וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות במיניאפוליס: עיתונאי שחור נעצר בידי שוטרים לבנים בשידור חי

כתב רשת CNN ו-3 אנשי צוות נאזקו על ידי השוטרים לעיניי המצלמות, במהלך המחאות על מותו של ג'ורג' פלויד. הארבעה נעצרו מבלי שהוסבר להם מדוע, ושוחררו כעבור כשעה. "זה היה מנחם לדעת שהציבור ראה את ההתרחשות בזמן אמת", סיפר הכתב

אתר רשמי

משטרת מינסוטה עצרה היום (שישי) בשידור חי כתב שחור מרשת CNN ושלושה אנשי צוות, בהפגנות האלימות במיניאפוליס במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, הגבר השחור שנהרג על ידי שוטר בזמן מעצרו. זאת, לאחר שהכתב, עומאר חימנז, תיעד כיצד כמה שוטרים לבנים מקיפים את אחד המפגינים ומבצעים מעצר. לאחר כשעה, הארבעה שוחררו ממתקן המעצר.

זמן קצר לאחר שתיעדו את המעצר, השוטרים, לבנים ברובם, התקדמו לעבר חימנז ושלושה אנשי צוות, וביקשו מהם להתרחק. חימנז אמר להם כי כולם חלק מצוות של רשת CNN, והזדהה עם תעודת עיתונאי.

בשידור חי נשמע חימנז מסביר לשוטרים כי "ארבעתנו קבוצה אחת. אנחנו יכולים לזוז מכאן, לכל מקום שתרצו. לא נפריע לכם". הכתב הסביר לשוטרים כי "ראינו אתכם מתקדמים במעלה הרחוב ומפזרים את המפגינים, ופינינו את הדרך. אז פשוט תגידו לנו איפה אתם רוצים שנהיה, ונזוז לשם".

כוחות המשטרה עצרו כת שסיקר את המחאה על הרג עצור שחור. אין, אתר רשמי
"נזוז לאן שתרצו, לא נפריע לכם". רגעי המעצר של הכתב עומאר חימנז, היום/אתר רשמי, אין

למרות זאת, כמה דקות לאחר מכן, שני שוטרים ניגשו לחימנז והודיעו לו כי הוא נלקח למעצר. כששאל "מדוע אני עצור?", לא ניתנה לו תשובה. הכתב נאזק והובל מהמקום, תוך שהמצלמה מתעדת את התקרית.

אחר כך נאזקו יתר אנשי הצוות על ידי השוטרים, ומעצרם תועד באופן חלקי. ככל הנראה השוטרים לא היו מודעים בתחילה לכך המצלמה עדיין דולקת, ולאחר שהבינו כי מדובר בשידור חי, החרימו את המכשיר.

חימנז, ששוחרר ממעצר יחד עם אנשי הצוות הנוספים, תיאר את תחושותיו. "זה ניחם אותי מעט לדעת שהציבור ראה את מה שקרה. כל המדינה ראתה את ההתרחשויות בזמן אמת לנגד עיניהם", אמר הכתב. "כשהלכנו משם, עברה לי בראש השאלה 'מה באמת קורה כאן?'".

מושל מינסוטה, טים וואלס, אמר כי הוא מתנצל על התקרית, וכי הוא פועל לשחרורו של חימנז באופן מידי. וואלס תיאר את המעצרים כ"בלתי מקובלים", ואמר כי "לצוות CNN יש בבירור את הזכות להיות שם". המושל הוסיף כי הוא רוצה שעיתונאים יגיעו למינסוטה ויסקרו את ההפגנות.

הפגנות במחאה על הרג ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, ארצות הברית. 29 במאי 2020.. רויטרס
מהומות במינסוטה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד/רויטרס

היה זה היום השלישי להפגנות האלימות במיניאפוליס במחאה על מותו של פלויד, בן 46, שתועד בסרטון בו הוא נראה מתחנן על חייו לאורך דקות ארוכות תוך שהשוטר חונק אותו, כשהוא זועק: "אינני יכול לנשום". יותר מ-500 חיילי המשמר הלאומי נשלחו לסייע בשמירה על הסדר בהפגנות האלימות שפרצו בעיר, כמו גם בסנט פול בירת מינסוטה, שבמהלכן הוצתה ונפרצה תחנת משטרה, נגרם נזק רב לרכוש, בוצעה ביזה ואדם נהרג מירי.

תיעוד מעצרו של העיתונאי השחור עשוי להחריף עוד יותר המתיחות הגזעית בעיר ובמדינה, שאליה הצטרף הנשיא דונלד טראמפ, שהביע תמיכה עקיפה בירי במתפרעים.

"הבריונים האלו לא מכבדים את זכרו של ג'ורג' פלויד, ואני לא אתן לזה לקרות", כתב. "כשהביזה מתחילה, הירי מתחיל. תודה!", הוסיף בנימה שפורשה כקריאה לירות במפגינים. הציוץ שלו סומן על ידי טוויטר ככזה "המאדיר אלימות" ומפר את תקנותיה, שעות אחרי שחתם על צו נשיאותי שאמור להסיר את ההגנה המשפטית מעל רשתות חברתיות בשל סימון קודם של ציוציו.

טראמפ, שלו יש יותר מ-80 מיליון עוקבים בטוויטר, האשים את החברה בצנזור עמדותיו ועמדותיהם של אנשים שמרנים אחרים. הוא איים בתקנות חדשות נגד חברות האינטרנט וקרא לקונגרס לבטל את החוק, המוכר בשם "סעיף 230", המגן על הרשתות החברתיות מפני תביעות על התכנים המתפרסמים אצלן.

בהמשך פרסם חשבון הטוויטר של הבית הלבן את אותו הציוץ של הנשיא, אך גם הוא סומן באזהרה מצד טוויטר, והבית הלבן תקף את החברה כשציין שהיא לא סימנה, למשל, את ציוציו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נגד מדינת ישראל.

מפגינים מחוץ לתחנת המשטרה שנפרצה והוצתה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. מיניאפוליס, מינסוטה, ארצות הברית. 29 במאי 2020. רויטרס
פרצו לתחנת משטרה והציתו את המבנה. המהומות במיניאפוליס, היום/רויטרס

טראמפ צייץ כי ההפגנות האלימות מתרחשות בשל "חוסר מנהיגות מוחלט". הנשיא כתב כי "אני לא יכול לראות שזה קורה לעיר אמריקנית נהדרת, מיניאפוליס. או שראש העירייה השמאלני-קיצוני והחלש, ג'ייקוב פריי, יתחיל לפעול וישתלט על העיר - או שאשלח את כוחות המשמר הלאומי שיעשו את העבודה כמו שצריך".

ראש עיריית מיניאפוליס, ג'ייקוב פריי, הגיב לדבריו של טראמפ ואמר כי "חולשה זה להפנות את האצבע המאשימה למישהו אחר בתקופה משבר". במסיבת עיתונאים אמר פריי כי "טראמפ לא יודע דבר על כוחה של מיניאפוליס. אנחנו חזקים מאוד. האם זו תקופת קשה? כן. אבל כדאי שתהיה בטוח שנעבור את זה".

המחאה מתפשטת בארה"ב

במקביל למחאה במיניאפוליס, היה ירי סמוך לבניין הפרלמנט של קולורדו במהלך הפגנת מחאה על מותו של ג'ורג' פלויד בדנבר, אך לא היו נפגעים. מאות מפגינים פקדו את רחובות העיר, ריססו כתובות גרפיטי וניפצו שמשות של כלי רכב. שוטרים ניסו לפזר את המחאה באמצעות ריסוס גז מדמיע וירי כדורי גומי.

ההפגנות נמשכו למרות שראש עיריית דנבר, מייקל הנקוק, התחנן לרגיעה. "אני בהחלט מבין את התסכול ותחושת הכאב של כולם בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס", אמר הנקוק בסרטון שפורסם בטוויטר. "אך אני מתחנן בפני כולם, הפגינו - אך הפגינו ברוגע. תשאירו את הנשק בבית".

בניו יורק נעצרו יותר מ-40 מפגינים במהלך עימותים חריפים. עשרות המוחים נעצרו בגין תקיפת שוטרים ואף החזקת נשק בניגוד לחוק, לאחר שאישה שהוציאה אולר בכיכר יוניון בעיר. מפגין נוסף נעצר לאחר שניסה לגנוב אקדח משוטר. על פי בכיר במשטרת ניו יורק, אחד מהשוטרים סבל מזעזוע מוח בעקבות העימותים.

גם בקנטאקי החריפה המחאה נגד הרצח של פלויד, ושבעה מפגינים נפצעו מירי השוטרים. המוחים גרמו נזק לכלי רכב ומבנים, שיבשו את התנועה והשליכו בקבוקים לעבר כוחות המשטרה. כמו כן, דווח כי נשמעו קולות ירי באזור בו מתרכזים המפגינים ושלפחות שבעה נפגעו כתוצאה מהירי. דובר המשטרה המקומית אמר כי "אף שוטר לא השאיר את הנשק שלו פרוק".

המהומות התפשטו גם ללוס אנג'לס, שם הפגינו מאות אנשים במרכז העיר. בשלב מסוים, המוחים נכנסו לתוך כביש ראשי ועצרו את התנועה, ולאחר כמן תקפו שתי ניידות משטרה וניפצו את חלונותיהן, כך לפי דיווחים של כלי תקשורת מקומיים.

(עדכון ראשון: 14:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully