וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדלנים בדרום תימן כבשו אי אסטרטגי מידי הממשלה

21.6.2020 / 18:42

מועצת המעבר הדרומית, המגובה על ידי האמירויות, השתלטה על סוקוטרה שבאוקיינוס ההודי. הבדלנים דוחפים לפיצול מחדש של המדינה, והקרע בינם לממשלה שעמה נלחמו נגד החות'ים הפרו-איראנים עד לפני כמה שנים מחריף את הסכסוך מרובה החזיתות. הם כבר הכריזו שלטון עצמי בדרום

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הבדלנים בדרום תימן, הנתמכים על ידי איחוד האמירויות הערביות, השתלטו על בסיסי צבא ומשטרה באי סוקוטרה, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו - כך אמרו גורמי ביטחון. הבדלנים השלימו עד אתמול בערב את מרבית השתלטותם על המחוז המרוחק ביותר שהיה בידי הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית.

גורמי הביטחון, שדיברו בעילום שם, אמרו כי הבדלנים, הפועלים תחת מועצת המעבר הדרומית, עצרו גם כמה אנשי צבא ואזרחים שהתנגדו לנוכחותם. בין העצורים הגנרל עבד א-רחמן א-זפרני, מפקד חיל האוויר במחוז. לדברי ארבעת גורמי הביטחון, לא היו הרוגים בתקריות אתמול.

הבדלנים היו בעלי הברית בשטח של איחוד האמירויות, שהייתה בעבר השותפה העיקרית בקואליציה של סעודיה במלחמתה ארוכת השנים נגד המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן. הם מניפים את דגל המדינה הקומוניסטית לשעבר בדרום תימן ודוחפים לפיצול מחודש, כפי שהיה בין 1967 ל-1990.

האי סוקוטרה, תימן. רויטרס
משקיף על נתיב ימי אסטרטגי. האי סוקוטרה/רויטרס

מושל המחוז, רמזי מהרוס, גינה את ההתקפות הבדלניות ואמר מביתו באי כי כוחותיו ישיבו מלחמה. הוא לא פירט. ביום שישי השתלטו הבדלנים על כמה מבני ממשל, כולל מטה המושל, עם התקדמותם אל בירת המחוז הדבו. הלחימה בינם לבין כוחות ממשלתו של הנשיא הגולה עבד רבו מנסור האדי הייתה עזה.

הלחימה בסוקוטרה מאיימת לגרום נזק בלתי-הפיך לאתר המורשת העולמית, שיש בו עצי "דם דרקון" נדירים, וצמחים, תבלינים ובעלי חיים ימיים שלא חיים בשום מקום אחר.

האלימות באי מתחוללת לאחר שהבדלנים הצהירו על שלטון עצמי בדרום תימן מוקדם יותר השנה ותפסו את השליטה בעיר עדן. המהלך עורר חשש מכאוס נוסף במדינה שכבר שקועה בחמש שנות מלחמה.

בקיץ שעבר הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי היא מסיימת את תפקידה בסכסוך. עם זאת, מומחים מאמינים כי מדינת המפרץ ממשיכה להיות פעילה דרך שליחיה. לפני נסיגתה, הקימה האמירויות בסיס צבאי בסוקוטרה, שנהנה ממיקום אסטרטגי המשקיף על נתיב ימי בינלאומי אסטרטגי. היא גם העניקה אזרחות למאות תושבים וגייסה עשרות אחרים שיעזרו לבסס את אחיזתה באי, למורת רוחה של הממשלה הגולה.

  • עוד באותו נושא:
  • תימן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully