וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירים, מבוגרים ומיעוטים: נתוני התעסוקה חושפים את הנפגעים ממשבר הקורונה

16.6.2020 / 15:30

מנתוני שירות התעסוקה עולה כי במאי חלה ירידה חדה במספר דורשי העבודה וענפים נוספים שבו לשגרה כחלק מאסטרטגיית היציאה. עם זאת, ביישובים חרדיים וערביים תושבים רבים לא חזרו לעבודה, וגם באילת מתקשים להתאושש. שלושה חודשים לתוך המשבר, קרוב למיליון מובטלים בישראל

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: פרופ' סיגל סדצקי בוועדת הקורונה בכנסת)

בחודש מאי, החודש השלישי למשבר הקורונה, חלה ירידה של 80.6% במספר דורשי העבודה החדשים לעומת אפריל - כך עולה מדוח סיכום שירות התעסוקה המתפרסם היום (שלישי). בעוד בחודש אפריל נרשמו 182 אלף מצטרפים חדשים למעגל האבטלה, במאי הצטרפו 35,400 איש כך שבסוף החודש מספר דורשי העבודה היה 960 אלף בני אדם.

עד כה שירות התעסוקה נמנע מלפרסם נתונים על מצב המובטלים בישראל, זאת בעקבות חוסר הבהירות בסוגיית מספר דורשי העבודה ששבו למשרותיהם ובשל הקושי לאמוד את שיעורם. גם כעת התמונה עדיין לא התבהרה, ומנתוני הביטוח הלאומי עולה כי כיום ישנן 737,746 תביעות אבטלה פעילות.

על פי שירות התעסוקה, בסוף חודש מאי חזרו לעבודה 206,500 מועסקים, כך ששיעור דורשי העבודה היה 23.5% מכוח העבודה. לשם השוואה, בחודש פברואר השיעור היה 3.9%.

בשירות התריעו על כך שהשינוי החד ברמת התעסוקה במשק, יחד עם הצמצום המשמעותי במספר המשרות הפנויות, מוביל לירידה בכוח המיקוח של העובדים ובשכר, ולהגדלת תת-התעסוקה (מצב שבו אדם, הכשיר לעבודה ברמה מסוימת, מועסק בעבודה שדורשת כשירות נמוכה יותר) בקרב עובדים המרוויחים שכר נמוך. העובדים הצעירים והמבוגרים ביותר הם שדיווחו של שיעור חזרה נמוך יותר, ביחס לקבוצות הגיל המרכזיות. לפי שירות התעסוקה, ייתכן כי השיעור הנמוך בקרב אוכלוסיות אלו נובע מתת-דיווח.

עוד בוואלה!

עד 7,500 שקלים לעובד: הכנסת אישרה את חוק המענקים לעידוד תעסוקה

לכתבה המלאה

שיעור הנשים שדיווחו על חזרה לעבודה היה גבוה לעומת גברים. זאת, במקביל לקצב החזרה המהיר במקצועות החינוך וההוראה, שמסביר חלקית את שיעורן הגבוה של נשים שיצאו לחל"ת במהלך המשבר. מקצועות נוספים בהם נרשם אחוז חזרה גבוה הם רפואה ובריאות, חשבונאות וכספים וחוק ומשפט. מנגד, המקצועות עם שיעור החזרה הנמוך לעבודה היו תיירות ומלונאות, תוכן מדיה ובידור, תעופה ואווירונאוטיקה וימאות - בהתאם לאסטרטגיית היציאה מהמשבר. הנתונים דומים לאלו שפורסמו בדוח ה-OECD שפורסם לאחרונה.

המקצועות העיקריים בקרב המדווחים על חזרה לעבודה, 16 ביוני 2020. ללא, אתר רשמי
המקצועות העיקריים בקרב המדווחים על חזרה לעבודה/אתר רשמי, ללא

בפילוח לפי דת, שיעור המוסלמים, נוצרים ודרוזים שדיווחו על חזרה לעבודה לאחר המשבר היה נמוך משמעותית לעומת שיעור היהודים. מצב זה יכול להעיד על המקצועות אליהם השתייכו המפוטרים, ומצביע על הצורך לסייע לכלל האוכלוסיות לשוב לשוק העבודה על מנת שלא לפגוע בהישגי המשק הישראלי בעשור וחצי האחרונים.

ברמה היישובית, שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר נרשם בערים עם ריכוזים גדולים של חרדים וערבים. נתון זה הופך למטריד עוד יותר לנוכח הנתונים שפרסם מרכז המידע והידע הלאומי למלחמה בקורונה לפיהם חלה עלייה בתחלואה ביישובים אלו. כך, בראש רשימת היישובים עם קצב הגידול בתחלואה נמצאת המועצה החרדית רכסים, עם ממוצע יומי של 50% בשבעה ימים. במועצה ישנם 22 חולים פעילים, לעומת ארבעה בלבד לפני שבוע. בהמשך הרשימה באקה אל-גרבייה עם קצב גידול של 48% בשבוע - 31 חולים פעילים כיום לעומת אפס תחלואה בשבוע שעבר. גם בבני ברק נמשכת התחלואה עם גידול של 126 נדבקים מתחילת החודש, ולאחר מכן בית שמש (27 נדבקים) אלעד (24), מודיעין עילית (20) וביתר עילית (13).

מלונות על חוף הים של אילת. ShutterStock
מתקשה להתאושש. אילת/ShutterStock

לצד אותן ערים ניצבת אילת, שכלכלתה הנשענת על תיירות נפגעה באופן קשה. עם פרוץ המשבר, כ-70% מתושביה הפכו למובטלים. המשבר הגיע לצד סופה קשה שהכתה בעיר בחורף האחרון, וגרמה לנזקים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים ולפגיעות קשות בחופי הים ובעסקי התיירות. לאחרונה עם חידוש הפעילות במלונות, נודע כי עשרה עובדים באחד מהם נדבקו בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully