וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסיוט נגמר": חייל אמריקני לשעבר שוחרר במסגרת עסקת שבויים עם איראן

4.6.2020 / 23:32

שחרורו של יוצא הצי האמריקני מייקל ווייט שהוחזק במדינה התבצע במסגרת העסקה הנדירה בין האיובות, בה וושינגטון אישרה בתמורה לפיזיקאי איראני העצור במדינה לבקר באיראן. ווייט נעצר ב-2018 בעת שביקר אישה שהכיר ברשת, הורשע בהעלבת המנהיג העליון ונידון לעשר שנים בכלא

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

יוצא הצי האמריקני מייקל ווייט שהוחזק באיראן משנת 2018 שוחרר היום (חמישי) במסגרת עסקת שבויים והוא נמצא בדרכו חזרה לארצות הברית. השליח המיוחד של וושינגטון לאיראן, בריאן הוק, טס לציריך שבשוויץ יחד עם רופא כדי לפגוש את העציר המשוחרר, והוא יעלה עמם על מטוס אמריקני בחזרה לארצו.

שחרורו של ווייט התבצע במסגרת העסקה הנדירה בין האיובות, בה וושינגטון אישרה בתמורה לפיזיקאי איראני, מאג'יד טאהרי העצור במדינה, לבקר באיראן. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אישרו את קיום המהלכים.

טראמפ הכריז רשמית על שחרורו של ווייט, וצייץ: "אני נרגש להודיע כי מייקל ווייט, שנכלא באיראן למשך 683 יום, נוכח כעת על מטוס שווייצרי שעזב את המרחב האווירי האיראני. אנו מצפים כי הוא יפגוש את משפחתו בביתם בקרוב מאד.

דובר הבית הלבן אמר כי שחרורו של ווייט עשוי להוביל לחידוש במערכת היחסים המרה בין איראן לארצות הברית, שהניתוק ביניהן החריף עם חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני מוקדם יותר השנה בעיראק.

מייקל ווייט, איש צבא אמריקאי לשעבר שהוחזק באיראן מאז 2018 וקיבל שחרור מהכלא במרץ בשל מצבו הרפואי. -, אתר רשמי
"הסיוט נגמר, הוא בדרך הביתה". מייקל ווייט/אתר רשמי, -

ג'ואן ווייט, אמו של החייל, מסרה כי "אני גאה להכריז שהסיוט נגמר, ובני נמצא תחת משמורת אמריקנית בדרכו הביתה". היא הודתה למשרד החוץ ולביל ריצ'רדסון, שגריר ארצות הברית לשעבר באו"ם ומושל ניו מקסיקו, על העלאת עניין בנה בפני האיראנים.

ווייט, תושב קליפורניה, עוכב על ידי הרשויות האיראניות ביולי 2018 בעת שביקר אישה מקומית שהכיר ברשת ובין השניים התפתח רומן. הוא הורשע בהעלבת המנהיג העליון של איראן ובפרסום מידע פרטי ברשת, ונידון לעשר שנים בכלא. בחודש מרץ הוא שוחרר מהכלא בשל בעיות רפואיות, אך הוחזק על ידי כוחות שוויצריים במדינה. משרד החוץ השוייצרי מסר כי סיוע המדינה בנושא היה חלק מ"מחווה הומניטרית".

גורמים רשמיים בוושינגטון אמרו כי חרף הדיווחים לפיהם ווייט שוחרר בעסקה שכללה את שחרורו של סירוס אסגרי, פרופסור איראני ששוחרר מהכלא בארצות הברית אחרי שזוכה מעבירה של גניבת סודות מסחר, החייל לשעבר שוחרר במסגרת עסקה אחרת.

עוד בוואלה!

לקראת חילופי אסירים? פרופסור איראני שוחרר מהכלא בארה"ב

לכתבה המלאה
סירוס אסגרי', מדען איראני שנעצר על ידי ארה"ב ושוחרר מהכלא. -, אתר רשמי
זוכה ושוחרר מהכלא בארצות הברית. הפרופסור האיראני, סירוס אסגרי/אתר רשמי, -

אסגרי, מומחה למתכות, עמד לדין באפריל 2016 על גניבת סודות מסחר בהפרה של הסנקציות האמריקניות על איראן. עם זאת, הוא זוכה על ידי שופט פדרלי באוהיו בחודש נובמבר האחרון. הרשויות אמרו בחודש שעבר שהפרופסור בן ה-59 יגורש מהמדינה אחרי שיקבל אישור רפואי לכך. הוא נדבק בנגיף הקורונה באפריל.

"שלום חברים, חדשות טובות. ד"ר סירוס אסגרי באוויר ובדרך חזרה לאיראן. ברכותיי לאשתו ולמשפחתו", כתב שר החוץ זריף, שבחודש מרץ דחק בוושינגטון לשחרר אותו. הוא אמר אז כי אסגרי הוא אחד מכמה מדענים איראנים שנלקחו כ"בני ערובה" על ידי ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 18:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully