וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודיע על ניתוק היחסים עם ארגון הבריאות העולמי: "בובה של סין"

נשיא ארה"ב אמר כי הארגון לא מבצע את הרפורמות שדרש ממנו על מנת שימשיך את מימונו, שאותו הקפיא בטענה שנכשל בהתמודדות עם הקורונה. לא ברור מתי ההחלטה תיכנס לתוקף, אך בבייג'ינג הבטיחו 2 מיליארד דולר. מומחים תקפו את המהלך: "יפגע באזרחים בארה"ב ובעולם כולו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הערב (שישי) על קטיעת היחסים עם ארגון הבריאות העולמי בשל התנהלותו במשבר הקורונה. הוא האשים את הארגון, סוכנות של האו"ם, בהיותה "בובה" של סין שיחסיו עמה התדרדרו משמעותית בעקבות התפרצות הנגיף.

בדברים שאמר במדשאות הבית הלבן, האשים טראמפ גורמים סיניים ב"התעלמות ממחויבותם לדווח" לארגון הבריאות על הנגיף, שהופיע לראשונה בעיר ווהאן בסוף השנה שעברה וגרם למותם של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם. לטענת הנשיא, בייג'ינג לחצה על הארגון - שאליו הצטרפה ארצות הברית ב-1948 - "לשקר לעולם".

"לסין יש שליטה מלאה על ארגון הבריאות העולמי, על אף שהיא משלמת רק 40 מיליון דולר בשנה, בהשוואה למה שארצות הברית נהגה לשלם, בערך 450 מיליון דולר בשנה", אמר טראמפ. בשבוע שעבר הבטיח נשיא סין שי ג'ינפינג להעניק שני מיליארד דולר לארגון הבריאות העולמי למשך השנתיים הקרובות, כדי לעזור במאבק בקורונה. הסכום שווה כמעט לכל התקציב של הארגון בשנה שעברה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן, וושינגטון. 29 במאי 2020. רויטרס
הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן/רויטרס

על פי אתר ארגון הבריאות העולמי, ארצות הברית מעבירה לו 200 מיליון דולר, על פי הערכת התרומות. וושינגטון גם מעניקה לו כמה מאות מיליוני דולרים מדי שנה כתרומות לתכניות ספציפיות כמו מיגור הפוליו, HIV, צהבת ושחפת.

איימש איי אדלג'ה, עמית בכיר במכון ג'ון הופקינס לביטחון בריאותי, אמר כי בפועל, ההחלטה של טראמפ לא צפויה לשנות את הפעילות של ארגון הבריאות העולמי.

"זה שגוי מבחינה סימלית או מורלית, לפעול כך באמצע מגיפה, במה שנראה כניסיון להסיט את האחריות מהכישלון שלנו בארצות הברית ולהאשים את ארגון הבריאות העולמי", אמר.

כשטראמפ הקפיא את המימון לארגון בחודש שעבר, שני דיפלומטים מערביים אמרו כי למהלך יהיו יותר השלכות פוליטיות על הארגון מאשר לתכניות הנוכחיות של הארגון, שמתוקצבות לעת עתה.

ארגון הבריאות העולמי הוא גוף בינלאומי עצמאי שעובד עם האו"ם. בחודש שעבר אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי הארגון "חיוני לחלוטין למאמצים העולמיים במלחמה" בנגיף הקורונה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן, וושינגטון. 29 במאי 2020. רויטרס
"קוראים באופן קבוע לכל המדינות לתמוך בארגון הבריאות העולמי". הנשיא טראמפ, אמש/רויטרס

כשנשאל על החלטת טראמפ, אמר דובר מטעם האו"ם: "אנחנו קוראים באופן קבוע לכל המדינות לתמוך בארגון הבריאות העולמי".

טראמפ ידוע כמי שמתנגד לרב-לאומיות עם התמקדותו באג'נדה של "אמריקה תחילה". מאז שנכנס לתפקידו, הוא פרש ממועצת זכויות האדם של האו"ם, מאונסק"ו, מהסכם האקלים ומהסכם הגרעין עם איראן. הוא קם קיצץ במימון קרן האוכלוסייה של האו"ם ובסוכנות הפליטים הפלסטינית אונר"א.

"ארגון הבריאות העולמי הוא מערכת ההתראה המוקדמת של העולם מפני מחלות מידבקות", אמרה חברת הקונגרס הדמוקרטית ניטה לוויי, יו"ר ועדת ההקצאות בבית הנבחרים. "עכשיו, בזמן מגיפה עולמית שגבתה את חייהם של מאה אלף אזרחים אמריקנים, זה לא הזמן להעמיד בסיכון גדול יותר את המדינה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully