וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטיפה, החיפושים והרוצח הפדופיל: 13 שנות ההיעלמות של מדלן מקאן

4.6.2020 / 20:15

ב-3 במאי 2007, בין השעה 21:10 ל-22:00 נעלמה הילדה הבריטית מחדרה באתר נופש בפורטוגל. שנים של חקירות ומאות של חשודים - כולל הוריה - לא העלו דבר, עד פריצת הדרך הדרמטית, וככל הנראה הטראגית, שעליה הכריזו בגרמניה. כך התפתחה הפרשה שריתקה את העולם

בווידאו: בריטניה מחפשת מידע על חשוד חדש בחטיפת מדלן מקאן/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המשטרה בבריטניה ובגרמניה סימנו פדופיל גרמני, שכלוא בגרמניה בשל אונס תיירת אמריקנית, בתור החשוד המרכזי בפרשת מדלן מקאן. הילדה הבריטית נעלמה בעת שהייתה בת שלוש, במהלך חופשה משפחתית באתר נופש בפורטוגל לפני 13 שנים.

אלו הפרטים האחרונים על ההתפתחויות המרכזיות בתיק, אחד מהפשעים הגדולים ביותר בממלכה שמעולם לא פוענחו ומשכו תשומת לב וחיפושים ברחבי העולם.

הורי הילדה הנעדרת: "יש לנו חור בצורת מדלן". רויטרס
ייתכן שהחטיפה שלה הייתה אקראית. מדלן מקאן/רויטרס

החטיפה. ב-3 במאי 2007, בין השעה 21:10 ל-22:00, נעלמה מדלן בת השלוש מחדר השינה שלה בדירה באתר הנופש פראיה דה לוז, שבו שהתה המשפחה. הוריה, קייט וגרי, סעדו עם חבריהם במסעדה סמוכה.

באותו הזמן, הייתה פריצה לדירה שבה ישנו מדלן ושני אחיה התינוקות התאומים. המשטרה המקומית קבעה שזו חטיפה, והמשפחה דאגה לאור האטיות בתגובה הראשונית של המשטרה, והכישלון בשמירה על זירת הפשע.

בימים שלאחר ההיעלמות, פנתה המשפחה לתקשורת כדי לקבל סיוע באיתור הילדה, והפרשה משכה עניין בכל העולם. בין התומכים היו כדורגנלי העל דייוויד בקהאם האנגלי וכריסטיאנו רונאלדו הפורטוגזי. הסופרת הבריטית ג'יי קי רולינג, מחברת סדרת ספרי הארי פוטר, הייתה בין הידוענים שתרמו כספים לטובת פרס בגובה מיליונים עבור החזרתה של מדלן.

מתחם הנופש בפראיה דה לוז שממנו נעלמה מדלן ב-2007. -, אתר רשמי
ההורים סעדו במקום סמוך. מתחם הנופש בפראיה דה לוז שממנו נעלמה מדלן/אתר רשמי, -
חיפושים אחר מדלן מקאן ילדה בריטית שנעלמה ב-3 במאי 2007, בהיותה בת כמעט 4, במהלך חופשה משפחתית בפורטוגל 4 ביוני 2014. AP
גיששו בערפל. חיפושים בשטחים פתוחים ליד אתר הנופש בפורטוגל, 2014/AP

החקירה. ההתמקדות של התקשורת בפרשה הובילה לדיווחים של אנשים שונים ברחבי העולם, שטענו שראו את מדלן. עם זאת, החקירה הראשונית של משטרת פורטוגל לא הניבה תוצאות של ממש והחוקרים החלו להתמקד בהורים עצמם.

בספטמבר 2007, גרי וקייט מקאן נחקרו על ידי משטרת פורטוגל בתור חשודים. ביולי הוסר החשד מהם והמשטרה ניקתה אותם מכל מעורבות בפרשה.

הזוג וחבריהם שהיו עמם בלילה שבו מדלן נעלמה - וכונו "טפאס 7" - זכו בתביעות דיבה נגד כמה צהובונים בריטיים שרמזו על כך שההורים קשורים לחטיפת בתם. ב-2015, הורה בית משפט בפורטוגל לחוקר לשעבר, שהיה מעורב בחקירה הראשונית לפתות את הזוג מקאן לדבר, אחרי שטען בספר שפרסם כי הילדה בכלל נהרגה בתאונת דרכים והוריה ניסו לטייח זאת.

אזרח בריטי, שבית אמו היה סמוך לדירה שבה נחטפה מקאן, ניצח אף הוא בתביעת דיבה נגד עשרה עיתונים בריטיים שהאשימו אותו במעורבות בחטיפה.

ב-2011, ראש ממשלת בריטניה דאז, דייוויד קמרון, הורה למשטרת לונדון לפתוח בחקירה לאחר פנייה מצד ההורים. שנה לאחר מכן, החוקרים מספרים שהם זיהו 195 "הזדמנויות חקירה" וב-2013 החלה המשטרה הבריטית בחקירה משלה: "מבצע גראנג'".

38 חשודים פוטנציאליים זוהו על ידי משטרת בריטניה, שבהמשך אותה השנה פרסמה תמונות של כמה מבוקשים, כולל אחד שפרטיו לא זוהו שסומן כמי שיש בו עניין מיוחד.

זמן קצר לאחר מכן, התובעים בפורטוגל הורו למשטרה המקומית לפתוח מחדש את התיק. במסגרת החקירה החדשה תוחקרו ארבעה חשודים, אולם הם נוקו מכל מעורבות בפרשה. בנוסף לכך, גם סריקות של חוקרים בריטים בשטחים פתוחים סמוך לפראיה דה לוז לא הצליחו לספק פריצת דרך.

החוקרים הבריטים העלו בהמשך סברה שלפיה מדלן הייתה אחת מכמה ילדים בריטים שהותקפו מינית בפורטוגל, ככל הנראה על ידי אדם אחד, בין 2004 ל-2010.

ואולם, ב-2017, בעת שצוין עשור לחטיפה, אמרו החוקרים כי ייתכן שהתיק לעולם לא ייפתר אף שעדיין הם עוקבים אחרי כמה קווי חקירה מרכזיים. ממשלת בריטניה המשיכה לממן את החקירה.

הוריה של מדלן מקאן אוחזים בכרזה הקוראת לסיוע בחיפושים אחר בתם הנעדרת 2 במאי 2012. AP
היו חשודים בעצמם בשלב מסוים. הוריה של מדלן/AP

ההתפתחויות האחרונות. אתמול הודיעו החוקרים בבריטניה ובגרמניה כי הם זיהו חשוד חדש בתיק - אסיר גרמני בן 43, שהתגורר בסמוך למקום שבו נחטפה מדלן בין 1995 ל-2007 ופרץ לכמה מלונות ודירות נופש, במקביל לעיסוקו בסחר בסמים. התביעה בגרמניה שמדלן נרצחה, עם זאת, בבריטניה לא קבעו עוד חד-משמעית מה עלה בגורלה.

"אנחנו מעריכים שהילדה מתה", אמר התובע מבראונשוויג, האנס כריסטיאן וולטרס, שציין כי מדובר בחקירת רצח. הם סבורים שלא היה זה רצח מתוכנן.

החשוד גר באלגרבה, פורטוגל, בין 1995 ל-2007 ופרץ לבתי מלון ולבתי נופש, וכן סחר בסמים. בגרמניה טוענים שהם גילו את השיטה ששימשה לרצח שלה, אך לא הסבירו כיצד הגיעו למסקנה זו ולא נמצאה גופה.

כריסטיאן ברוקנר, אסיר גרמני החשוד ברצח של מדלן מקאן. -, אתר רשמי
חשוד ברצח. האסיר כריסטיאן ברוקנר/אתר רשמי, -
מבנה ביתו של אחד החשודים ברצח מדלן מקאן. -, אתר רשמי
המבנה בפורטוגל שבו התגורר החשוד ברצח/אתר רשמי, -

ההערכה הגרמנית היא המבוססת ביותר שנשמעה עד היום לגבי גורלה. משפחתה וחבריה לא הפסיקו לקוות שייתכן שהיא עדיין חיה, וגם ההורים ניסו לשמור על אופטימיות עד היום. האסיר תואר בתור אדם לבן עם שיער בלונדיני קצר, שגובהו 1.8 מטר. המשטרה בגרמניה אמרה כי ייתכן שהמניע לרצח היה מיני, אך ייתכן שהוא קיבל החלטה ספונטנית לחטוף את מדלן כשפרץ לדירה שבה המשפחה לנה.

ואן ששימש לפי החשד לחטיפתה של הילדה מדלן מקאן. רויטרס
המכוניות החשודות שבידי משטרת גרמניה/רויטרס
מכונית יגואר ששימשה לפי החשד לחטיפתה של הילדה מדלן מקאן. רויטרס
מכונית יגואר ששימשה לפי החשד לחטיפתה של הילדה/רויטרס

על פי הדיווחים בגרמניה ובבריטניה, האסיר הוא כריסטיאן ברוקנר, שהורשע בדצמבר שעבר באונס של תיירת אמריקנית בת 72 ב-2005, בפראיה דה לוז, אתר הנופש בפורטוגל שבו נעלמה מדלן.

ב"דיילי מייל" דווח כי ב-2017 הוא הודה בפני חברו שחטף את הילדה הבריטית, אחרי שצפו בה על מסך בפאב בגרמניה. הוא הראה לחברו סרטון שלו אונס אישה, ובעקבות זאת המכר שלו עדכן את המשטרה. לא ברור מדוע נדרשו שלוש שנים עד שהיא פעלה.

במשטרה הבריטית מבקשים לדבר עם כל מי שיש לו מידע רלוונטי על אותו אסיר, שאת שמו לא פירטו, או על התנועות של שני כלי הרכב שהיו קשורים אליו בזמן ההיעלמות. שתי המכוניות, ואן ויגואר, נמצאות באחזקת משטרת גרמניה. המשטרה פרסמה גם תמונות של הבית שבו התגורר בפורטוגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully