וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הערים, הממשלה מתעלמת מאיתנו - קחו את המושכות במשבר הקורונה

רז קינסטליך

22.6.2020 / 8:58

עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: מנכ"ל משרד הבריאות: "לא חושב שצריך ללכת לסגר")

אנחנו מצויים בעיצומה של התפרצות נוספת ומשמעותית של נגיף הקורונה. יש לנו ממשלה שהוקמה בראש ובראשונה מתוך מטרה מוצהרת לתת מענה למגיפה, הוקם קבינט קורונה, אבל דוח מרכז המידע והידע של צה"ל מבהיר: אם לא יינקטו פעולות מידיות - נעבור בתוך חודש את הרף של אלף נדבקים חדשים ביום.

הדוח של צה"ל מוכיח עוד משהו ביחס למה שנעשה עד עכשיו, הנגיף הקשה באמת שתקף אותנו הוא נגיף הביורוקרטיה.

מקבלי ההחלטות שכחו דבר פעוט אחד: במלחמה שאליה יצאנו אין הפרדה בין המאבק הלאומי למאבק של הרשויות המקומיות. המאבק הוא משותף. מי שלא מבין זאת - לא ינצח את הקורונה לעולם. מי שלא מבין זאת הוא "קבינט הקורונה" החדש - שרים, סגני שרים, מנכ"לים ואף לא נציג אחד מהשלטון המקומי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בדיון ועדת שרים לעניין משבר הקורונה במשרד החוץ 17 ביוני 2020. חיים צח/לע״מ, אתר רשמי
הנגיף הקשה באמת - הביורוקרטיה. גנץ, נתניהו ואדלשטיין בוועדת שרים/אתר רשמי, חיים צח/לע״מ

כשצה"ל יוצא למבצע, הוא יודע בדיוק מי החיילים שלו, אילו אמצעי לחימה עומדים לרשותו ומה יכולות הביצוע. כשמדינת ישראל יוצאת למאבק מתמשך בקורונה, היא לא יכולה להנחית הנחיות שמנותקות באופן גורף ממציאות החיים של אזרחי ישראל.

כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי וחבר פורום ה-15, יצאתי עם חבריי ראשי הערים בדרישה לוודא תחילה שמתווה החזרה ללימודים הוא אפשרי ובטוח, לאחר שקיבלנו את הרושם שהוא היה בעיקר חפוז. בהתאם, בתי ספר נפתחו ונסגרו, עברו לסירוגין מלמידה פרונטלית ללמידה בזום וחוזר חלילה. זה היה הכרחי לציבור ההורים חזרו לעבודה ולמשק הישראלי היה חייב לחזור לשגרה, אבל צריך היה לעשות את זה מתוכנן ונכון יותר.

הגיע הזמן לומר זאת בקול רם וברור: התחושה היא שהצמרת לא מחוברת לשטח ועלינו ראשי הרשויות המקומיות, מוטלת החובה לפעול בהתאם.

הכנות לפתיחת חופי הרצחה בראשל"צ 19 במאי 2020. ראובן קסטרו
התחושה היא שהצמרת לא מחוברת לשטח. פקחים בראשון לציון/ראובן קסטרו

בעיצומו של הגל הראשון, בעיריית ראשון לציון כבר הבנו כי עלינו לקחת את המושכות לידיים. אחד משיאי האבסורד היה כשמשרד הבריאות דרש להפוך מרכז גריאטרי בו שוכנים דיירים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר לנגיף - לבית חולים לחולי קורונה. בתום מאבק ממושך, הצלחנו להניא את גורמי השלטון מהמהלך ולאפשר לדיירי המרכז להישאר במעונם. המבצע הזה של העירייה, ביחד עם בני המשפחות, הציל חיי אדם.
בנוסף, ללא כל הנחיה של המדינה, סייענו לתושבים להתמודד עם המשבר באמצעות פיקוח הדוק וסל שירותים נרחב.

בימים האחרונים עלינו מדרגה נוספת במטרה להפוך את הרשויות המקומיות לחוד החנית של המאבק. החלטנו ביוזמה משותפת, חברי פורום ה-15, בשיתוף פיקוד העורף, להקים חמ"ל קורונה עירוני מתקדם, שיעניק תמונה כוללת על מצב התחלואה בעיר ויאפשר לנו לגדוע את שרשרת ההדבקה ברחבי העיר.

המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
עלינו להיות שותפים פעילים בהובלת המהלכים. שוטרים אוכפים את הנחיות הקורונה/דוברות משטרת ישראל

המהלך המשותף שלנו מעניק כוח לרשויות המקומיות. זוהי ללא ספק מהפכה, ולא רק במאבק המתמשך נגד נגיף הקורונה. במקום שההחלטות יתקבלו בחדר סגור במשרדי הממשלה ויטפטפו אלינו, ראשי הערים, עלינו להיות שותפים פעילים בהובלת המהלכים.

איש אינו יודע מתי הנגיף יהיה כבר מאחורינו, אך אני מוכן להתחייב שאעשה הכל למען בריאות התושבים. אני קורא לחבריי, ראשי הרשויות המקומיות, לקחת גם הם את המושכות לידיים. כל שנייה חשובה, וכל התמהמהות מיותרת יכולה להחזיר אותנו חודשים רבים לאחור.

וינסטון צ'רצ'יל אמר פעם כי "כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידינו". ברור לכולנו כי הרצון לנצח את הנגיף קיים, אולם לנו ברשויות המקומיות יש גם את היכולת לשנות.

שלא יהיה ספק, מדינת ישראל ניצחה בגבורה את הקרב הראשון, אבל המלחמה שלנו נגד הנגיף עוד ארוכה. זוהי שעתנו להיקרא לדגל, לתפוס פיקוד ולנצח במלחמה. כדי שזה יקרה, השלטון המרכזי צריך לזכור את הפרטנר שלו בשטח, היחידה המבצעית המנוסה של השלטון המקומי - ולתת לנו את הכלים לנצח.

רז קינסטליך הוא ראש עיריית ראשון לציון וסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully