וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מרחיבה את שליטתה בציבור, ואוספת דגימות DNA של עשרות מיליוני אזרחים

דגימות נלקחות מגברים ונערים ברחבי המדינה לצורך בניית מפה גנטית, שתצטרף לרשת המעקב ההולכת וגדלה אחר התושבים. לפי הרשויות תורמי הדגימות עושים זאת מרצונם, כשלאלו אין ברירה אלא להסכים. פעילי זכויות האדם מתריעים: "תהיה לכך השפעה מצמררת על החברה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: התפרצות קורונה חדשה בבייג'ינג: מיליונים בסגר, מוסדות עוברים חיטוי)

משטרת סין אוספת דגימות דם מגברים ונערים, עבור בניית מפה גנטית של 700 מיליון הזכרים ברחבי המדינה - כך חשף שלשום (רביעי) מחקר של המכון האוסטרלי למדיניות אסטרטגית. על פי המחקר, שהסתמך על מסמכים שנבדקו על ידי "הניו יורק טיימס", התהליך של איסוף דגימות ה-DNA בסין החל בסוף שנת 2017.

באמצעות מסד נתונים זה, יכולות הרשויות הסיניות לאתר את קרובי משפחתו של גבר באמצעות דם, רוק, או כל חומר גנטי אחר של אותו אדם. מדובר בכלי חדש ורב עוצמה עבור השלטון במדינת ההייטק המתהווה.

מדוח המכון עולה כי מי שמכרה לסינים כמויות ניכרות של ערכות לבדיקה גנטית הייתה חברה אמריקנית בשם "תרמו-פישר", הפועלת ממסצ'וסטס. מחוקקים אמריקנים מתחו ביקורת על החברה, אך זו הגנה על עסקיה.

שני שוטרים בסין לוקחים בדיקת DNA מתלמיד בית ספר עבור מפה גנטית של כל הזכרים במדינה. 18 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
המשטרה טענה שתורמי הדגימות עושים זאת מרצונם. שוטרים בסין לוקחים דגימה מתלמיד בית ספר/אתר רשמי, אתר רשמי

פרויקט זה מהווה החרפה משמעותית במאמצי סין להשתמש בגנטיקה בכדי לשלוט על תושביה, שעד כה התמקדו במעקב אחרי מיעוטים אתניים וקבוצות אחרות. המפה הגנטית תצטרף לרשת המעקב ההולכת וגדלה, אותה פורסת המשטרה ברחבי המדינה הקומוניסטית, שכוללת מצלמות מתקדמות ומערכות לזיהוי פנים ובינה מלאכותית.

לדברי המשטרה בסין, המאגר משמש אותה כדי ללכוד עבריינים, וכי תורמי הדגימות עושים זאת מרצונם. כמה גורמים רשמיים בסין ופעילי זכויות אדם מחוץ למדינה, מזהירים שמאגר נתונים שכזה יכול לגרום לפלישה לפרטיות ולפתות בכירים בשלטון להעניש את קרוביהם של מתנגדים ופעילים. עוד טענו פעילי זכויות האדם כי איסוף הדגימות מתבצע ללא הסכמה, מכיוון שלאזרחים החיים במדינה אין זכות לסרב לכך בפועל.

גם בתוך המדינה נתקל הפרלמנט בביקורת על המהלך. חוקרת זכויות אדם בסין, מאיה וואנג, אמרה כי "היכולת של הרשויות לגלות מי קשור באופן הדוק ביותר למי, בהתחשב בהקשר של הטלת עונש על משפחות שלמות כתוצאה מפעילות של אדם אחד, תהיה השפעה מצמררת על החברה כולה".

עוד בוואלה!

תכנית גיבוי: תושבי הונג קונג ממהרים לחדש את הדרכון הבריטי

לכתבה המלאה
רופא בודק דגימת DNA בבוגוטה שבקולומביה. 14 בנובמבר 2019. AP
הקמפיין כולל אפילו בדיקות דם בבתי ספר. דגימת DNA/AP

דגימות הדם נאספות אפילו בבתי ספר, כשבעיירת חוף דרומית בסין, תלמידים אולצו להסכים לביצוע הבדיקות על ידי המשטרה. בקצה השני של המדינה, שוטרים עברו משולחן לשולחן באחד מבתי הספר כשהם אוספים דם מתלמידים במהלך שיעור בכיתה.

ג'יאנג האולין, בן 31, סיפר כי הוא נתן דגימת דם, אך לא הייתה לו ברירה. לפי ג'יאנג, מהנדס מחשבים ממחוז כפרי בצפון סין, הרשויות אמרו לו כי "אם לא ניקח ממך דם, ביתך ייכנס לרשימה השחורה". הוא הוסיף כי אם הרשויות היו מסמנות אותו, היו נשללות ממנו וממשפחתו זכויות בסיסיות כמו קבלת טיפול בבתי חולים.

"היקף לקיחת הדגימות בסין מתרחב באופן אגרסיבי"

מהנתונים הסטטיסטיים בסין עולה כי הרשויות אוספות את דגימות ה-DNA מגברים ונערים, בשל העובדה שהם מבצעים יותר פשעים. את התנופה ללקיחת הדגימות ניתן לייחס גם לשיעור הפשיעה הגבוה באזור המונגולי האוטונומי שבצפון סין. במשך קרוב לשלושה עשורים, המשטרה המקומית חקרה מקרי אונס ורצח של 11 נשים ונערות, אחת מהן כבת שמונה.

המשטרה אספה 230 אלף טביעות אצבעות ובחנו חשודים באמצעות יותר ממאה אלף דגימות DNA, ואף הציעה פרס כספי של 28 אלף דולרים למי שסייע בתפיסת האשמים באונס וברציחות. החשוד לא נמצא עד לשנת 2016. אז המשטרה עצרה אדם, שמניתוח הגנים שלו התגלה כי הוא קשור לחשוד שהשאיר את ה-DNA שלו במקום בו נרצחה אחת הנשים בשנת 2005. אותו אדם, גאו צ'נגיונג, הודה בפשעים והוצא להורג.

לכידתו של גאו דרבנה את התקשורת הממלכתית לקרוא להקמת מסד נתונים ארצי של ה-DNA הגברי. המשטרה במחוז חנאן שבמזרח סין הראתה כי הדבר אפשרי, לאחר שאספה דגימות של 5.3 מיליון גברים, כ-10% מאוכלוסיית הגברים באזור, בין השנים 2014-2016. בנובמבר 2017 חשף המשרד לביטחון פנים בסין, האחראי על המשטרה, את תכניותיו להקמת בסיס נתונים ארצי.

שוטרים עם מחסום בכניסה לאזור אדום בבייג'ינג בשל התפרצות נוספת של מגפת הקורונה בסין. 18 ביוני 2020. AP
יכול גם להיות כלי קריטי לשליטה חברתית. שוטרים בבייג'נג/AP

על פי כלי התקשורת בסין, המדינה מחזיקה באוסף הדגימות הגנטיות הגדול בעולם, בהיקף של 80 מיליון פרופילים. עם זאת, בתחילה התמקדו הרשויות בקבוצות ספציפיות כמו חשודים בפלילים, או אוכלוסיות שנחשבו לא יציבות כגון מהגרי עבודה. המשטרה אספה גם DNA ממיעוטים אתניים כמו קבוצת האויגורים הטורקית, כדרך להדק את שליטת המפלגה הקומוניסטית על אוכלוסיה זו.

מחבר הדוח של המכון האוסטרלי, אמיל דירקס, אמר כי המאמץ להרכיב מאגר נתונים לאומי לגברים גורם להגברת המאמצים הללו. "אנו רואים את הרחבת לקיחת הדגימות הגנטיות לאזורים נוספים בסין באופן אגרסיבי, שלא שראינו קודם לכן", אמר דירקס.

בדוח העריכו כי סין כיוונה לאסוף דגימות מ-35 מיליון עד 70 מיליון גברים וצעירים, בשיעור של 5% עד 10% מכלל הזכרים במדינה. על פי המכון האוסטרלי, הרשויות לא צריכות לאסוף דגימות מכל גבר, משום ש-DNA של אדם אחד מכיל את הזהות הגנטית של קרובי משפחתו.

מטה חברת "תרמו-פישר" במסצ'וסטס, ארצות הברית. 26 באפריל 2007. AP
"גאה להיות חלק מהדרכים החיוביות בהן ייושם זיהוי ה-DNA". מטה חברת "תרמו-פישר"/AP

ה"ניו יורק טיימס" שלח שאלות על המאגר למשרד לביטחון הפנים בבייג'ינג, אך עובד במקום מסר שהוא לא יכול לקבל אותן "ללא אישור מגורם בכיר". הגורמים המקומיים פירסמו רק מידע חלקי מתוצאות הדגימות שלהם. במחוז דונגלאן באזור גואנגשי, המשטרה מסרה כי אספו יותר מ-10,800 דגימות, שכיסו כמעט 10% מהאוכלוסייה הגברית במחוז. במחוז ייג'ון, המשטרה מסרה כי נאספו יותר מ- 11,700 דגימות.

כדי להעריך את שאיפות הפרויקט, המכון האוסטרלי בדק את שיעורי הדגימה בעשרה מחוזות, ואז בחן הזמנות רכישה עבור ערכות בדיקות DNA מ-16 תחומי שיפוט נוספים. "הטיימס" סקר את אותם מסמכים ציבוריים, יחד עם 15 צווים דומים מששת החודשים האחרונים שלא נכללו בדוח.

לעתים קרובות הזמנות הרכש מולאו על ידי חברות סיניות, אולם חלק מהחוזים הגיעו ל"תרמו-פישר", יצרנית ציוד הבדיקה לגנטיקה של מסצ'וסטס. ממסמכי הצעות המחיר של אחת מהחברות, שאומתו על ידי "הטיימס", עולה כי "תרמו-פישר" מכרה ערכות בדיקת DNA לסוכנויות משטרה בתשעה אזורים לפחות. זאת, לצורך הקמת "מערכת פיקוח על הזכרים במדינה" או מסד נתונים של DNA זכרי.

מכשיר לבדיקות קורונה של חברת "תרמו-פישר" מוצג על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן. 11 במאי 2020. AP
מוכרת גם ציוד למשטרה במדינות רבות אחרות. מכשיר של "תרמו-פישר" מוצג בבית הלבן/AP

החברה דחפה להקמת המאגר באופן אקטיבי. בשנת 2017, שבוע לפני תחילת תכנית איסוף ה-DNA, אמר חוקר החברה ג'ונג צ'אנג בכנס בבייג'ינג כי הוא יכול לעזור. "החברה עיצבה ערכת בדיקה אחת כדי לחפש את הסמנים הגנטיים הספציפיים שביקש המשרד לביטחון הפנים", אמר ג'ונג. ערכה אחרת תוכננה כדי להבחין בין הקבוצות האתניות של סין, בהן האויגורים והטיבטים.

חברת "תרמו-פישר" מסרה כי ערכות ה-DNA שלה "הן התקן העולמי לבדיקת DNA משפטי". החברה הצהירה כי היא מכירה "בחשיבות לשקול כיצד המוצרים והשירותים שלנו משמשים, או עשויים לשמש, את הלקוחות שלנו". עוד נמסר בהצהרה כי "תרמו-פישר" "גאה להיות חלק מהדרכים החיוביות הרבות בהן ייושם זיהוי ה-DNA, מאיתור עבריינים ועד הפסקת סחר בבני אדם ושחרור נאשמים שלא בצדק".

לסין יש סיבות משלה לקנות את הציוד של החברה מלבד אוסף הנתונים הגנטיים כדי לעקוב אחר אנשים. ציוד החברה יכול לעזור לרופאים במדינה להתמודד עם מחלות קטלניות. בנוסף לכך, "תרמו-פישר" מוכרת גם ציוד DNA למשטרה במדינות רבות אחרות.

אולם מדענים, אתיקנים רפואיים ופעילי זכויות אדם אומרים כי ציוד החברה יכול גם להיות כלי משמעותי לשליטה בציבור. בעקבות הביקורת, החברה הודיעה בשנה שעברה כי תפסיק למכור את ציודה לרשויות בשינג'יאנג שבצפון-מערב סין, שם אוספת המשטרה DNA מקבוצת המיעוט המוסלמי למטרות של שליטה חברתית.


(עדכון ראשון: 14:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully