וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטרליה תחשוף את מכתבי מלכת בריטניה שקדמו לפיטורי רה"מ בשנות ה-70

AFP

29.5.2020 / 17:26

אחרי מאבק ממושך, הורה בית המשפט העליון במדינה לפתוח את הארכיונים שיגלו את תוכן ההתכתבות בין אליזבת לבין המושל, שהחליט להדיח את גוף ויטלם. בעבר העריכו שארה"ב ובריטניה לחצו על פיטוריו בשל הרפורמות השמאליות שלו

רויטרס

(בווידאו: המלכה אליזבת במסר לאומה לכבוד יום הניצחון על הנאצים)

בית המשפט העליון באוסטרליה הורה היום (שישי) לשחרר את מכתביה של המלכה אליזבת השנייה, הקשורים לפיטוריו של גוף ויטלם מראשות הממשלה בשנת 1975. על פי בית המשפט, התכתובות בין המלכה לבין נציגה באוסטרליה, המושל הכללי ה-18 ג'ון קר, מוגדרות כרשומות ציבוריות. זאת, על אף שנעשו מאמצים רבים על מנת שיישמרו בסוד.

קר פיטר את ויטלם, שהיה מנהיג פופולארי מטעם מפלגת הלייבור, שלוש שנים לאחר שנבחר לראשות הממשלה. הפיטורים גרמו למשבר חוקתי החמור בתולדות אוסטרליה, ועדיין קיימת מחלוקת לגבי הסיבות לפיטוריו של ויטלם. תומכיו טוענים כי בריטניה ואף ארצות הברית ניסו לעצור אותו מלקדם רפורמות שונות.

נציגי המלכה טענו כי ההתכתבויות, שאוחסנו בארכיון הלאומי באוסטרליה, הן פרטיות, והן נשמרו בהצלחה במשך עשרות שנים. אולם טענה זו נדחתה על ידי רוב בבית המשפט העליון, שקבע כי התכתובות הן "רכושה של האומה, או של מוסדות האומה", ועל כן מדובר במסמך ציבורי.

המלכה אליזבת במסר לאומה לכבוד יום הניצחון על הנאצים, 8 במאי 2020. רויטרס
בית המשפט העליון באוסטרליה הורה לחשוף את מכתביה. המלכה אליזבת השנייה/רויטרס

למרות הכרעת בית המשפט העליון, עדיין לא נקבע מתי תותר הגישה למכתבים בין המלכה אליזבת לבין קר. עם זאת, המכתבים עשויים לחשוף אם ממשלת בריטניה ניסתה להשפיע על האירועים באוסטרליה, ואיזה תפקיד מילאו המלכה, הנסיך צ'ארלס ויועצי המלוכה הבכירים.

ההיסטוריונית המקומית פרופ' ג'ניפר הוקינג, שגם כתבה את הביוגרפיה של ויטלם, הציגה את התיק בפני בית המשפט וטענה כי המכתבים של המלכה ומושל אוסטרליה הם "מסמכים היסטוריים משמעותיים במיוחד", וכי עליהם להיות נגישים לציבור.

"מדובר בתקשורת בזמן אמת בין המלכה לנציגה באוסטרליה, שנכתבה בזמן של דרמה פוליטית גדולה", אמרה הוקינג, שיוצגה על ידי צוות משפטי, שכלל את בנו הבכור של ויטלם. "הם מהווים חלק חיוני מהתיעוד ההיסטורי הלאומי שלנו". לדבריה, "כאומה אוטונומית עצמאית, לאוסטרליה יש זכות להכיר את ההיסטוריה שלה, ובמיוחד את הרשומות המצביעות על מעורבות בריטית בהיסטוריה".

עוד בוואלה!

המחאה נגד הרג העצור השחור מחריפה: המשמר הלאומי נפרס במיניאפוליס

לכתבה המלאה
ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר גוף ויטלם בסידני, אוסטרליה. 7 בנובמבר 2005. AP
מראשי הממשלה הפופולאריים מטעם מפלגת הלייבור. ויטלם/AP

ויטלם, שהלך לעולמו בשנת 2014, נותר אהוד מאוד בקרב תומכי השמאל באוסטרליה. במהלך השנים הוא התנגד למעורבות המדינה במלחמת וייטנאם, ביקש לבסס את ריבונותה של אוסטרליה וכן לסיים את מה שכינה "שרידים קולוניאליים" של מערכת היחסים עם בריטניה.

ראש הממשלה לשעבר אף ביטל את גיוס החובה, ניסה לנרמל את היחסים עם סין, הקים שירותי בריאות ציבוריים בחינם, ביטל את התשלום על השכלה גבוהה, ואף החליף את המשפט "אלוהים נצור את המלכה" בהמנון הלאומי של אוסטרליה. עם זאת, מתנגדיו האשימו אותו בערעור היציבות הכלכלית של המדינה.
ההיסטוריונית המקומית ג'ניפר הוקינג, שגם כתבה את הביוגרפיה של ויטלם, הציגה את התיק בפני בית המשפט וטענה כי המכתבים של המלכה ומושל אוסטרליה הם "מסמכים היסטוריים משמעותיים במיוחד", וכי עליהם להיות נגישים לציבור.

פרופסור ג'ניפר הוקינג נלחמת על שחרור התכתובות בין אליזבת השנייה לבין מושל אוסטרליה לשעבר בבית המשפט הפדרלי בסידני. 31 ביולי 2017. AP
קראה לחשוף את המסמכים שעלולים להעיד על מעורבות בריטית בהיסטוריה. פרופ' הוקינג/AP

ב-11 בנובמבר 1975, קר פיטר את וילטם, לאחר מאבק פוליטי ממושך ותכסיסים פרלמנטריים שהחלישו את ממשלתו של נציג מפלגת הלייבור. לאחר מכן, קר מינה את יושב ראש האופוזיציה מלקולם פרייזר כראש ממשלה זמני, ללא קיום הצבעת אמון בפרלמנט. בהמשך אותה השנה, פרייזר ניצח בבחירות.

אוסטרליה הפכה לאוטונומית בשנת 1901, אך המלכה היא עדיין ראשת המדינה. בשנת 1999 נערך משאל עם בנוגע להפיכתה של אוסטרליה לרפובליקה, כלומר ביטול המלוכה במדינה, אך המהלך נכשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully