וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שלושה חודשי השבתה: הרכבת חוזרת לפעילות

הנוסעים שבים לרציפים לאחר ארבע פעמים בהן נדחתה השבת הרכבת לפעילות. במסגרת ההגבלות, נדרשת קניית כרטיס כניסה מראש וחובת עטיית מסיכה. בהנהלה מתמקדים בהסברה ולא באכיפה: "התרופפות בכללים תביא לסגירה נוספת"

צילום: שלומי גבאי ולשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

הרכבת שבה הבוקר (שני) לפעילות, זאת אחרי ארבע דחיות בשל נגיף הקורונה. בתחנות רבות הבוקר נצפתה תנועת נוסעים דלילה יחסית, אף על פי שבימי שגרה הרכבת משמשת כרבע מיליון בני אדם.

בהתאם להנחיות החדשות, הנוסעים שהגיעו להציג בכניסה לתחנה כרטיס כניסה ובו קוד מיוחד, המאפשר פיקוח על הנכנסים והיוצאים מהתחנות. בהנהלת הרכבת השקיעו מאמצים נרחבים כדי לעמוד בדרישות משרד הבריאות, והדגישו הבוקר כי הם מתמקדים בהסברה לנוסעים. "זה בידיים שלכם", אמרו. "התרופפות בכללים תביא לסגירה נוספת".

שרת התחבורה מירי רגב, הגיעה הבוקר לתחנת תל אביב-השלום, כדי לנסוע בקו המהיר לירושלים לישיבת קבינט הקורונה. "אין כוונה לפתוח את הרכבת כדי לסגור", אמרה. "יש כוונה להעביר מסר לציבור לשמור על ההנחיות. נריץ את הרכבת במשך שבוע ונלמד. הנוסעים יחזרו כי אין להם אפשרות אחרת. סטודנטים, וקשישים צריכים מענה".

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020.. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
הפעילות חודשה אחרי 3 חודשים. הרכבת בתחנת ת"א סבידור-מרכז, היום/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

"רוב הציבור ממושמע, ברכבת יש פקחים וסדרנים", הוסיפה רגב. "רובם מבינים שאם אין משמעת אי אפשר להשיב את התחבורה הציבורית". בהמשך דבריה התייחסה לצעדים בהם ידון קבינט הקורונה עם העלייה בתחלואה. "אנחנו מדברים על שלושה מעגלים: הגברת האכיפה על מסכות, החזרת פעילות שב"כ כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה, ומתן פתרון נקודתי למוקדי התפרצות. לא רוצים להשיב את המשק למצב הקודם".

עם הטלת הסגר והצעדים למניעת התפשטות מגיפת הקורונה שנקטה המדינה לפני כשלושה חודשים, נעצרה גם תנועת הנוסעים ברכבת ישראל. הרכבת, שבשני העשורים האחרונים מהווה את "עמוד השדרה" של התחבורה הבין עירונית, הפרברית וזו שחיברה את הפריפריה למרכז - הפכה בעל כורחה לסמל של חוסר הוודאות של החזרה לשגרה.

המשק חזר לפעילות, אך הרכבת, עורק התחבורה המרכזי בישראל, נותר עם הנוסעים מאחור. הסיבה לעיכוב הייתה בעיקר מה שהפך אותה ליעילה כל כך - הקושי של הרכבת ככלי תחבורה בעל תכולת נוסעים גדולה של מעל לאלף בני אדם לעמוד בתנאים שהציב משרד הבריאות.

בעוד הרכבת מושבתת והפתיחה שלה נדחית פעם אחר פעם בארבע הזדמנויות שונות, קווי האוטובוס הקשים יותר לפיקוח הוסיפו לפעול עם הגבלה אחת - 75% מקיבולת הנוסעים הרגילה. מה שעורר באופן טבעי תסיסה ומחאה ברשתות החברתיות.

אבל למרות הלחץ הציבורי והרצון של שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין לבשר על חזרת הרכבת, המומחים במשרד הבריאות הבהירו כי לא יסכימו לפשרות על הדרישות שהציבו. המפנה שאפשר את חזרת הרכבת לפעולה, הגיע עם הטלת כובד משקלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא, והעברת ההכרעה לקבינט הקורונה והמועצה לביטחון לאומי מחד, כמו גם הירתמות של הרכבת לפיתוח והטמעה של מנגנון פיקוח על כמות הנוסעים בקרונות מאידך.

שהחיינו והגיענו לזמן היציאה

הפתרון שהוצע על ידי אנשי הרכבת ומשרד התחבורה, והיה מוסכם על אנשי משרד הבריאות הוא בעיקר הגבלת כמות הנוסעים בכל רכבת ל-500, ושורת מגבלות על הנוסעים בזמן השהייה בתחנות, ברציפים ובזמן הנסיעה.

תחנת הרכבת בבנימינה ביום חזרת הרכבת לפעילות לאחר משבר הקורונה - 22 יוני 2020. שלומי גבאי
נדרשו להצטייד בכרטיס כניסה מראש. נוסעים בתחנת בנימינה, היום/שלומי גבאי

באמצעות חיוב הזמנת שובר נסיעה לרכבת, יוכלו ברכבת להגביל את כמות הנוסעים, להפעיל פיקוח, וכן לבצע תחקיר במידה וחולה מאומת היה על אחת הרכבות. את השובר, המופק פרטנית לכל נוסע באתר האינטרנט, באפליקציה, בשיחת טלפון או מעמדות הפקת השוברים מחוץ לתחנות - מציגים בכניסה לתחנה, ורק אז ניתן לעבור הלאה לבדיקת חום הגוף - שרק לאחריה תותר כניסה לתחנה, כל עוד חום הגוף אינו עולה על 38 מעלות.

בתוך מתחמי התחנות הוצבו עמדות חיטוי, שלטים והפרדה בין הנוסעים הנכנסים ליוצאים, לצד אמצעים נוספים שאמורים להבטיח שמירה על כללי הבריאות. בתוך התחנות אף יוצבו מכשירי חיטוי לשימוש הנוסעים וכן המלצה להשתמש באפשרות לטעון את כרטיסי הרב קו מרחוק, באמצעות האתר "רב קו אונליין" או אפליקציית "HOP ON" - כשהאחרונה מאפשרת גם לרכוש כרטיס חופשי יומי המשולב באוטובוס, מה שיאפשר גם להימנע ממגע במכונות מכירת הכרטיסים, וגם אפשרות לטעון את הכרטיס עוד מהבית.

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020.. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"זה בידיים שלכם". סדרן ברכבת בתחנת תל אביב-סבידור, היום/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

גם הירידה מהקרונות והעליה אליהן מהרציף עשויה להיות נקודת תורפה בעייתית של כמויות קהל גדולות וצפופות, לכן יעסקו ברכבת רבות בהסברה, על החשיבות של לתת לנוסעים לרדת ורק אחר כך לעלות. גם על הנסיעה עצמה בקרונות מוטלות מגבלות - איסור אכילה, שתייה ובקשה להימנע משיחה בנייד.

למרות שכל אלו הן דרישות של משרד הבריאות להפעלת הרכבת, אנחנו לא מוצאים אותן באוטובוסים וכן גם ברכבת מדגישים פעם אחר פעם שהם יתמקדו בהסברה והנחיה, ולא באכיפה.

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020.. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
תחנת הרכבת תל אביב-סבידור, הבוקר/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בהיבט הזה הם מעבירים את הכדור לידיים של הציבור, ומבקשים מהנוסעים לפעול באחריות עם האמירה שמקפלת בתוכה תנאי ברור - התרופפות השמירה על הכללים, ומקרי הידבקות שמקורם ברכבת, והאפשרות לנסוע בה תושבת.

חוזרת, בכפוף לשינויים

החזרה של הרכבת לפעילות נעשית תוך כדי תנופת עבודת תשתית גדולה מאוד, במסגרת פרויקט חשמול הרכבת. הפרויקט שקצב העובדה עליו הואץ בתקופת ההשבתה, עדיין לא הסתיים, וכעת העבודות מתמקדות בקו לאשקלון ובמסילות של טבעת השרון. בקווים אלו יהיו שינויים בהתאם לשעות העומס, כמו גם שירות מופחת בקו אשקלון-תל אביב-ראש העין מהשעה 18:00. כמו כן תחנות מלחה ונתב"ג לא תפעלנה.

תחנת הרכבת בנימינה. 22 ביוני 2020.. שלומי גבאי, מערכת וואלה!
הנוסעים עברו בדיקות חום בכניסה. תחנת בנימינה, הבוקר/מערכת וואלה!, שלומי גבאי

שינוי נוסף הוא קו רכבת חדש שיתחיל לפעול מ-1 ביולי, בין תחנות כפר סבא-נורדאו להרצליה, עם עצירות בתחנות הוד השרון-סוקולוב, רעננה דרום ורעננה מערב. הקו החדש יפעל בימים א'-ה' בין השעות 06:00 ל-21:00 ובתדירות של שתי רכבות בשעה. עם החלפה בתחנת הרצליה, קו זה יאפשר הגעה לתחנות תל אביב או לתחנות בצפון ובדרום.

שינויים אחרים נוגעים לצמצום כמות הרכבות בקווים מסוימים, או צמצום שעות הפעילות שלהם בהתאם לקצב העבודות. את כל הפרטים ניתן למצוא באתר הרכבת, בפייסבוק, ביישומון או במוקד המידע *5770.


(עדכון ראשון: 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully