וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח של האו"ם: ייתכן שעשרות אלפים נהרגו במלחמה בסמים של הפיליפינים

7.6.2020 / 10:43

ממשלו של דוטרטה נתן "רישיון להרוג" למשטרה מאז 2016, כשהיא נהנית מחסינות כמעט מלאה. רוב הקורבנות הם צעירים עניים, והנשיא מנצל את חוקי הקורונה כדי לעצור את מתנגדיו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עשרות אלפי בני אדם נהרגו בפיליפינים מאז התחיל הנשיא רודריגו דוטרטה במלחמה בסמים ב-2016 - כך מעריך האו"ם בדוח שפרסם על המדיניות השנויה במחלוקת, ולפיו השוטרים נהנים מ"חסינות כמעט מלאה" במקביל להסתה לאלימות מצד גורמים בכירים בממשל.

על פי הדוח, המאבק בסמים, שבו החל דוטרטה אחרי שניצח בבחירות על בסיס מצע של חיסול הפשע, מאופיין בהוראות משטרה וברטוריקה מגורמים רמי-דרג שייתכן שהתפרשה כ"רשיון להרוג". המשטרה איננה זקוקה לצווים כדי לפשוט על בתים, והיא מאלצת באופן שיטתי את החשודים להפליל את עצמם אחרת הם יעמדו בפני כוח קטלני.

לפי הדוח של לשכת זכויות האדם של האו"ם, בכל התקופה הזו הייתה הרשעה אחת בלבד - על רצח של הנער קיאן דלוס סנטוס, בן 17 ממנילה. שלושה שוטרים הורשעו ברצח שלו אחרי שתיעודו במצלמות האבטחה גרם לזעם ציבורי.

"על אף טענות מבוססות להוצאות להורג לא חוקיות, שיטתיות ורבות, במסגרת המאבק בסמים, קיימת חסינות כמעט מלאה לעבירות הללו", נכתב בדוח. המשטרה טוענת שהפעולות שלה חוקיות וכי התקריות הקטלניות הן תוצאה של חילופי אש עם סוחרי סמים המתנגדים למעצר.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בנאום בארמון הנשיאות, 28 במאי 2020. AP
מקדם חוק חדש ודרקוני למאבק בטרור. דוטרטה, בחודש שעבר/AP

על פי הדוח, הצהרותיהם של כמה מהגורמים הבכירים ביותר בממשלה הגיעו לרמה של "הסתה לאלימות", במקביל למסע השמצות ממסדי נגד כל הקולות הביקורתיים. "מצב זכויות האדם בפיליפינים מאופיין בהתמקדות מופרזת בסדר הציבורי ובביטחון הלאומי, כולל מאבק בטרור ובסמים לא חוקיים", נכתב. "זאת בדרך כלל על חשבון זכויות אדם, הזכות להליך הוגן, שלטון החוק ואחריות בדין".

הדוח, שיוצג בהמשך החודש למועצת זכויות האדם של האו"ם, מציג שימוש הולך וגובר של הממשלה בסמכויות המיוחדות שיש לה לטובת המאבק בנגיף הקורונה לצורך העמדה לדין של משתמשים ברשתות החברתיות המפרסמים ביקורת על מדיניותה ומעשיה.

אדם שנהרג במהלך המאבק בסוחרי הסמים, מנילה, הפיליפינים, אוגוסט 2017. רויטרס
אדם שנהרג במהלך המלחמה בסמים שרוע ברחוב במנילה, 2017/רויטרס

עורכי דין ופעילים התריעו בשבוע שעבר מפני חוק למאבק בטרור שמקדם דוטרטה, והם הזהירו מפני סעיפיו הדרקוניים והשרירותיים שיכולים להיות מנוצלים לרעה נגד מתנגדיו. מרבית הקורבנות במלחמה בסמים הם צעירים עירוניים עניים. קרובי משפחותיהם תיארו "מכשולים רבים" בתיעוד המקרים והליך המשפטי.

"על פי הנתון השמרני ביותר, המבוסס על נתוני הממשלה, עולה שמאז יולי 2016 נהרגו 8,663 בני אדם - כשיש הערכות שלפיהן הנתונים גבוהים פי שלושה מכך", נכתב בדוח. הדוח ציין דיווחים על מעשי הרג רבים הקשורים למאבק בסמים שבוצעו בידי אזרחים חמושים, כשלפי דוח ממשלתי מ-2017 הוזכרו 16,355 "מקרי רצח שנמצאים תחת חקירה" כהישגיה במלחמה הסמים.

בחוזר רשמי של המשטרה מ-2016, שהשיק את המלחמה בסמים, נעשה שימוש ב"שלילה" וב"נטרול" של "גורמי סמים". הדוח קורא למשטרה לשנות את השפה הזו, שלדבריו עשויה להתפרש כרישיון להרוג.

מנתוני הממשלה עולה כי 223,780 "גורמי סמים" נעצרו מאמצע יולי 2016 עד 2019, אך ההליכים הלקויים מעלים חשש שמדובר ב"מעצרים שרירותיים". בדוח נכתב כי לפחות 248 פעילי סביבה, עורכי דין, עיתונאים וחברי איגודים מקצועיים נהרגו בתקופה זו. לפי הדוח, "התיוג האדום", שמתייחס לקבוצות קומוניסטיות או טרוריסטיות, הפך לרווח.

דוברו של דוטרטה, הארי רוקה, אמר כי "הטענות הממוחזרות" על חסינות השוטרים מפני העמדה לדין אינן מבוססות. המדיניות של דוטרטה כבר נמצאת תחת חקירה ראשונית של בית הדין הפלילי הבינלאומי, אף שהפיליפינים פרשה ממנו והיא טוענת שאין לו סמכות לעסוק בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully