וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 ערים תחת עוצר: לילה חמישי של מהומות ברחבי ארה"ב

ההפגנות השלוות נגד הרג העצור השחור ג'ורג' פלויד גלשו שוב לאלימות בערים מרכזיות. במיניאפוליס, שם הוא נהרג, נפרסו כוחות המשמר הלאומי במלואם. בניו יורק, שוטרים דרסו מפגינים. בלוס אנג'לס, חנויות נבזזו. הרוג מירי באינדיאנפוליס. טראמפ: "להפגנות אין קשר לצדק"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

עוצר הוטל ב-25 ערים ב-16 מדינות ברחבי ארצות הברית בניסיון למגר את המחאות האלימות, שנמשכו למרות זאת גם היום (ראשון), הלילה החמישי ברציפות במדינה, בעקבות חניקתו למוות של העצור השחור ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן במיניאפוליס. הנשיא דונלד טראמפ מאשים את "השמאל הקיצוני" בליבוי ההפגנות, וכ-1,400 איש נעצרו ב-17 ערים שונות מאז יום חמישי.

מעשי ביזה, אלימות כלפי כוחות הביטחון ואזרחים וכן השחתת רכוש נמשכו הלילה בערים מרכזיות, כמו לוס אנג'לס, מיאמי שיקגו וסיאטל. כוחות המשמר הלאומי במינסוטה נפרסו במלואם, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. יחידות של המשמר הלאומי גויסו גם על ידי מושלי אוהיו, מיזורי, ויסקונסין וטנסי. בצעד יוצא דופן אמר הפנטגון כי העלה את כוננותן של יחידות צבאיות אם יתבקשו לסייע בשמירת השלום הציבורי.

מושל מיניאפוליס, טים וואלס, אמר כי פריסת הכוחות הייתה הכרחית בשל הכאוס שזרעו מסיתים במהלך ההפגנות. "אנחנו תחת מתקפה", אמר אתמול וואלס. "צריך להחזיר את הסדר. אנו נשתמש במלוא כוח הטוב והצדק כדי להבטיח שזה ייגמר". לדבריו, קבוצת מסיתים הנשלטת מבחוץ, בהם ארגוני "עליונות לבנה" וקרטלי סמים, מפעילה חלק מהאלימות במינסוטה, אך לא מסר עדות ספציפית לכך.

עוד אמר כי 80% מהעצורים אינם אזרחי מינסוטה. ואולם, מרישומי המעצר עולה כי רק שמונה מהם הובאו למעצר בבית הכלא המחוזי מאז יום שלישי, ולא ברור אם כולם נעצרו במהלך ההפגנות.

רכב משטרה שהותקף במהלך הפגנות על רקע מותו של ג'ורג' פלויד בברוקלין, ניו יורק ארצות הברית - ה-31 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
רכב משטרה שהותקף במהלך ההפגנות, ברוקלין, ניו יורק. היום/רויטרס, רויטרס

כמה מהסצנות הכאוטיות ביותר נראו בשישי האחרון ברובע ברוקלין שבניו יורק, שם ריססו שוטרים גז פלפל על מפגינים, וכן עצרו יותר מ-200 איש בעימותים שלעתים גלשו לאלימות. כמה שוטרים אף נפצעו, לדברי המשטרה, את תיעוד מהתקרית הראה ניידת נוסעת דרך המפגינים.

"הם היו יכולים להרוג אותם, אנחנו לא יודעים כמה מהם נפצעו", אמרה חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, שדרשה להעמיד לדין את השוטרים.

מנגד, ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, רמז שהאשמה מוטלת על המפגינים. "התיעוד מטריד, והלוואי שהשוטרים לא היו עושים זאת", אמר במסיבת עיתונאים מאוחרת שכינס. "אבל אני גם מבין שהם לא יצרו את הסיטואציה. המצב נוצר על ידי קבוצה של מפגינים שתקפה את הניידת".

תיעוד ניידת המשטרה נוסעת לתוך ההמון בניו יורק:

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

לדבריו, האלימות מלובה על ידי קבוצה קטנה של אנשים שמגיעים מחוץ לעיר כדי לעורר עימותים עם המשטרה. הרשויות בארצות הברית הצביעו על תופעה דומה בכמה מוקדים במדינה.

בלוס אנג'לס, מפגינים פרצו לחנויות, כולל באזור היוקרה בוורלי הילס. הם ניסו להיכנס למטה רשת CBS, אך נהדפו על ידי כוחות הביטחון.

"זאת כבר לא הפגנה, זה ונדליזם, זה הרס", אמר ראש עיריית לוס אנג'לס אריק גרנט.

חנות שנבזזה במהלך מהומות בעיר לוס אנג'לס, ארה"ב, 31 במאי 2020. רויטרס
המפגינים ניסו לפרוץ למטה תקשורת. חנות שנבזזה בלוס אנג'לס, הלילה/רויטרס

בשיקגו יידו מפגינים אבנים על כוחות המשטרה לפיזור הפגנות, שהגיבו בירי רימוני גז מדמיע. כמה אנשים נעצרו במהלך הלילה. בלוס אנג'לס מפגינים אלימים הציתו רכבי משטרה באמצעות בקבוקי תבערה. בתגובה ירו השוטרים כדורי גומי לעבר הפורעים. בוושינגטון התאסף זה היום השני קהל רב של מפגינים מול הבית הלבן. באטלנטה, ג'ורג'יה, שם הושחתו בניינים ביום שישי, הוכרז מצב חירום באזורים מסוימים.

באינדיאנפוליס, אדם אחד נהרג מירי בזמן ההפגנות במרכז העיר במהלך הלילה. עוד שניים נוספים נפצעו, והמשטרה אמרה כי היא עדיין חוקרת את הרקע לתקרית. שוטר אחד נפצע קל.

בוושינגטון הבירה התאספו מאות מפגינים ליד מטה משרד המשפטים, ואז צעדו לעבר בניין הקפיטול, תוך שהם קוראים "חיי השחורים חשובים", "אני לא יכול לנשום" (ממילותיו האחרונות של פלויד). לאחר מכן הגיעו רבים סמוך לבית הלבן, שם פגשו בשוטרים נושאי מגנים, חלקם רכובים על סוסים.

"אנחנו כבר לא מפנים את הלחי השנייה, חייה שחורים חשובים ותמיד יהיו חשובים. אנחנו כאן היום כדי להראות את זה", אמרה מליסה מוק, מפגינה שהצטרפה לאלפי הצועדים במחאה שנערכה היום במיאמי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שב לבית הלבן אחרי שיגור החללית, 31 במאי 2020. רויטרס
"תמיד נתנגד לאלימות". טראמפ שב לבית הלבן, היום/רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים שכינס הלילה לרגל שיגור חללית Space-X, אמר טראמפ כי "תמיד נתנגד לאלימות, מהומה ואי סדר. אנו עומדים לצד משפחתו של ג'ורג' פלויד, עם המפגינים השלווים, ועם כל אזרח שומר חוק שרוצה הגינות, ביטחון ובטיחות". לדבריו, הוא תומך בזכותם של המפגינים למחאות שלוות, "אך מה שאנחנו רואים ברחובות הערים שלנו לא קשור לצדק או לשלום".

לדברי התובע הכללי, וויליאם בר, "במקומות רבים נראה כי האלימות מתוכננת, מאורגנת ומונעת על ידי קבוצות אנרכיסטיות וקיצוניות משמאל - רבים מהם נוסעים מחוץ למדינה כדי לקדם אלימות". פעילים וגורמים אחרים אמרו שגם ארגוני ימין קיצוני מנסים ללבות את המצב הנפיץ.

אתמול אמר טראמפ כי אילו המפגינים שהתאספו סביב הבית הלבן היו פורצים את הגדר, "הם היו מתקבלים בברכה עם הכלבים האכזריים ביותר ועם הנשק המאיים ביותר שאי פעם ראיתי".

המהומות מתרחשות פחות מחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, והמועמד הצפוי של הדמוקרטים ג'ו ביידן אמר הלילה כי הוא תומך במפגינים נגד "אכזריות" כמו זו שהופגנה ביחס לפלויד, אולם הוא גינה את מעשי האלימות.

מפגינים על רקע מותו של ג'ורג' פלויד בקולומביה, דרום קרוליינה - ה-31 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
מפגינים בקולומביה, קרוליינה הדרומית. היום/רויטרס, רויטרס

סרטון מעצרו של פלויד, שצולם במכשיר סלולרי של עד לאירוע ובו הוא נראה זועק בכאב "בבקשה, אני לא יכול לנשום", עורר זעם ציבורי רחב, שלדברי ארגוני זכויות אדם במיניאפוליס היה קיים מזה זמן רב בשל האפליה הגזעית ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית. עם זאת, התפשטותן המהירה של ההפגנות הגיעה במקביל לתסכול הנרחב מצעדי הסגר והנזק הכלכלי שהביאה מגיפת הקורונה.

מפגינים על רקע מותו של ג'ורג' פלויד בקולומביה, דרום קרוליינה - ה-31 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
מפגינים מול שוטרים חמושים במחאה בקולומביה, קרוליינה הדרומית. היום/רויטרס, רויטרס

אתמול היו רחובות מיניאפוליס שקטים ברובם, אם כי כמה נגמ"שים נראו נוסעים בעיר. ביום שישי, למרות העוצר שהוטל, יצאו לרחובות המפגינים, גם לאחר שנודע כי השוטר שחנק למוות את פלויד - דרק שובין - הואשם ברצח מדרגה שלישית. שלושה שוטרים נוספים שנכחו בתקרית ביום שני האחרון הודחו ואף זומנו לחקירה.

אל מצב הרוח הקודר בשבת האחרונה, הצטרף זה של בעלי עסקים במיניאפוליס שחנויותיהם ניזוקו במהלך ההפגנות. "כל כך כואב לי", אמר לוק קלסטרום בן ה-27, בעודו עומד מול סניף דואר שחלונותיו נופצו. "זה לא מכבד את האיש שנלקח מאתנו שלא בצדק".

ניקול קרוסט בת ה-41, בעלת מכון יופי שנפרץ במהלך המחאות, אמרה כי "הקהילה שלנו לקחה יוזמה. יש הרבה יותר אנשים המנקים את הרחובות מאשר בוזזים".

שוטרים בהפגנה על מותו של ג'ורג' פלויד בקולומביה, דרום קרוליינה - 31 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
שוטרים בהפגנה בקולומביה, קרוליינה הדרומית. היום/רויטרס, רויטרס

באטלנטה, ברניס קינג, בתו הצעירה של פעיל זכויות האדם המיתולוגי מרטין לותר קינג, הפצירה באנשים לחזור לביתם ביום שישי האחרון, לאחר שיותר מאלף מפגינים צעדו אל בירת ג'ורג'יה וחסמו את התנועה בכביש המהיר. בכמה נקודות, החלה ההפגנה להפוך לאלימה. שריפות בערו סמוך למטה חברת החדשות CNN, וחלונות הלובי של הבניין נופצו. בנוסף, הוצתו כמה רכבים, בהם ניידת משטרה.

פלויד, יליד יוסטון שעבד כמאבטח במועדוני לילה, נעצר בחשד כי ניסה להעביר כסף מזויף בחנות לסיגריות. לדברי המשטרה הוא לא היה חמוש, אך עובד שהזעיק את המשטרה אמר להם כי הוא היה נראה שיכור.

(עדכון ראשון: 3:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully