וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ממשל טראמפ שקל לבצע ניסוי בנשק גרעיני לראשונה מאז 1992

גורמים רשמיים מסרו לוושינגטון פוסט כי ההצעה, שנגנזה בסופו של דבר, עלתה בעקבות הרצון ללחוץ על רוסיה ועל סין לחתום על הסכם משולש חדש להגבלת הנשק הגרעיני. גורם שנכח בדיון כינה את הרעיון "מטופש", ומומחים העריכו כי הניסוי עלול היה להוביל למרוץ חימוש גרעיני חדש

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

גורמים רשמיים בארצות הברית דנו בשאלה אם לבצע ניסוי בנשק גרעיני, לראשונה זה 28 שנים - כך דווח הלילה (שבת) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, המהלך נשקל כחלק מרצון להפעיל לחץ על רוסיה ועל סין לחתום על הסכם משלוש להגבלת הנשק הגרעיני.

עובדים זוטרים בקונגרס טענו כי ההצעה עלתה במהלך דיון מקצועי ב-15 במאי ונדחתה. על פי הדיווח גורמים רשמיים בממשל טענו כי הצגת יכולת ניסוי באופן מהיר עשויה להועיל להפעלת הלחץ על מוסקבה ועל בייג'ינג.

ממשלו של נשיא ארצות הברית טראמפ פרש עד כה משלושה הסכמים להגבלת נשק רב עוצמה, הפרישה האחרונה שבהם היתה במהלך השבוע, אז הודיע הממשל כי ארצות הברית תיסוג מ"אמנת השמיים הפתוחים", שמאפשרת ל-35 המדינות החברות בו לקיים טיסות מודיעיניות בשמיהן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עולה על מטוס בוושינגטון, 21 במאי 2020. רויטרס
טראמפ/רויטרס

אחרי עזיבת הסכם "השמיים הפתוחים", טראמפ עשוי גם לאפשר את תפוגת אמנת New START. עד פברואר הוא צריך לקבל החלטה אם להאריך אותה בחמש שנים נוספות. זאת הבקרה האחרונה שנותרה על פריסת נשק גרעיני של ארצות הברית ושל רוסיה, המגבילה אותן ל-1,550 ראשי קרב ומערכות שיגור כל אחת. קריסתה עשויה להצית מרוץ חימוש חדש, שאליו צפויה להצטרף גם סין. לדברי אחד מהגורמים הרשמיים שדיברו עם הכתבים, "ארצות הברית מחויבת לבקרת נשק. אנחנו מחויבים לביטחונה של אירופה. אנחנו מחויבים לעתיד שבו יש מגבלות משמעותיות על נשק גרעיני".

גורמים שנכחו בשיחה ציינו כי הרעיון נדחה לאחר שנטען כי הוא "בלתי אפשרי לביצוע בתנאים הנתונים וכי הוא 'טיפשי'". ארצות הברית, לצד ארבע המדינות הגרעיניות הנוספות שהצהירו על כך רשמית חתמו בשנת 1996 על אמנה לאיסור ניסויים גרעיניים, אך הסנאט לא אישרר מחדש את החתימה על האמנה.

עוד בוואלה!

חשש ממרוץ חימוש חדש: ארה"ב פרשה רשמית מהסכם גרעין עם רוסיה

לכתבה המלאה
חלקו העליון של טיל בליסטי נושא ראש קרב גרעיני בבסיס מלמסטורם, מונטה, ארה"ב. אוגוסט 2013. AP
ראש קרב גרעיני בבסיס חיל האוויר האמריקני במונטנה בשנת 2013/AP

מאז שנת 1992 לא היצעה ארצות הברית או כל מדינה אחרת החתומה על ההסכם כל ניסוי בנשק גרעיני, ומומחים מעריכים כי שינוי של הסטטוס קוו עלול להביא להסלמה ולחידושו של מירוץ החימוש הגרעיני.

הסוכנות הלאומית לבטיחות גרעינית היא הגוף האחראי בארצות הברית על אחסנת הנשק הגרעיני ועל ביצוע בדיקות איכות ובטיחות. הסוכנות פיתחה תוכנות מחשב שתפקידן לבדוק את איכות ראשי הקרב הגרעיניים על פי אלגוריתם שאליו הוכנסו תוצאות 1,045 ניסויים שנערכו בארצות הברית בין השנים 1945-1992.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully