וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועות לפני תום כהונתו: שליט בורונדי ב-15 השנים האחרונות מת מהתקף לב

9.6.2020 / 19:51

פייר נקורונזיזה בן ה-55 היה אמור לפנות את כיסאו באוגוסט, אחרי שמשל ביד רמה במדינה הענייה וחסרת היציבות במרכז אפריקה. שלטונו התאפיין באלימות כלפי מתנגדיו, ויורשו הוא גנרל לשעבר, שנבחר בבחירות שלטענת האופוזיציה זויפו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה מת מהתקף לב - כך הכריזה היום (שלישי) הממשלה במדינה, שבועות לפני שהשליט ב-15 השנים האחרונות היה אמור לפנות את כיסאו. "ממשלת הרפובליקה של בורונדי מודיעה בצער רב על מותו הפתאומי של הוד מעלתו פייר נקורונזיזה, נשיא בורונדי", מסרה בהודעה שפרסמה בטוויטר הממשלה במדינה הענייה וחסרת היציבות.

הכלכלה של בורונדי בקריסה והיא כמעט שלא זוכה עוד בסיוע בינלאומי אחרי שהאום תיעד מעשי אונס, עינויים ורצח של מתנגדי המשטר בידי פעילי מפלגת השלטון וכוחות הביטחון. העיתונאים העצמאיים במדינה יצאו ברובם לגלות.

נקורונזיזה, בן 55, היה אמור לסיים את תפקידו באוגוסט, כשהגנרל לשעבר אווריסטה נדאיישימיי, שניצח בבחירות בחודש שעבר מטעם מפלגת השלטון, היה אמור להתחיל את כהונתו. האופוזיציה טענה לזיופים בבחירות שאופיינו בזיופים באלימות, אך בית המשפט החוקתי דחה את העתירה שהגישה בשבוע שעבר.

לא בדיוק ברור מתי הנשיא מת. הצהרת הממשלה אמרה שהנשיא, כדורגלן לשעבר, צפה במשחק כדורעף ביום שבת, אולם חלה למחרת ונלקח לבית חולים במרכז המדינה. עוד נטען כי מצבו השתפר ביום ראשון, אך "באופן מפתיע", ביום שני בבוקר, מצבו החל להתדרדר והוא עבר התקף לב. עוד נטען כי הרופאים נאבקו על חייו במשך שעות, אולם לא הצליחו. הממשלה ביקשה מהתושבים להישאר רגועים והכריזה על שבוע אבל.

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה בכינוס מפלגת השלטון, 26 בינואר 2020. רויטרס
חובב כדורגל ומנהיג מיליציה לשעבר. הנשיא פייר נקורונזיזה/רויטרס

נקורונזיזה, מנהיג מיליציה לשעבר מקרב בני ההוטו, הפך את ארצו למבודדת בעולם אחרי שב-2015 החליט להתמודד על כהונה שלישית. מתנגדיו אמרו כי זאת הפרה של הסכם השלום שסיים את מלחמת האזרחים, והפגנות שפרצו בעקבות ההחלטה נתקלו באלימות קיצונית מצד תנועת הנוער של מפלגת השלטון ומצד כוחות הביטחון. מאות אלפים ברחו לגלות.

המדינה פרשה מבית הדין הפלילי הבינלאומי ב-2017, סגרה את לשכת זכויות האדם של האו"ם בשנה שעברה וגירשה את נציג ארגון הבריאות העולמי בחודש שעבר אחרי ביקורת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה. לפי חלק מהספקולציות, ייתכן שהנשיא מת מקורונה, אחרי דיווח שלפיו אשתו הוטסה לקניה אחרי שנדבקה בווירוס. נקורונזיזה סירב להטיל מגבלות והחיים נמשכו כסדרם.

על פי החוקה, נשיא הפרלמנט פסקל נייאבנדה, בעל בריתו של הנשיא המנוח שהעדיף אותו כיורשו, אמור לשמש בתפקיד הנשיא הזמני. עם זאת, מומחים מזהירים מפני עימותים פנימיים בתוך מפלגת השלטון CNDD-FDD סביב היורש.

נקורונזיזה היה אמור להישאר בעל השפעה בפוליטיקה, עם התואר "המדריך העליון לפטריוטיות", שהיה מזכה אותו בפנסיה של מיליארד פרנקים בורונדי (535 אלף דולר) ואחוזה.

"אני חושב על אלפי החיים שהמשטר הזה גדע באבם", צייץ תיירי אוומהורו, פעיל זכויות אדם ומתנגד משטר בולט החי בגלות. "המשפחות לא יזכו בצדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully