וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טונות של זהב ותכשיטים: היומן הסודי שעשוי לחשוף את האוצר האבוד של הנאצים

ניסן צור, פולין

14.6.2020 / 12:01

לאורך מלחמת העולם השנייה בזזו הגרמנים חפצים יקרי ערך, רבים מהם מיהודים. כתביו של קצין נאצי שאותרו בגרמניה מובילים למיקום אפשרי של המטמון. האם אחת התעלומות הגדולות מהתקופה ההיא בדרך לפתרון? לא כולם משוכנעים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: ניצולי שואה ציינו 75 שנה לשחרורם ממחנה ההשמדה אושוויץ בפולין)

יומן סודי שכתב קצין נאצי ששמו אגון אולנהאואר חושף את המיקום האפשרי שבו הסתירו הגרמנים עשרות טונות של זהב, תכשיטים, פריטי אומנות יוקרתיים וחפצי ערך רבים אחרים. אלו נבזזו לאורך שנות מלחמת העולם השנייה, רבים מהם מיהודים. ביומן שכתב לפני 75 שנים, מפרט אולנהאואר, שהשתמש בשם הקוד "מיכאליס" בשעת כתיבת היומן, גם את פרטי המבצע המורכב והסודי שניהלו הנאצים, בפיקודו של היינריך הימלר, להסתיר את האוצרות ששווים כיום, על פי ההערכות, 1.5 מיליארד דולר.

קיומו של היומן נחשף לראשונה בחודש מרץ בשנה שעברה. רומן פורמניאק, נשיא הארגון הפולני-גרמני "גשר שלזיה", הפועל לשיפור הקשרים ושיתוף הפעולה בין פולין וגרמניה, סיפר אז כי הארגון קיבל לידיו את היומן הסודי כבר בשנת 2008. הוא הגיע מקהילה קטנה החיה בעיר קוודלינבורג שבמדינת סקסוניה-אנהלט.

לאורך מאות שנים התגוררה בעיר קהילה קטנה של "הבונים החופשיים", כשבתקופת הרייך השלישי היו חברים בה בסתר גם כמה קצינים נאצים בכירים ובהם אולנהאואר. כיום רבים מחבריה הם צאצאים של קצינים נאצים, שהחליטו, לדברי פורמניאק, להעביר את היומן לעמיתיהם הפולנים בתור התנצלות על מלחמת העולם השנייה.

היומן הנאצי שחושף מיקום אוצרות שבזזו הנאצים. 13 ביוני 2020. רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה, אתר רשמי
חלק גדול מהחפצים נבזז מיהודים במהלך המלחמה. תכתובות ביומן הנאצי/אתר רשמי, רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה

"לפני שפרסמנו את תוכן היומן, ביצענו את כל הפעולות הדרושות להכרזה על קיומו של המסמך יוצא הדופן הזה", סיפר פורמניאק בראיון לוואלה! NEWS. "העברנו אותו לבדיקות היסטוריונים ומומחים על מנת לוודא את האותנטיות שלו, ביצענו מחקרים ובדקנו את כל המקומות שהוזכרו ביומן, ניסינו לרכוש זיכיונות או אישורי כניסה למקומות המוזכרים ביומן, התייעצנו עם עמיתינו הגרמנים בנוגע לדברים רבים שהוזכרו ביומן, ואספנו עוד מידע רב".

מומחים גרמנים ופולנים שבדקו את היומן אישרו כי אכן מדובר במסמך אותנטי שנכתב במהלך מלחמת העולם השנייה. עם זאת, במשרד התרבות והמורשת הפולני עדיין לא אישרו סופית את אמיתותו של היומן שעשוי לשפוך אור על אחת התעלומות הגדולות ביותר ממלחמת העולם השנייה. גם חלק מחבריו לשעבר של פורמניאק בארגון הפולני-גרמני, שהעדיפו להישאר בעילום שם, הביעו ספקות רבים באשר לאמיתותו של היומן.

ארמון הוכברג - היומן הנאצי שחושף מיקום אוצרות שבזזו הנאצים. 13 ביוני 2020. רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה, אתר רשמי
האוצר הוסתר בבאר בעומק 60 מטר מתחת למבנה. ארמון הוכברג/אתר רשמי, רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה

בימים האחרונים, אולי כחלק מהנסיון להסיר את הספקות, החליט פורמניאק לחשוף בפעם הראשונה חלק מהמקומות המפורטים ביומן כמקומות המסתור שבהם הסתירו הנאצים את האוצר הגנוז.

בין היתר, "מיכאליס" ציין ביומן הסודי שלו באר בעומק 60 מטר מתחת לארמון הוכברג סמוך לעיר ורוצלאב שבמערב פולין, כמו גם מקומות נוספים במחוז שלזיה והעיר אופולה. הקצין הנאצי גם פירט כי לצד האוצרות הושלכו אל אותה באר גם גופותיהם של עדי ראייה, ומיד לאחר מכן פוצצו הנאצים חומרי נפץ במטרה להסתיר את הכניסה לבאר.

"מלבד המיקום המדויק של 11 המקומות שבהם הסתירו הנאצים את האוצרות, היומן כולל גם עדות ישירה של אולנהאואר על מבצעים ואירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים של מלחמת העולם השנייה. ביומן מתואר כיצד גונתר גרונדמן, שהיה אחראי על שימור חפצי האומנות במחוז שלזיה, הסתיר יחד עם חיילי הוואפן אס.אס את האוצרות במקומות השונים", אמר פורמניאק.

רומן פורמניאק עם היומן הנאצי שחושף מיקום אוצרות שבזזו הנאצים. 13 ביוני 2020. רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה, אתר רשמי
"עדות ישירה על מבצעים". רומן פורמניאק עם היומן הנאצי/אתר רשמי, רומן פורמניאק, ארגון גשר שלזיה

סוכנות הידיעות הפולנית TFN ציטטה חלקים מתוך היומן של "מיכאליס", שבהם כתב כי "חפצי הערך כוללים זהב, חפצים דתיים, כספים והפקדות בנקאיות, וכן חפצי אומנות מגרמניה, פולין, צרפת, בלגיה ורוסיה".

פריטים נוספים שהסתירו הנאצים כוללים מטילי זהב שנגנבו מהרייכסבנק בורוצלאב, חפצי ערך אישיים שנבזזו מתושבי מחוז שלזיה הסמוך לגבול עם גרמניה, וכן חפצים דתיים שנאספו על ידי ארגון "אננארבה" שהקימו הימלר ושותפיו במטרה להוכיח מדעית את תורת הגזע הגרמנית. חלק גדול מחפצי הערך שהסתירו הנאצים נבזזו מיהודים במהלך המלחמה.

"בחודש מרץ 2019 פנינו לשגרירת ישראל בפולין דאז, אנה אזרי, ולרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, עם מידע על היומן. סיפרנו להם שהוא כולל עדויות על עשרות יצירות אומנות יוקרתיות שנבזזו ממשפחות יהודיות צרפתיות כמו משפחת ווילדנשטיין, רוטשילד, לוי רוזנברג ועוד", אמר פורמניאק. לטענתו, כל הנסיונות להיעזר בגורמים ישראליים או יהודיים על מנת לאתר את הבעלים המקוריים של אוצרות האומנות עלו בתוהו.

לאחר שחשפתם בימים האחרונים בפומבי חלק מהמקומות בהם הסתירו הנאצים את האוצרות, על פי היומן של אולנהאואר, מהו הצעד הבא שלכם?

"כחלק מהמאמצים שלנו, אנו פונים בשנים האחרונות למכונים שונים בפולין ובעולם שיכולים לסייע לנו לאתר את הבעלים המקוריים של חפצי הערך האלו, ולאמת את המידע שיש לנו. אנו גם מעדכנים מוסדות במדינות אחרות ומזמינים אותם לשתף איתנו פעולה בנושא הכבד והמורכב הזה. כמובן שאנו גם עושים מאמצים להוביל, בהקדם האפשרי ובהסכמת ממשלת פולין, חפירות ארכיאולוגיות במקומות שצוינו ביומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully