וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות חושפות: סין מנעה מארגון הבריאות העולמי מידע על הקורונה

3.6.2020 / 11:45

בתיעוד שיחות פנימיות בין בכירים בסוכנות הבריאות של האו"ם מתחילת ינואר, נשמעו גורמים שהתלוננו על חוסר שקיפות מצד בייג'ינג בנוגע לנגיף. בהקלטות אמרו בכירים כי הם מסתמכים על מידע מינימלי, וזעמו: "מעבירים לנו מידע 15 דקות לפני שהוא מתפרסם בתקשורת"

העולם צריך תשובות מסין לגבי הוירוס/רוייטרס

(בווידאו: טראמפ אומר שסין צריכה לספק לעולם תשובות בנוגע לקורונה, שבוע שעבר)

ארגון הבריאות העולמי נאבק על מנת לקבל מסין מידע בזמן אמת בתחילת התפרצות מגיפת הקורונה - כך עולה מהקלטות של פגישות פנימיות בארגון שפרסמה אתמול (שלישי) סוכנות הידיעות אי-פי. זאת, בניגוד להצהרות הפומביות של הארגון באותה התקופה, בהן שיבח את בייג'ינג על התגובה המהירה במאבק בהתפשטות הנגיף. סין דחתה את הדיווח ואמרה כי הוא "לחלוטין לא נכון".

מההקלטות עולה כי כבר ב-6 בינואר גורמים בארגון הלינו על כך שסין לא חושפת את הנתונים שנדרשו על מנת להעריך את מידת הסיכון של הנגיף במדינות אחרות בעולם. רק ב-20 בינואר אישר הממשל הקומוניסטי שמדובר בנגיף מדבק, וארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום גלובלי ב-30 בינואר.

חיילי צבא סין חובשים מסיכות במהלך ישיבת מליאה של הקונגרס העממי הלאומי של סין בבייג'ינג. 25 במאי 2020. AP
בייג'ינג לא חשפה נתונים בנוגע לקורונה. חיילים בצבא סין, לפני כשבוע/AP

"אנחנו מסתמכים על מידע מינימלי", אמרה מריה ואן קרחובה, אפידמיולוגית בצוות של הארגון במאבק בהתפשטות הנגיף, בפגישה בתחילת ינואר. בהקלטות נשמעה ואן קרחובה טוענת כי "זה ברור שאין לנו מספיק מידע כדי לבנות תכנית מתאימה".

בכיר בארגון הבריאות העולמי בסין, גאודן גלאה, אמר באחת ההקלטות כי "כרגע, אנחנו במצב שבו מעבירים לנו מידע 15 דקות לפני שהוא מתפרסם בטלוויזיה הממלכתית במדינה".

בהקלטות תועד גם ראש תכנית החירום של הארגון, ד"ר מייקל ראיין, מביע חשש מפני אפשרות של מגיפה הדומה לסארס, שפרצה בשנת 2002, שגם אותה טייחה בייג'ינג בתחילה. "זה בדיוק אותו התרחיש - ניסיונות כבירים לקבל עדכונים מסין על אודות מה שקורה", אמר בהקלטות.

ראיין מתח ביקורת על חוסר שיתוף הפעולה של סין, והמליץ אז להפעיל לחץ נוסף על המשטר. עוד אמר ראש תכנית החירום לאנשי הארגון כי "אנחנו צריכים לראות נתונים נוספים, זה חשוב מאוד בשלב הזה".

עוד בוואלה!

דיווח: סין הסתירה את חומרת הקורונה כדי לאגור ציוד רפואי

לכתבה המלאה

חשיפת ההקלטות מגיעה בעיצומן של ביקורות ברחבי העולם על אופן הטיפול של סין בהתפרצות המגיפה, לצד קריאות לפתוח בחקירה עצמאית בנוגע למקור הנגיף. עד כה מתו כתוצאה מקורונה יותר מ-382 אלף בני אדם, ויותר משישה מיליון ברחבי העולם נדבקו.

ארגון הבריאות העולמי ספג האשמות על כך שהוא משבח את סין באופן עקבי. יו"ר הארגון, טדרוס אדהנום גברהיסוס, אף אמר כי בייג'ינג "הציבה סטנדרט חדש לתגובה להתפרצות", וטען כי היא נקטה באופן מידי בצעדים תקיפים.

מנכ״ל ארגון הבריאות העולמי, ד״ר טדרוס אדהנום גברהיסוס במהלך כינוס בג'נבה, שוויץ בנושא נגיף הקורונה 28 בפברואר 2020. רויטרס
שיבח את סין בהתמודדותה עם הקורונה. יו"ר ארגון הבריאות העולמי/רויטרס

במשרדי הארגון בסין סירבו להגיב על ההקלטות שנחשפו, ומסרו כי "ההנהלה והצוותים שלנו עבדו ימים כלילות כדי לפרסם מידע לכל המדינות באופן שווה, ועל מנת לנהל שיח ישיר וגלוי עם הממשלות בכל הרבדים".

אזהרות ודיווחים בנוגע לנגיף מסתורי הדומה לסארס החלו להתפשט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי כבר בדצמבר, אך הושתקו על ידי הרשויות. ב-9 בינואר הודיעה התקשורת בסין על קיומו של נגיף הקורונה, אך אמרה כי הוא אינו מדבק. כשבועיים לאחר מכן, הודו גורמים רשמיים כי הנגיף מדבק, וזאת רק לאחר שבתי החולים בעיר התמלאו במטופלים, והנגיף התפשט בכל רחבי העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully