וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: חייל אמריקני לשעבר, שהורשע בריגול, נשלח ל-16 שנות מאסר

15.6.2020 / 17:47

פול ווילאן בן ה-50 נשפט מאחורי דלתיים סגורות, אחרי שבמוסקבה טענו שהוא החזיק ב-USB עם מידע מסווג. "זה משפט ראווה", אמר באולם ופנה לטראמפ. עורך דינו יערער על העונש, והוא סבור שרוסיה רוצה עסקה עם ארה"ב. "אנחנו זועמים", אמר פומפאו, שקרא לשחרורו המידי

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בית משפט ברוסיה גזר היום (שני) 16 שנות מאסר על החייל האמריקני לשעבר פול ווילאן שהורשע בריגול. המשפט התנהל בדלתיים סגורים, ובוושינגטון אמרו כי הוא היה לא הוגן. ווילאן, בן 50, המחזיק בנוסף לדרכון האמריקני גם בדרכונים בריטים, קנדים ואירים, נמצא במעצר מאז שסוכנים משירות הביטחון הפדרלי (FSB) עצרו אותו בחדר המלון שלו במוסקבה ב-28 בדצמבר 2018.

מוסקבה טוענת שהוא נתפס על חם עם התקן USB שהכיל חומרים מסווגים. ווילאן, שהכחיש את העבירות נגדו, התעקש כי הוא טמנו לו פח וכי סבר שההתקן, שניתן לו על ידי מכר רוסי בזמן שהתכונן ללכת לחתונה, הכיל תמונות מחופשה. התובעים בתיק, שהאשימו את ווילאן כסוכן מודיעין פעיל בדרגת קולונל, ביקשו מבית המשפט לגזור עליו 18 שנות מאסר. הוא נשלח למתקן אבטחה מקסימלי.

"זה תיאטרון פוליטי", אמר ווילאן, שצפה במשפט דרך תא זכוכית באולם בית משפט במוסקבה. הוא אמר לשופט שהוא לא הבין את גזר הדין משום שההליך התנהל ברוסית, ללא תרגום. הוא אחז בפיסת נייר שבה גינה את ההליך "משפט ראווה" וביקש מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וממנהיגי בריטניה, קנדה ואירלנד "לפעול בנחישות". משפחתו של ווילאן מסרה בהצהרה כי "השופטים ברוסיה הם גורמים פוליטיים, ולא משפטיים".

עורך דינו אמר כי הוא יערער על העונש וכי הוא מאמין שרוסיה מעוניינת בחילופי אסירים, ובמשרד החוץ של רוסיה אמרו כי מוסקבה הציעה לוושינגטון עסקאות מפורטות לחילופי אסירים פעמים רבות, אך לא פירטו מעבר לכך.

הכרעת דין לפול וולאן אזרח ארה"ב העצור במדינה מאז דצמבר בגין ריגול במהלך דיון בעניינו במוסקבה 15 ביוני 2020. רויטרס
נתפס על ידי סוכנים במלון. ווילאן בבית המשפט, היום/רויטרס

בארצות הברית הגיבו בזעם לפסיקה, שתקשה על שיפור היחסים הגרועים ממילא בין שתי המעצמות. שר החוץ מייק פומפאו אמר כי וושינגטון זועמת על גזר הדין ודרש ממוסקבה לשחרר מידית את ווילאן, שלדבריו עמד לדין ב"משפט סודי, עם ראיות סודיות, ללא אפשרות להציג בצורה ראויה עדי הגנה". הוא הוסיף כי היחס אליו היה "מזעזע" וכי רוסיה "סיכנה את חייו" במהלך מעצרו כשלא התחשבה בבעיות הרפואיות שלו. "בצורה חסרת מצפון, היא בודדה אותו ממשפחתו מחבריו", אמר פומפאו.

ג'ון סאליוון, שגריר ארצות הברית ברוסיה, אמר לכתבים כי לא הוצגו שום ראיות שהוכיחו את אשמתו של ווילאן, שביקר פעמים רבות בעבר ברוסיה, ואמר כי המשפט היה "לעג לצדק". לדבריו, להחלטה לא תהיה "השפעה טובה" על היחסים בין המדינות, אולם הוא ציין כי הדיאלוג ביניהן יימשך.

הכרעת דין לפול וולאן אזרח ארה"ב העצור במדינה מאז דצמבר בגין ריגול במהלך דיון בעניינו במוסקבה 15 ביוני 2020. רויטרס
פנה לטראמפ במכתבו. ווילאן, היום/רויטרס

מוסקבה קראה לוושינגטון לשחרר שניים מאזרחיה הכלואים בארצות הברית - סוחר הנשק ויקטור בוט, וקונסטנטין ירושנקו, שהורשע בקשירת קשר להברחת קוקאין. עורך דינו של ווילאן אמר כי הוא מאמין שמוסקבה רוצה עסקה שבה מעורבים השניים, והוא לא שלל את האפשרות לבקש חנינה רשמית מרוסיה, אך רק אחרי מיצוי הליכי הערעור.

(עדכון ראשון: 11:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully