

במטה מפלגת השלטון, תזמורת ניגנה שירים סרביים מסורתיים לפני שהנשיא הכריז על ניצחון. עשרות אנשים מחייכים הצטופפו בחדר קטן, התחבקו, כשמעטים חבשו מסיכות, למרות אזהרות הרופאים מפני הסכנה בהתפשטות נגיף הקורונה.

"הלילה, העם הראה אמון עצום בצוות שלנו", אמר ווצ'יץ' לעיתונאים. "העם הסרבי הכריע איזה עתיד הוא רוצה".

נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ' לאחר תוצאות הבחירות בבלגרד 21 ביוני 2020. רויטרס
מומחים מזהירים כי סרביה הופכת לדיקטטורה. הנשיא חוגג ניצחון, אתמול/רויטרס

שיעור ההצבעה היה נמוך, עם 48% מתוך בעלי זכות הבחירה, בהשוואה ל-56.7% ב-2016. הוא נפגע בשל חרם של כמה מפלגות אופוזיציה, שאמרו שהבחירות לא יהיו חופשיות והוגנות בשל אחיזתו של הנשיא בתקשורת.

"זהו ניצחון פירוס, ללא אופוזיציה בפרלמנט אין אמינות לבחירות והתוצאות פחות לגיטימיות מאי-פעם", כתב בטוויטר פלוריאן ביבר, מומחה לבלקן מאוניברסיטת גרץ, אוסטריה.

חגיגות לאחר תוצאות הבחירות בבלגרד 21 ביוני 2020. רויטרס
תומכי מפלגת השלטון חוגגים את הניצחון, אתמול/רויטרס

רוב המצביעים גיבו את מאמציו של ווצ'יץ' לקדם את חברותה של סרביה באיחוד האירופי, במקביל לקשרים קרובים עם רוסיה ועם סין. עם זאת, הממשלה תאלץ להתמודד עם לחץ גובר מצד אירופה וארצות הברית להכיר בעצמאות קוסובו, צעד שנתפס כחיוני ליציבות האזורית.

אליו היו הבחירות הראשונות באירופה שבעידן הקורונה, וסרביה, שדיווחה על 12,894 מקרים מאומתים ו-261 מתים מהנגיף, הייתה מהראשונות שהחלה לחזור לשגרה. מומחים וסוקרים אמרו כי החששות מהווירוס הותירו כמה מצביעים בבית, במיוחד בקרב קבוצות בסיכון. כ-1.2 מיליון איש שברשימת הבוחרים חיים בחו"ל במשך שנים ולא הצביעו.

"אם לוקחים בחשבון את מספר הקולות שהיא (מפלגת השלטון) קיבלה, אנחנו בדרך לשיטה צפון קוריאנית או סינית", אמר סלובודן זצ'ביץ', מרצה לחוק בינלאומי באוניברסיטה האירופית שבבלגרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully