וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

21 שנות מאסר לנורבגי שפתח באש לעבר מסגד ורצח את אחותו

במשפטו הביע מנשהאוז, שירה על מתפללים במרכז אסלאמי בעיר מגוריו בארום, הערצה להיטלר ולרוצחי המונים מהעבר. הוא גם דיבר על מה שהוא כינה כ"רצח עם של העם האירופי". השופטת קבעה כי הוא רצה "להרוג כמה שיותר מוסלמים"

צילום: רויטרס

21 שנות מאסר נגזרו על צעיר בן 22 בבית משפט בנורבגיה, בגין פתיחה באש לעבר מסגד, וכן בגין רצח של אחותו החורגת. הצעיר, פיליפ מנשהאוז בן ה-22, פתח באש לעבר המרכז האסלאמי "אל-נור" בעיר בארום, הסמוכה לבירת אוסלו באוגוסט האחרון. במהלך האירוע נורו כמה יריות, אך איש לא נפגע באופן קשה, ומנשהאוז נוטרל על ידי האנשים במקום עוד לפני שהמשטרה הגיעה.

המשטרה חקרה את האירוע כמעשה של טרור על רקע גזעני, ומצאה ראיות לכך שמנשהאוז פעל בהשראת ברנטון טארנט, שהואשם בביצוע מתקפות ירי קטלניות על שני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד במרץ 2019. טרנט הודה ב-51 אישומי רצח בבית משפט בניו זילנד.

זמן קצר לאחר פיגוע הירי, נמצאה גם גופתה של אחותו החורגת בת ה-17, בבית המשפחה בברום. האחות, ג'ואן ז'אנג'יה אילה-הנסן, היא ילידת סין.

פיליפ מנשהאוזן שניסה לבצע פיגוע במסגד בעת משפטו בנורבגיה, 11 ביוני 2020. רויטרס
ציין את אדולף היטלר ואנדרס ברויוויק כמודלים לחיקוי. מאנשהאוס בבית המשפט/רויטרס

עונש המינימום שיכול לרצות מנשהאוז הוא 14 שנות מאסר. יותר מ-10 שנות המינימום שנקבעו בעניין מאסרו של אנדרס בריוויק, פעיל הימין הקיצוני שירה למוות ב-77 בני אדם בנורבגיה בשנת 2011. נורבגיה הגדילה את עונשי המינימום למקרים כאלה בשנת 2015, לאור ביקורת ציבורית בעניין. עם זאת, עונש המאסר בפועל דומה לעונש המאסר שקיבל בריוויק - 21 שנים.

מנשהאוז היה חמוש כשהסתער על המסגד באוגוסט האחרון, אך קצין חיל האוויר הפקיסטני לשעבר בשם מוחמד רפיק, שהיה במקום הצליח לעצור אותו. הוא הצמיד את מאנשהאוס לקרקע והצליח לפרוק אותו מנשקו.

השופטת אניקה לינדסטרום אמרה בהכרעת הדין כי מנשהאוז ביקר באתרים ניאו-נאצים, כולל דפים שקראו למלחמת אזרחים "מבוססת גזע". היא הוסיפה כי ביום האירוע הוא נכנס למסגד "במטרה להרוג כמה שיותר מוסלמים".

עוד בוואלה!

תקומה לימין בנורבגיה, שנתיים אחרי הטבח באוסלו

לכתבה המלאה

בבית המשפט שמר מנשהאוז על שתיקה והביע הערצה לרוצח מקרייסטצ'רץ', שצילם ושידר את הירי שביצע במסגד בעיר בשידור חי. מאנשהאוס עצמו גם חבש מצלמת קסדה וצילם את הירי במסגד, אך לא הצליח לשדר את הפיגוע ברשת.

בבית המשפט ציין מנשהאוז גם את אדולף היטלר ואנדרס ברויוויק כמודלים לחיקוי, דיבר על מה שהוא כינה כ"רצח עם של העם האירופי". בנוסף לכך, הוא כינה את השואה מיתוס. ב-7 במאי הוא אף השתמש בתנועת יד שמשמשת פעילי ימין קיצוני.

צוותי הצלה מחוץ למסגד בפאתי אוסלו, נורבגיה, 10 באוגוסט 2019. רויטרס
היורה חבש מצלמת קסדה וצילם את הירי במסגד. צוותי הצלה מחוץ למסגד שנפגע/רויטרס

הוא הופיע לראשונה בבית המשפט בשנה שעברה עם מכות וחבורות בפניו ובצווארו, לאחר ההשתלטות עליו במסגד. לפי דיווחי התקשורת הנורבגית, הוא השתמש ברובה של אביו ובאקדח בירי לעבר המתפללים במסגד.

בית המשפט דחה את טענת ההגנה של מנשהאוז, לפיה הוא אינו כשיר נפשית לעמוד לדין. לצד עונש המאסר, הוטל על מנשהאוז גם תשלום פיצויים לקרובי משפחתם של הקורבנות וכן הוצאות משפט בסך 100,000 קרונות נורבגיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully