וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מאיים להפעיל את הצבא, מפגינים מחוץ לבית הלבן פוזרו בגז מדמיע

הנשיא השמיע טון לוחמני בנאום לאומה, והכריז: אני נשיא של חוק וסדר". כוחות הביטחון פיזרו בכוח הפגנה שלווה כדי שטראמפ יצטלם בכנסייה סמוכה. האלימות נמשכת: 4 שוטרים נורו בסנט לואיס, חנויות נבזזו בניו יורק. אחיו של ג'ורג' פלויד: "בואו נעשה זאת בדרך אחרת"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (שלישי) להפעיל את הצבא כדי לדכא את ההפגנות האלימות ברחבי המדינה, שפרצו בעקבות הרג ג'ורג' פלויד. המחאה נמשכה גם מחוץ לבית הלבן, וגז מדמיע וכדורי גומי נורו לעבר המפגינים במקביל לנאומו של הנשיא. למרות האיום שלו, עם רדת החשיכה התחדשו מעשי האלימות זה הלילה השביעי בצריפות. קניון בלוס אנג'לס הוצת וחנויות בניו יורק נבזזו.

טראמפ הכריז במהלך נאומו כי אם מושלי המדינות יסרבו לפעול כדי לסיים עם ההפגנות האלימות - הוא יפעיל מתוך סמכותו חוק משנת 1807 המתיר לפרוס את צבא ארצות הברית כדי להתערב במחאה אזרחית. "אפרוס את הצבא ואפתור במהירות את הבעיה עבורם. אני גם נוקט פעולה מהירה ומכרעת כדי להגן על בירתנו וושינגטון הבירה", אמר טראמפ. "מה שקרה בעיר הזאת אמש היה ביזיון מוחלט", אמר.

במהלך ההצהרה, קולות נפץ נשמעו בשידורי ערוצי החדשות בארצות הברית ותועדו מעצרים של כמה מפגינים מתוך מאות שהתאספו מחוץ לבניין. לאחר נאומו, ירו השוטרים כדורי גומי וגז מדמיע לעבר המפגינים השלווים כדי לפנות לנשיא את הדרך להצטלם עם ספר תנ"ך בכנסיית סנט ג'ונס הסמוכה. בין 800-600 אנשי כוחות המשמר הלאומי התפרסו בבירה כדי לעבות את כוחות אכיפת החוק.

הצעדה של טראמפ לעבר הכנסייה, שאליה חברו התובע הכללי וויליאם בר ובתו איוונקה, לוותה בביקורת גם מצדו של הבישוף מייקל קרלי. "הוא השתמש במבנה הכנסייה ובתנ"ך הקדוש עבור צרכים פוליטיים", תקף בטוויטר. הכנסייה סבלה מנזקים קלים בעקבות הפגנות מליל קודם.

טראמפ בבית הלבן, הפגנות ג'ורג' פלויד, ארצות הברית, 2 יוני 2020. רויטרס
טראמפ מוקף בכוחות משטרה לפני נאומו, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

כוחות הביטחון שפעלו נגד המפגינים ליד הבית הלבן כללו את כוחות המשטרה הצבאית של המשמר הלאומי, השירות החשאי, משטרת המשרד להגנת המולד וכן שוטרים ממשטרת מחוז קולומביה. הבית הלבן אמר כי האזור פונה לקראת תחילת עוצר לילי.

כמה שעות לאחר מכן, אלפי אנשים צעדו ברחובות ברוקלין וצעקו "צדק עכשיו". חלק מהנהגים שחלפו בסמוך אליהם צפרו כאות הזדהות. לא הרחק משם, הושחתו חנויות יוקרה לאורך השדרה החמישית של מנהטן, לפני תחילת העוצר שהחל בשעה 23:00. ראש העיר ביל דה בלאזיו, שבתו הייתה אחת העצורות בהפגנות בימים האחרונים, אמר כי העוצר יוקדם לשעה 20:00.

מפגינים וכוחות ביטחון מחוץ לבית הלבן, 2 יוני 2020, פלויד, ארצות הברית. רויטרס
כוחות משטרה ומפגינים מחוץ לבית הלבן, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

במהלך הלילה, שני שוטרים נפגעו ממכונית במהלך הפגנה בבאפלו, ניו יורק. מפקד המחוז אמר כי הנהג והנוסעים עצורים, וטרם ידוע אם התקרית הייתה מכוונת.

בהוליווד, לוס אנג'לס, עשרות בני אדם נראו בוזזים חנות תרופות אחרי שהדלת הקדמית נופצה. החלונות של סניף סמוך של רשת סטארבקס ושתי מסעדות נופצו לפני שהמשטרה הגיעה למקום והחשודים התפזרו.

בסנט לואיס, מיזורי, ארבעה שוטרים נפצעו מירי במהלך ההפגנות האלימות הלילה. הם פונו לבית החולים, אך אינם סובלים מפציעות חמורות. במשטרה המקומית אמרו כי התקרית עדיין נמשכת וכי הם ימסרו פרטים נוספים לגביה בהמשך.

"אני נשיא של חוק וסדר"

בנאומו טראמפ הגדיר את עצמו כ"נשיא של חוק וסדר" ואמר: "כל האמריקנים הזדעזעו ובצדק ממותו האכזרי של ג'ורג' פלויד. הממשל שלי מחויב כי למשפחתו יוגש הצדק. הוא לא מת לשווא אבל אנחנו לא יכולים לאפשר להטביע את קריאות המחאה הצודקות של מפגינים שלווים על ידי אותו המון זועם. הקורבנות הגדולים ביותר של הפרעות אלו אזרחים שלווים החיים בקהילות העניות ביותר. וכנשיא שלהם - אני אלחם כדי להגן עליהם".

הנשיא כינה את השחתת הרכוש, האלימות והביזה "מעשי טרור" והוסיף כי "ארצות הברית צריכה ביטחון ולא אנרכיה". הוא המשיך: "מי שמאיים על חיים ורכוש של חפים מפשע - ייעצר, יעוכב ויעמוד לדין. אני רוצה שמארגני הטרור הזה ירצו עונשים ממושכים בכלא".

איש השירות החשאי נושא רובה צלפים במהלך ביקור של הנשיא דונלד טראמפ בכנסייה סמוכה לבית הלבן, 1 ביוני 2020. רויטרס
איש השירות החשאי בסמוך למקום שבו צעד טראמפ, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

דבריו של טראמפ מגיעים לאחר שהביע זעם על מושלי המדינות ודרש מהם לנקוט יד תקיפה יותר נגד המפגינים, אחרי לילה נוסף של אלימות בעשרות ערים ברחבי המדינה. במסגרת הניסיון למגר את האלימות, וביום השביעי ברציפות למחאה, עוצר לילי הוכרז בכ-20 ערים ברחבי המדינה. בין הערים: מיאמי, אורלנדו, שיקגו, ניו יורק, נאשוויל, דנבר, דטרויט, לוס אנג'לס, סאן פרנסיסקו ועוד.

תיעוד: מכונית פוגעת בשוטרים בבאפלו, ניו יורק

מנגד, כמה מושלים מתחו ביקורת על טראמפ לאחר הצהרתו. מושל אילינוי, ג'יי. בי פריצקר, אמר כי הוא דוחה את שליחת כוחות הצבא בידי הממשל למדינתו. "הנשיא יצר תבערה וזו עובדה", אמר בריאיון לרשת CNN. "הוא רוצה לשנות את סדר היום מכישלונו עם הקורונה". מושל ניו יורק אנדרו קואומו ביקר את פעולות כוחות הביטחון נגד מפגינים מחוץ לבית הלבן ואמר כי הוא היה בהלם מהמראות.

הפגנה נגד ההרג של ג'ורג' פלויד, ניו יורק, 1 ביוני 2020. רויטרס
העוצר בניו יורק יוקדם לשעה 20:00. הפגנה בעיר, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

פלויד מת אחרי שהשוטר הלבן דרק צ'ובין הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמעט תשע דקות. הוא נעצר והואשם ברצח מדרגה שלישית ובהריגה, אך שלושת השוטרים הנוספים שהיו מעורבים במעצר טרם הועמדו לדין.

מוקדם יותר הלילה המכון הרפואי של מחוז הנפין, המחוז אליו משתייכת מיניאפוליס שבמינסוטה, פרסם את דוח הנתיחה שלאחר המוות של פלויד בן ה-46. מסקנותיו של הדוח דומות לאלו שעלו מדוח פרטי שהזמינה המשפחה ממנו עלה כי פלויד אכן מת מחנק. עוד נכתב בדוח כי פלויד השתמש לאחרונה בסם מסוג מתאמפטמין והיה תחת השפעת חומרי הרדמה מסוג פנטניל. ממצאי הדוחות סותרים את אלו שעלו מהדוח הרשמי של הרשויות במיניאפוליס בו נקבע בין היתר כי לא נמצא דבר בנתיחה הראשונית של גופתו "כדי לתמוך בטענה כי הוא מת כתוצאה מחנק".

מרדף אחרי אדם שבזז חנות בהוליווד

מותו של פלויד היה אחד מתוך מקרים מתועדים רבים של אלימות משטרתית נגד שחורים שעוררו מחאה נגד הגזענות המושרשת ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית. התקרית הציתה מחדש את המתיחות במדינה המפולגת פוליטית שנפגעה קשה ממגיפת הקורונה. הקהילה השחורה סבלה מהנגיף בצורה לא פרופורציונלית ביחס לגודלה.

עשרות ערים נותרו תחת עוצר שלא נראה כמותו מאז המהומות שפרצו בעקבות ההתנקשות במרטין לותר קינג ב-1968. המשמר הלאומי נפרס ב-23 מדינות ובבירה וושינגטון, בעוד שרוב אזרחי ארצות הברית החלו לצאת מבתיהם בתום שבועות של סגר לבלימת נגיף הקורונה.

הפגנה בעיר לוס אנג'לס נגד הרג ג'ורג' פלויד, 1 ביוני 2020. AP
מהומות שלא נראו מאז 1968. הפגנה בלוס אנג'לס, אתמול (צילום: אי-פי)/AP

אתמול, עשרות בני אדם חלקו כבוד לפלויד סמוך לחנות במיניאפוליס שמחוצה לה הוא נעצר. הם הניחו פרחים ושלטים. ילדה קטנה כתבה עם גיר כחול על הכביש "אני אלחם איתך".

טרנס פלויד, אחד מאחיו של ג'ורג', אמר למשתתפים כי הוא רוצה שאנשים יקבלו חינוך וילכו להצביע ולא יפנו לאלימות ולזריעת הרס. "בואו נעשה זאת בדרך אחרת", אמר.

ג'יימס פול, נחת לשעבר בן 31, אמר כי הוא מקווה שהפגנות לא אלימות יגרמו לשינוי, בזמן צעדה לעבר מבנה מושל מינסוטה בבירת המדינה סנט פול.

"אני רוצה לראות יותר קהילתיות ושהמדינה הזו תתאחד ותפסיק לאפשר לכוחות לפלג אותנו", אמר. "משום שזה בדיוק מה שהם עושים. הם רוצים שנפחד אחד מהשני".

(עדכון ראשון: 2:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully